Facebook Audience Insights to jedno z najpotężniejszych narzędzi analitycznych, jakie Facebook oddał do dyspozycji reklamodawcom. Stworzone przede wszystkim po to, by skuteczniej targetować reklamy, pozwala dowiedzieć się o wiele o odbiorcach także wtedy, gdy ich nie emitujemy. Zobacz, jak wykorzystać dane, które dostępne są w Facebook Audience Insights. Audience Insights (Statystyki Grup Odbiorców) zapewniają dostęp do ogromnej liczby cennych danych zarówno demograficznych, jak i behawioralnych. Z danych można skorzystać za pośrednictwem Menedżera reklam.
Audience Insights – dlaczego warto?
Podstawowym celem Facebook Audience Insights jest umożliwienie reklamodawcom zawężania grup odbiorców tak, by ich reklamy trafiały do tych, którzy w największym stopniu mogą być zainteresowani zakupem danego produktu. Nie ma przecież sensu proponować karmy dla psów osobom, które nie wykazują nimi żadnego zainteresowania; jeśli jednak reklama trafi do osób, które lajkują „psie” tematy, sprawa wygląda zupełnie inaczej.
Reklamy można targetować na dwa sposoby:
- Precyzyjne targetowanie – bierze pod uwagę wiele parametrów, które umożliwiają prowadzenie kampanii skierowanych do wąskich lub niestandardowych grup odbiorców.
- Szerokie targetowanie – reklamodawca zdaje się na system Facebooka, który sam decyduje, kto może okazać się potencjalnym klientem. Facebook zaleca skorzystania z tego modelu, gdy nie wiadomo, do kogo skierować reklamy.
Jakie dane gromadzi Audience Insight?
Facebook Audience Insight zbiera w jednym miejscu bardzo wiele informacji o naszych odbiorcach i choć wszystkie są anonimowe, można z nich wyczytać naprawdę sporo. Gromadzi bowiem dane:
- Dane demograficzne (np. wiek, płeć, zainteresowania, wykształcenia, status związku, miejsce pracy),
- Polubione strony,
- Lokalizacja i język,
- Aktywność na Facebooku.
Facebook Audience Insights jak używać?
By skorzystać z Audience Insights, trzeba wejść do Menedżera reklam (Ads Manager) i wybrać opcję Audience Insights (Statystyki grupy odbiorców). Na samym początku możemy wybrać dwie podstawowe grupy odbiorców:
- Wszyscy na Facebooku
- Użytkownicy połączeni z Twoją stroną
Jest jeszcze trzecia grupa: niestandardowi odbiorcy. By z niej skorzystać trzeba przesłać Facebookowi listę adresów mailowych, które ten dopasuje do kont użytkowników.
W kolejnych krokach należy zmienić lokalizację na Polskę (jeśli oczywiście nasza działalność koncentruje się na polskim rynku) i przejść do ustawiania kolejnych parametrów. Możemy zdecydować o języku, statusie związku, wieku i np. wykształceniu, po prawej stronie pulpitu.
Na górze są cztery zakładki: dane demograficzne, polubienia strony, lokalizacja i aktywność, które pozwalają nam dowiedzieć się więcej o grupie docelowej, którą stworzyliśmy zaznaczając wybrane kryteria. I tak: wpisując po prawej stronie panelu, w „zainteresowaniach” np. rękodzieło, możemy zobaczyć, że spośród osób korzystających z Facebooka 69 proc. zainteresowanych rękodziełem to kobiety, że najczęściej w „polubionych” mają stronę JYSKa i najwięcej z nich mieszka w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu. A to już całkiem sporo. Te podstawowego informacje (wybrany został jedynie jeden parametr: zainteresowania), pozwalają stworzyć kampanię, która wykorzysta np. lokalne tradycje czy wydarzenia, by przykuć uwagę mieszkanek. Nie jest bowiem tajemnicą, że spersonalizowana komunikacja jest najskuteczniejsza.
Audience Insights plus Google Analytics
Dane z Facebook Audience Insights można też wykorzystać – podobnie jak Google Analytics– do analizowania ruchu na własnej stronie www, jeśli jest na niej Piksel Facebooka. Jest to niewielki fragment kodu, który zbiera dane o użytkownikach.
Dane te można wykorzystać, by do ulepszenia strategii contentowej, ale także do działań remarketingowych, by przypominać klientom np. o porzuconych koszykach, promocjach, crosssellingu i upsellingu. Warto połączyć je z innymi, które otrzymujemy z systemu GA, a także wewnętrznych CRMów, ERP-ów czy systemów sprzedażowych tak, by maksymalnie dokładnie śledzić drogę, jaką przebywa nasz klient, zanim zdecyduje o zakupie.