Likwidacja deklaracji VAT i wejście w życie nowych przepisów dotyczących JPK zbliża się wielkimi krokami. O tym, co się zmieni, pisaliśmy już kilkukrotnie i na pewno będziemy pisać jeszcze. Dopiero w momencie, kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać, na wiele pytań będzie można odpowiedzieć pracując na tzw. żywym organizmie, a więc w praktyce.
Od 1 października zacznie obowiązywać nowa forma pliku JPK, trzeba będzie stosować oznaczenia GTU, ale również zmieni się wysyłanie JPK – a dokładnie środowisko do wysyłki. Czasu na zapoznanie ze zmianami pozostało niewiele, dlatego spieszymy z kolejnymi informacjami.
Wyłączenie starej bramki do przesyłania JPK
Wszyscy przedsiębiorcy, ale również twórcy programów księgowych i informatycy muszą wiedzieć, że 30 września 2020 r. zostanie wyłączona dotychczasowa bramka REST API, służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych podpisem kwalifikowanym i zaufanym, udostępniona pod adresem e-dokumenty.mf.gov.pl. Z tym samym dniem zostanie wyłączona bramka REST API, służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych danymi autoryzacyjnymi z kwotą przychodu.
Mikroprzedsiębiorcy mieli również możliwość skorzystania z bezpłatnych narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Finansów: aplikacja e-mikrofirma i aplikacja Klient_JPK. W związku ze zmianami zostanie również wyłączony interfejs e-bramka JPK_VAT (mikro JPK).
Wysyłanie JPK – co się zmieni od 1 października 2020 r.?
Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów:
Od 1 października 2020 r. pliki JPK, w tym również nowe JPK_VAT z deklaracją, podpisane profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym bądź danymi autoryzującymi, będzie można składać wyłącznie przez nową bramkę REST API, udostępnioną pod adresem: e-dokumenty.mf.gov.pl
Ministerstwo Finansów przygotowało również specyfikacje techniczne, struktury dokumentów XML i broszury informacyjne, które można pobrać ze strony internetowej, do której dostęp znajduje się tutaj.
Pliki JPK będzie można składać tak jak dotychczas, korzystając z bezpłatnych narzędzi oferowanych przez Ministerstwo Finansów:
- formularza interaktywnego,
- aplikacji e-mikrofirma lub
- Klient JPK WEB.
Zmiany dotyczą plików JPK_V7M (przy rozliczeniach miesięcznych) i JPK_V7K (przy rozliczeniach kwartalnych), przesyłanych za okresy od 1 października 2020 r. przez wszystkich przedsiębiorców i korekt za te okresy.