Blog ifirma.pl

Jak sprzedać aplikację mobilną?

|
Jednym ze sposobów na zarobek związany z aplikacją mobilną jest jej sprzedaż. Może zastanawiasz się po co ktoś miałby to robić, skoro może ona stanowić dodatkowe źródło dochodu – zwłaszcza jeśli będzie oferowana użytkownikom w modelu subskrypcyjnym. Jednak ilu twórców tyle powodów. Część z nich może mieć za cel samo stworzenie aplikacji i nie jest zainteresowana dalszym jej rozwojem, a jeszcze inni mogą potrzebować więcej czasu na inne przedsięwzięcia. Niezależnie więc od powodu, warto zastanowić się i przeanalizować jak sprzedać aplikację mobilną.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Transfer aplikacji

Jak możemy przeczytać na stronie App Store podczas sprzedaży aplikacji mobilnej odbywa się jej transfer na konto innego dewelopera. Aby jednak proces mógł się odbyć, należy spełnić określone wymagania, wymienione tutaj. Dotyczą one m.in. tego, że aplikacja musi mieć co najmniej jedną wersję, która została wydana do App Store, czy też musi posiadać jeden z wymienionych na stronie statusów.

Co jeśli aplikacja nie spełnia wspomnianych kryteriów? Rozwiązaniem jest przeniesienie całego konta programisty na kupującego. Jeśli masz jednak kilka aplikacji powiązanych z tym kontem, to jeśli to możliwe, musisz je przenieść lub sprzedać je wszystkie kupującemu.

Dla osób, których interesuje temat transferu aplikacji w Google Play, podsyłamy stronę, na której można znaleźć informacje na ten temat.

Gdzie mogę sprzedać swoją aplikację mobilną?

Twórcy aplikacji mogą sprzedać ją bezpośrednio klientowi lub skorzystać z dedykowanej do tego platformy typu marketplace. Pierwsza opcja jest zdecydowanie bardziej problematyczna. Przede wszystkim należy znaleźć kupca, który będzie zainteresowany rozmowami na temat Twojej aplikacji. Jeśli nie masz kontaktów, możesz spróbować znaleźć takie osoby w wyszukiwarce internetowej i zainicjować rozmowę.

Początkujący twórcy bez doświadczenia w negocjacjach z klientem, mogą mieć trudność wybronienia swojego stanowiska i osiągnięcia zamierzonego celu sprzedażowego. Potencjalny kupiec prawdopodobnie niejednokrotnie rozmawiał z programistami na temat kupna aplikacji, dlatego warto przygotować się na taką rozmowę. Jednym ze sposobów jest konsultacja ze specjalistą i/lub prawnikiem. Obie te osoby mają doświadczenie i wiedzę o tym, jak odpowiednio negocjować umowy.

Innym rozwiązaniem, aby sprzedać aplikację mobilną jest skorzystanie z dedykowanej platformy. Do najpopularniejszych należą App Business Brokers i Flippa.

  • Flippa to założona w 2009 roku platforma do kupna i sprzedaży witryn, firm, sklepów i aplikacji internetowych. Twórca nie tylko może skorzystać z pomocy brokera, ale również użyć bezpłatnego narzędzia do wyceny, aby poznać wartość swojej aplikacji.
  • App Business Brokers – na stronie internetowej platformy możemy przeczytać, że jedną z rzeczy, którą przedstawiciele serwisu robią najlepiej jest sprowadzenie wykwalifikowanych nabywców i sprzedawców w jedno miejsce. Sprzedaż aplikacji jest bardzo prosta – wystarczy uzupełnić formularz dostępny na stronie, a ABB zajmie się całym procesem, w tym również wyceną produktu.

Czy sprzedaż aplikacji gigantom ma sens?

Prawdopodobnie niektórzy programiści marzą o tym, aby sprzedać swoją aplikację takim gigantom technologicznym jak Apple czy Google. Stawiając się na ich miejscu możemy założyć, że rozpatrują oni jedynie oferty, które dadzą im przewagę konkurencyjną na rynku. W tym miejscu należy więc zwrócić uwagę na to, aby produkt był wysokiej jakości i odpowiadał na rzeczywiste problemy odbiorców.

Biorąc pod uwagę Apple, warto przytoczyć tutaj pewne zapisy dostępne na ich stronie internetowej. W zakładce „Unsolicited Idea Submission Policy” możemy przeczytać, że firma (w tym pracownicy i kontrahenci) nie przeglądają, ani nie rozważają żadnych przesłanych im niezamówionych pomysłów. Przedstawiciele proszą więc użytkowników o niewysyłanie tego typu ofert.

Poniżej w sekcji „Terms of Idea Submission” możemy przeczytać kolejną ciekawą informację, że materiały, które twórca wyśle do Apple stają się automatycznie własnością firmy, a użytkownik nie może ubiegać się o odszkodowanie.

Na podobnej zasadzie działa polityka Google – wszystkie przesłane do nich pomysły są traktowane jako ich własność. Biorąc to pod uwagę, twórca może zgłosić swoją ofertę za pomocą dostępnego na stronie formularza.

Jak wycenić aplikację mobilną?

Jako punkt wyjścia możesz wycenić swoją aplikację jako 12-60 krotność miesięcznego zysku netto. Ważne więc jest aby od przychodów brutto odliczyć wszystkie wydatki, które są bezpośrednio związane z jego generowaniem, np. marketing, obsługa klienta, opłaty App Store, utrzymanie aplikacji, itp.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że nowe aplikacje (istniejące krócej niż rok) mogą być mniej atrakcyjne, ponieważ trudniej będzie inwestorom określić ich długoterminowy potencjał.

Kolejnym czynnikiem, który jest brany pod uwagę podczas określania wartości, to model sprzedaży. Jeśli aplikacja bazuje na modelu subskrypcyjnym, czyli przynosi stałe, miesięczne zyski, prawdopodobnie zostanie wyżej wyceniona niż aplikacja bazująca na jednorazowych zakupach lub przychodach z reklam.

Jeśli wciąż nie wiesz na ile wycenić swoją aplikację, skorzystaj z narzędzia od Flippa, o którym wspominaliśmy wcześniej, lub poproś o pomoc przedstawicieli App Business Brokers. Porównaj również ceny innych ofert dostępnych na tych i podobnych platformach. Pamiętaj, aby zacząć negocjacje od wyższej stawki, aby w trakcie rozmowy z kupcem móc ewentualnie trochę ją obniżyć i doprowadzić ostatecznie do udanej transakcji.

Podsumowanie

Jak sprzedać aplikację mobilną? Jak zwykle zależy to od wielu czynników, w tym od bazy kontaktów i umiejętności negocjacyjnych samego twórcy. Jednak nawet osoby początkujące mogą zasięgnąć pomocy ekspertów, dzięki istnieniu dedykowanych platform.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie