Często likwidacja stanowiska pracy spowodowana jest przez niezależne od pracodawcy przyczyny, np. ekonomiczne. Trudna sytuacja finansowa firmy może przesądzić o konieczności zlikwidowania miejsca pracy danego pracownika, a co za tym idzie rozwiązania z nim stosunku prawnego.
O konsekwencjach związanych z likwidacją stanowiska pracy przeczytasz w niniejszym artykule.
Kiedy dochodzi do likwidacji stanowiska pracy?
Likwidacja stanowiska pracy często wynika z pogarszającej się sytuacji ekonomicznej firmy, oraz konieczności znalezienia oszczędności w firmie. Należy mieć na uwadze, że w przypadku gdy pracodawca zdecyduje się na likwidację stanowiska pracy danego pracownika, to musi ona nastąpić w sposób faktyczny, a nie pozorny.
Więcej o zwolnieniu pracownika z przyczyn ekonomicznych przeczytasz tutaj.
Niekiedy może się zdarzyć, iż reedukacja etatów w danym zakładzie pracy może wynikać z chęci zmiany profilu prowadzonej działalności gospodarczej.
WAŻNE – pracodawca decydujący się na likwidację stanowiska pracy ma wobec pracownika określone obowiązki, w szczególności te wynikające z przepisów prawa.
W orzecznictwie wskazuje się, że:
pracodawca ma prawo zmniejszenia liczby pracowników w celu bardziej racjonalnego wykonywania zadań i racjonalizacji kosztów przez likwidację stanowiska i dokonanie innego rozdziału związanych z nim zadań. Rozdzielenie zadań przypisanych do zlikwidowanego stanowiska pracy między pracowników pozostałych w zatrudnieniu po rozwiązaniu stosunku pracy z pracownikiem zatrudnionym na tym stanowisku, nie daje podstaw do uznania niezasadności wypowiedzenia umowy o pracę temu pracownikowi (art. 45 § 1 KP);
Likwidacja stanowiska pracy stanowi rzeczywistą przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę, jeżeli jest na tyle zaawansowana, że nie ma wątpliwości co do jej wykonania. Dlatego istnienie stanowiska pracy w dniu wypowiedzenia umowy o pracę nie jest równoznaczne z brakiem rzeczywistej przyczyny, jeżeli w okresie wypowiedzenia lub w późniejszym, nieodległym czasie stanowisko to zostaje faktycznie zlikwidowane w związku z tymi zmianami. Wypowiedzenie jest natomiast nieuzasadnione, jeżeli wskazywana przez pracodawcę przyczyna wypowiedzenia jest nieprawdziwa. Przykładem nieprawdziwej przyczyny jest pozorne zmniejszenie stanu zatrudnienia, w którym na miejsce zwalnianych pracowników zatrudnia się innych [tak Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 3 września 2013 r., sygn. akt I PK 41/13].
Likwidacja stanowiska pracy a okres wypowiedzenia
Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę ma prawo do zachowania okresu wypowiedzenia, który wynosi:
2 tygodnie (dla osób zatrudnionych krócej niż 6 miesięcy);
1 miesiąc (dla osób zatrudnionych co najmniej 6 miesięcy, ale krócej niż 3 lata);
3 miesiące (dla osób zatrudnionych co najmniej 3 lata lub dłużej) [por. art. 36 kodeksu pracy].
Likwidacja stanowiska pracy a zasada równego traktowania pracownika
Zgodnie z przepisem art. 18(3a) Kodeksu pracy zawiera ogólny nakaz równego traktowania pracowników. Gwarancja równości praw i równego traktowania zawarta jest w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Stosownie do art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wszyscy są wobec prawa równi, co oznacza, że wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.
Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w § 1 [por. art. 183a § 2 Kodeksu pracy].
Tym samym rozwiązanie stosunku pracy z naruszeniem zasady równego traktowania pracowników jest zakazane.
Pod pojęciem zasady równego traktowania w zatrudnieniu z przepisu art. 18(3d) Kodeksu pracy należy rozumieć zarówno dyskryminację ze względu na niedozwolone kryterium różnicujące (art. 183a KP), jak i inne, poza dyskryminacją, przypadki nierównego traktowania w zatrudnieniu [tak wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 9 maja 2019 r., sygn.. akt III PK 50/18].
Z kolei przepis art. 18(3d) Kodeksu pracy stanowi, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
Likwidacja stanowiska pracy a odprawa
Kwestie związane z przedmiotem odprawy zostały uregulowane w dwóch aktach prawnych, tj. w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy oraz w ustawie z dnia 13 marca 2003 r. – o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (dalej: Ustawa o zwolnieniach grupowych).
Odprawa z powodu zwolnienia (indywidualnego bądź grupowego)
Ustawa o zwolnieniach grupowych przewiduje dwa rodzaje zwolnień podjętych z przyczyn niezależnych od pracowników, tj. zwolnienia indywidualne i grupowe. Niezależnie jednak od rodzaju zwolnienia pracownikom przysługuje pieniężna odprawa.
Zwolnienie indywidualne
Ustawę o zwolnieniach grupowych stosuje się nie tylko do zwolnień grupowych, o których mowa poniżej, ale również tych indywidualnych, jeśli rozwiązanie stosunku pracy następuje z przyczyny leżącej wyłącznie po stronie pracodawcy.
Przepis art. 10 Ustawy o zwolnieniach grupowych reguluje zwolnienia indywidualne i odnosi się do:
pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników;
którzy w okresie nieprzekraczającym 30 dni, z przyczyn niedotyczących pracowników wypowiadają lub rozwiązują za porozumieniem stron umowy o pracę z mniejszą liczbą pracowników niż wynikająca z limitów ustawowych;
a przyczyna wypowiedzenia lub rozwiązania umowy na mocy porozumienia jest wyłączną przyczyną uzasadniającą zakończenie stosunku pracy.
Tym samym głównymi przesłankami prawa do odprawy przysługującej pracownikowi w związku z tzw. zwolnieniem indywidualnym są:
rozwiązanie umowy o pracę oraz
wyłączność przyczyny niedotyczącej pracownika (wina po stronie pracodawcy).
Zwolnienie grupowe
Zgodnie z przepisem art. 1 Ustawy o zwolnieniach grupowych przepisy ustawy stosuje się w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, a także na mocy porozumienia stron, jeżeli w okresie nieprzekraczającym 30 dni zwolnienie obejmuje co najmniej:
10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników;
10% pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 100, jednakże mniej niż 300 pracowników;
30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 300 lub więcej pracowników.
Ustęp 2 analizowanego przepisu stanowi, że w celu obliczenia liczby zwolnień rozwiązanie umów o pracę następujące z inicjatywy pracodawcy z jednej lub kilku przyczyn nie związanych z osobą pracownika jest traktowane na równi ze zwolnieniem grupowym, pod warunkiem że zwolnienia obejmują co najmniej 5 osób.
Dodatkowo wskazać należy, że Ustawę o zwolnieniach grupowych stosuje się do pracowników bez względu na typ umowy o pracę, który łączy ich z zakładem pracy.
Wysokość odprawy przy zwolnieniach indywidualnych i grupowych
Zarówno w razie zwolnień grupowych jak i zwolnień indywidualnych, pracownikowi przysługuje odprawa pieniężna w wysokości:
jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
Więcej na temat odprawy, a w szczególności tego, kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca powinien wypłacić odprawę pracownikowi przeczytasz tutaj.
Likwidacja stanowiska pracy a propozycja innego stanowiska
Przepisy Kodeksu pracy nie nakładają na pracodawcę obowiązku w zakresie zapewnienia pracownikowi innego, zastępczego stanowiska pracy w związku z likwidacją poprzedniego.
Podsumowanie
W związku z likwidacją stanowiska pracy w danym zakładzie pracy pracodawca ma obowiązek wypłaty odprawy pracownikowi, a w przypadku naruszenia zasady równego traktowania wypłaty stosownego odszkodowania. Co więcej, likwidacja stanowiska pracy stanowi rzeczywistą przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę.
A jeśli chcesz wiedzieć jak zawiesić działalność przez ePUAP, to przejdź do tego artykułu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kiedy dochodzi do likwidacji stanowiska pracy?
Likwidacja stanowiska pracy często wynika z pogarszającej się sytuacji ekonomicznej firmy, oraz konieczności znalezienia oszczędności w firmie. Należy mieć na uwadze, że w przypadku gdy pracodawca zdecyduje się na likwidację stanowiska pracy danego pracownika, to musi ona nastąpić w sposób faktyczny, a nie pozorny.
Co z odprawą?
Kwestie związane z przedmiotem odprawy zostały uregulowane w dwóch aktach prawnych, tj. w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy oraz w ustawie z dnia 13 marca 2003 r. – o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (dalej: Ustawa o zwolnieniach grupowych).
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dynamika zmian zachodzących na współczesnym rynku zwiększa znaczenie elastyczności, która staje się kluczowym czynnikiem warunkującym sukces biznesu. Realia te wpłynęły na rozwój modelu Print on Demand pozwalającego na wytwarzanie produktów dopiero po złożeniu konkretnego zamówienia przez klienta.
Koniec aut spalinowych zapowiadany przez Unię Europejską wpływa na większe zainteresowanie samochodami elektrycznymi. A te trzeba gdzieś naładować. Stąd stacja ładowania samochodów elektrycznych może się okazać trafnym pomysłem na dodatkowe źródło przychodów.
Wakacje sprzedawcy e-commerce często nie oznaczają odpoczynku, a strach o stratę pozycji w wyszukiwaniach odbiera przyjemność z wolnego. Czy można wziąć urlop na Allegro i nie stracić? Zobaczmy, jakie opcje daje Przerwa w sprzedaży.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 09.07.2025 Rabat kwotowy na fakturach Zmiany w kwestionariuszu osobowym pracownika Automatyczne pobieranie kursu waluty na fakturach Kilka kont bankowych przypisanych do kontrahenta Ewidencja zwrotów i pomyłek – ulepszenia Dodatkowo zestaw porawek i lupszeń
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo