Niezwykle istotne jest, aby prawidłowo obrać kierunek działań na danym etapie rozwoju firmy, aby uniknąć błędów i strat finansowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób skutecznie ocenić swoje możliwości rozwoju − przeczytaj o macierzy Ansoffa!
Czym jest macierz Ansoffa?
Jest kolejnym przydatnym narzędziem podczas planowania strategii działania firmy. Może być wykorzystana do analizy pomysłów, potencjalnie mogących przynieść duże zyski. Skupia się na czterech możliwych kierunkach dotyczących rozwoju produktu i ekspansji gospodarczej.
4 elementy macierzy Ansoffa
Penetracja rynku
Polega na zwiększaniu sprzedaży już istniejących produktów lub usług, aby zwiększyć swój udziały rynkowe.
Rozwój rynku
Po osiągnięciu dojrzałości produktu, firma powinna skoncentrować się na wprowadzaniu go na nowe rynki. To oznacza, że towar pozostaje bez zmian, jednakże kierujemy go do innego rodzaju konsumentów.
Rozwój produktu
Zakłada wdrażanie nowej kategorii produktu, usługi na istniejący rynek.
Dywersyfikacja
W tym modelu wprowadzasz nowy produkt na dotychczasowo nieznany obszar rynku.
Poszczególne strategie zakładają różne stopnie ryzyka − najmniej pewną jest dywersyfikacja ze względu na brak doświadczenia i wystarczająco dużo informacji o nowym rynku. Z kolei za najbezpieczniejszą można uznać penetrację wśród już znanych stosunków gospodarczych.
Jak możesz wykorzystać macierz Ansoffa w firmie?
W zależności od obranego kierunku istnieje wiele możliwości realizacji danej strategii.
Penetracja rynku
- Postaraj się przyciągnąć nowych klientów poprzez opracowanie nowej kampanii marketingowej, zmianę lub rozszerzenie kanałów komunikacji;
- Zaoferuj atrakcyjne promocje lub obniżkę cen;
- Wprowadź program lojalnościowy, podkreślając korzyści z jego skorzystania;
- Możesz nawiązać współpracę z innym podmiotem na zasadzie aliansu strategicznego;
- Dodatkowo możesz żyć macierzy BCG, aby rozpoznać, w które produkty warto dalej inwestować;
- Jest to dobry sposób działania, kiedy dopiero próbujesz swoich sił na danym rynku. Wraz z jego nasyceniem, powinieneś/-aś wprowadzić zmiany w obranym planie;
- Zagrożeniami będą dla Ciebie konkurenci wewnątrz sektora zaniżający ceny, niekorzystna sytuacja ekonomiczna lub regulacje prawne, mogące w jakiś sposób ograniczać Twoją działalność.
Rozwój produktu
- Inwestuj w badania i rozwój, dzięki którym stworzysz nowe produkty oraz poznasz potrzeby konsumentów;
- Wprowadź do oferty różne warianty lub linię istniejącego produktu;
- Możesz zaproponować towary lub usługi dodatkowe, ułatwiające korzystanie z głównego produktu;
- Dbaj o wysoką jakość oferowanych dóbr oraz obsługę klienta;
- Wprowadzenie powyższych zmian wymaga dużych nakładów pieniężnych do sfinansowania wsparcia technologicznego.
Rozwój rynku
- Skieruj komunikat do różnych grup docelowych − wykonaj segmentację rynku, aby poznać cechy demograficzne, potrzeby, styl życia Twoich odbiorców;
- Zróżnicuj kanały sprzedaży − forma stacjonarna i on-line;
- Przeprowadź analizę PEST, aby sprawdzić jakie czynniki zewnętrzne stanowią szanse i zagrożenia;
- Możesz rozszerzyć obszar działania na rynku krajowym lub zagranicznym − w tym przypadku wyzwaniem mogą okazać się odmienne wymogi odnośnie do oznakowania, opakowań oferowanych dóbr, do których należy się dostosować;
- Możliwe zagrożenie jest związane z niepewnością powodzenia wprowadzonych zmian, ze względu na nieprzewidywalność otoczenia biznesowego;
- Osiągnięcie zamierzonych efektów może zająć wiele czasu i wymagać dużych nakładów finansowych, które niekoniecznie muszą odnieść sukces.
Dywersyfikacja
- Na początku, skontroluj czy posiadasz wystarczający kapitał do stworzenia nowej kategorii produktu − w przeciwnym razie istnieje duże ryzyko niepowodzenia;
- Stanowi dobre rozwiązanie na wypadek nasycenia rynku;
- Aby przyciągnąć klientów, otwórz dodatkowe kanały sprzedaży.
Macierz Ansoffa − przykłady firm
Poniżej przedstawimy, w jaki sposób znane przedsiębiorstwa wykorzystały poszczególne rozwiązania w swoich strategiach zarządzania.
Netflix − penetracja rynku
Firma zastosowała tzw. ceny penetracyjne, czyli strategię polegającą na oferowaniu przez określony czas produktu lub usługi w niższej cenie. Po zakończeniu okresu próbnego zniżka przestaje obowiązywać, jednak konsumenci zadowoleni z dostarczonej usługi, są skłonni zaakceptować wyższą stawkę.
Apple − rozwój produktu
Apple wykorzystał opracowany system operacyjny do rozszerzenia linii oferowanych produktów. Dzięki temu możliwe jest zsynchronizowanie wszystkich urządzeń tej marki ze sobą − iPoda, iWatcha, iPhone’a itd.
Spotify − rozwój rynku
Sukces Spotify opiera się na ekspansji geograficznej, którą skutecznie realizuje poprzez wchodzenie na zagraniczne rynki. W przypadku krajów azjatyckich firma dostosowała opłaty do średnich dochodów społeczeństwa. Ponadto wprowadziła możliwość płatności gotówką za usługi na Filipinach i Indonezji, ze względu na fakt, iż posiadanie kart kredytowych jest tam rzadkim zjawiskiem.
Disney − dywersyfikacja
Początkowo Disney zajmował się produkcją i promocją filmów animowanych, a następnie rozbudował swoją ofertę i całkiem odmienne kategorie produktów − parki rozrywki, platformę streamingową, produkty konsumpcyjne takie jak zabawki i akcesoria powiązane ze znanymi postaciami z kreskówek.
Zalety i wady matrycy Ansoffa
Zalety
- Uproszczenie analizy do czterech elementów pozwala skupić się na konkretnych aspektach, które realnie wpływają na powodzenie biznesu;
- Prawidłowo opracowany plan strategiczny na podstawie macierzy i determinacja do wdrożenia go w życie daje duże szanse rozwoju.
Wady
- Niekiedy przez zbyt prostą konstrukcję, można przeoczyć zagrożenia i czynniki zewnętrzne;
- Może okazać się niedokładne, jeżeli w badaniu ograniczymy się tylko do jednego narzędzia − zwykle najlepsze efekty osiągane są poprzez łączenie kilku rodzajów metod.
Przedstawiony model Ansoffa jest użytecznym narzędziem, z którego możesz korzystać, aby znaleźć sposoby na generowanie większych zysków i poszerzać swój udział w rynku. Kluczem do jego efektywnego wykorzystania jest identyfikacja obecnych i potencjalnych rynków oraz skuteczne wdrożenie go do swojej strategii zarządzania