Ponad 60 proc. małych firm inwestuje w reklamę internetową, ale wiele z nich przyznaje, że ich wiedza na temat narzędzi umożliwiających budowanie marki w sieci jest niewystarczająca – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING. Jak powinien wyglądać marketing dla małej firmy, na czym warto się skupić, by z małym budżetem osiągnąć
„Polacy są bardzo przedsiębiorczy i twórczy, dlatego na naszym rynku jest wiele małych firm oferujących produkty tworzone z pasji. Niestety wiele z nich pozostaje niezauważonych, ponieważ przedsiębiorcom brakuje funduszy za zakup klasycznej przestrzeni reklamowej. Model rekomendacji produktów czy usług przez dotychczasowych klientów może być bardzo skuteczną alternatywą dla tradycyjnych reklam, dlatego w naszej kampanii Dobry Głos dla Firm chcemy inspirować do tego, aby wystawianie opinii było naturalną formą doceniania – komentuje Barbara Pasterczyk, dyrektor banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING.”
Strona www czy fanpage?
Jak wynika z badania SWPS, 85% firm deklaruje posiadanie strony www, a 75% prowadzi fanpage na Facebooku. Co ciekawe, wśród przedsiębiorców powyżej 55 roku życia, posiadanie strony internetowej deklaruje aż 94%, z czego tylko 44% prowadzi fanpage firmy na Facebooku. Na media społecznościowe wskazują młodsi przedsiębiorcy, między 25 a 34 rokiem życia, ale wśród nich wskazanie na promocję firmy przez Facebooka również nie przekracza 80%.
Marketing dla małej firmy… ale co wybrać?
Na przestrzeni ostatniego roku 64% badanych przedsiębiorców inwestowało w reklamę online, z czego największą popularnością cieszyły się:
- reklamy w mediach społecznościowych (75%),
- pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej (59%),
- reklamy banerowe na różnych stronach internetowych (47%).
Wielu przedsiębiorców przyznało jednak, że działania okazały się kosztowne, a przy tym mało skuteczne, o czym jednak pewnej mierze decyduje niska świadomość specyfiki rynku reklamy online, ale również – duży odsetek AdBlocków, clutter reklamowy i ogólne niechęć do komercyjnych komunikatów w internecie.
Dlatego też, w przypadku 91% małych i 92% mikro firm, głównym narzędziem komunikacji produktów i usług jest tzw. marketing szeptany.
Marketing szeptany, nazywany jest też reklamą typu „word of mouth” i różni się od naturalnego przekazu tym, że jest aktywnie wywierany lub wspierany przez organizacje.
Oprócz tego ok. 30% mikro i małych firm korzysta z materiałów drukowanych, czyli ulotek i folderów. Umiarkowaną popularnością cieszą się billboardy, a wśród małych firm widać popyt na działania telemarketingowe.
Dobra opinia jest warta więcej niż baner?
Mimo tego, że firmy szukają różnych sposobów na promocję swoich produktów i usług, rekomendacje dotychczasowych klientów są dla nich wciąż najcenniejsze.
Według raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska” już dwa lata temu 18 proc. e-konsumentów decydowało się na zakup w danym sklepie internetowym, ponieważ został on im polecony przez rodzinę, przyjaciół lub znajomych. Sugestiami kieruje się 20% kobiet i 15% mężczyzn.
Marketing dla małych firm to więc nie tylko reklamy, ale i tworzenie przestrzeni na opinie klientów. Rekomendacje są istotnym elementem strategii sprzedażowej zwłaszcza w e-commerce.