Zaczynasz działać w obszarze podcastów? Sprawdź, jak uzyskać więcej słuchaczy podcastu i jak go promować, by zdobyć stałe grono odbiorców.
Podcast stanowi formę internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, która rozprowadzana jest poprzez wykorzystywanie technologii RSS. Potocznie podcasty najczęściej definiuje się jako serie nagrań ukazujących się jako regularne odcinki. Tematyka podcastów jest niezwykle zróżnicowana. Autorzy omawiają w nich zarówno tematy biznesowe, polityczne, technologiczne, jak i te lifestylowe czy czysto rozrywkowe.
Słuchacz może pobierać poszczególne pliki lub odbierać je w formie streamingu. Sama forma jest niezwykle łatwa w odbiorze, gdyż nie wymaga uważnego śledzenia obrazu, co umożliwia łączenie słuchania podcastów z równoczesnym wykonywaniem innych czynności.
Cele, które przyświecają twórcom podcastów, mogą być bardzo zróżnicowane. Niektóre osoby kierują się chęcią osiągnięcia dużego sukcesu internetowego, inne osoby chcą stać się bardziej rozpoznawalne, a jeszcze kolejne: chcą po prostu dobrze zarabiać, łącząc pasję z pracą. Tworzenie profesjonalnych podcastów jest niewątpliwie ogromną szansą na zbudowanie silnej, pozytywnej opinii na własny temat. Jeśli nasze publikacje będą profesjonalne, wartościowe i interesujące, z pewnością przyczynią się do zwiększenia naszej atrakcyjności w oczach potencjalnych darczyńców i sponsorów. Można zatem stwierdzić, iż podcast jest formą inwestowania w siebie: zwiększamy tym samym swoje doświadczenie, doskonalimy swoje umiejętności retoryczne, budujemy markę osobistą.
Jednym z największych błędów, popełnianych przez początkujących podcasterów, jest zorientowanie się tylko i wyłącznie na siebie. Indywidualne pomysły, choć z początku mogą wydawać się dobre, po pewnym czasie mogą ulec dewaluacji. Mówiąc przewrotnie: to twórca musi nauczyć się słuchać innych. Promocja własnej marki będzie polegała zatem na trzyetapowym oddziaływaniu na linii słuchacz-podcaster:
Zdobądź grupę wiernych słuchaczy. To podstawowy cel, którego zrealizowanie jest najistotniejsze w początkowej fazie funkcjonowania kanału. Warto postawić sobie cel początkowy, którym będzie np. zdobycie 500 wyświetleń pod jednym z odcinków podcastu. Z czasem cel będzie rozbudowywał się do większej liczby: 1000, 5000, 10000 itd.
Nie pozwól słuchaczom odejść. Nie chodzi o ich fizyczne zatrzymywanie, lecz o przyciągnięcie uwagi interesującymi treściami. Podcasty powinny być przede wszystkim regularne i dopasowane do zainteresowań słuchaczy.
Słuchacz to przyszły konsument. Tworzenie podcastu jest swojego rodzaju pracą, zatem słuchacz staje się konsumentem naszych treści. Dzięki profesjonalnym treściom jesteśmy w stanie sprzedawać swoje produkty, oferować usługi czy reklamować inne podmioty, co przyczyni się do uzyskania realnych zysków finansowych.
Cztery obszary skutecznej promocji:
1. Obszar merytoryczny
Treści publikowane przez podcastera muszą być oryginalne i pozbawione znamion plagiatu. Niedopuszczalne jest czerpanie garściami z innych twórców: nie dość, że narazimy się na nieprzyjemne konsekwencje prawne, to jeszcze utracimy wiarygodność w oczach (i uszach!) słuchaczy. Każdy podcast powinien być profesjonalnie przygotowany pod względem prezentowanej treści: chodzi o jak najwyższą merytoryczność, swobodę opowiadania, ekspercką znajomość tematu.
2. Obszar retoryczny
Jak promować podcast za pomocą rozwiniętych umiejętności mówczych? Nawet jeśli nasza treść będzie profesjonalna, słuchacz może zwyczajnie… znudzić się naszym sposobem mówienia, czy sztampowością przedstawianych zagadnień. Twórca musi być bystry, zabawny, nieprzewidywalny. Niewątpliwą koniecznością jest nieustanna komunikacja ze słuchaczami: dowiedz się, czego potrzebują i jakie tematy ich interesują. Można to zrobić wykorzystując media społecznościowe, czy zachęcając do dzielenia się opiniami.
3. Obszar dystrybucyjny
Istotna w tej kwestii jest dywersyfikacja kanałów przekazu. Tworząc podcast nie możemy zapomnieć o własnej stronie internetowej, na której będziemy zamieszczać przygotowane treści. Udostępnianie swoich produkcji na różnych stronach internetowych: Facebooku, Twitterze, Youtube czy Spotify to świetny sposób na to jak zdobyć więcej słuchaczy podcastu. Warto korzystać także z dedykowanych grup społecznościowych, w których partycypują osoby szukające podcastów w internecie. Przykłady:
Wykorzystaj także inne kanały promocji, w szczególności te, nastawione na słuchacza korzystającego z urządzeń mobilnych. Coraz większa liczba podcasterów korzysta z takich aplikacji jak iTunes, TikTok czy Instagram. Dystrybucja może polegać także na wykorzystaniu płatnych sposobów promocyjnych. Do tego celu wykorzystuje się m.in. targetowaną reklamę na Facebooku lub płatną reklamę w Google.
4. Obszar optymalizacyjny
Nie można zapominać o potędze optymalizacji podcastu pod względem SEO. Sprawnie przeprowadzony proces optymalizacyjny pozwoli skutecznie wypozycjonować nasz podcast w wyszukiwarce Google. Wyciśniemy w ten sposób maksimum w kontekście zdobycia jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwania.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!