Każdy marketer z pewnością prędzej czy później spotka się z hasłem persony. Stanowi przykład jednego z naczelnych narzędzi analitycznych, jednak nie jest ono powszechną praktyką w przedsiębiorstwach. Na szczęście nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie prac nad jej opracowaniem. Czym w ogóle jest persona marketingowa? Jakie korzyści wynikają ze zdefiniowania jej? Od czego zacząć prace nad jej określeniem?
Co to jest persona?
Jeśli wiesz dokładnie, kim jest Twój klient – o wiele łatwiej będzie Ci dopasować prezentację swojego produktu lub usługi, który wpisze się w jego potrzeby i urzeczywistni nakreślone obietnice. Niezależnie od tego, czy reprezentujesz firmę z segmentu B2C czy B2B – to ludzie kupują od ludzi, o czym świadczy też popularność podejścia H2H, czyli human to human.
Persona w marketingu
Ustaliliśmy już, że persona to jak najbardziej szczegółowe odzwierciedlenie docelowej grupy klientów. Zgromadzenie jak największej ilości danych, potrzeb i dążeń takiego modelowego klienta pozwoli na zbudowanie relacji i wzmocnienie zaangażowania. To także bazowa wiedza pomocna w opracowywaniu planu contentmarketingowego oraz sprzedażowego. Jak zatem przygotować charakterystykę swojego modelowego klienta? Poniżej podstawowe pytania, na które warto odpowiedzieć.
Marketing persona – pakiet pytań, które pomogą ją zdefiniować
Wiesz już kim jest persona marketingowa i czemu warto dostosować swój plan komunikacji do jej charakterystyki. Kolejny etap stanowi jej sprecyzowanie – aby tego dokonać, niezbędne jest udzielenie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań.
- demografia – kim jest Twój modelowy klient? Ile ma lat? Gdzie mieszka?
- zawód – jaką profesję uprawia Twój klient? W jakiej działa branży? Jakiej wielkości jest firma, w której pracuje?
- zwyczaje – jakie są jego codzienne rytuały, sposoby na spędzanie wolnego czasu? Czym i jak długo dojeżdża do pracy?
- wartości – co jest ważne dla Twojego klienta? Co ceni, jakie ma ambicje?
- lęki i problemy – czego obawia się Twój modelowy odbiorca? Jak w rozwianiu tych obaw może pomóc Twój produkt lub usługa?
Jak stworzyć personę marketingową?
Przy opracowywaniu takiego modelowego klienta warto wesprzeć się spostrzeżeniami nie tylko pracowników działu marketingu, ale i sprzedawców czy działu obsługi klienta. To oni bowiem mają najczęstszy kontakt z osobami, które kontaktują się z firmą, nie może zatem zabraknąć ich głosu przy precyzowaniu persony.
Warto także podkreślić, że wynikiem tych rozważań nie musi być wykreowanie jednego takiego wzorca – modelowych klientów możesz mieć kilku, najistotniejsze jest tutaj zgromadzenie informacji, które umożliwią Ci dopasowanie Twojej strategii komunikacji w wykorzystywanych kanałach.
Persona marketingowa – wykorzystaj social media i fora
Monitoruj internet, bądź tam, gdzie są Twoi klienci – śledź wpisy na forach internetowych i w social mediach, które są powiązane z tym, co oferujesz. Bazując na takich rzeczywistych przykładach z życia, zwiększasz swoje szanse na rzetelne opracowanie persony marketingowej. Efektem końcowym Twoich działań powinno być stworzenie takiego modelu klienta, który jest żywy i wyrazisty – w końcu to ludzie kupują od ludzi.
Nawet jeśli reprezentujesz firmę z segmentu B2B – po drugiej stronie tytułów zawodowych jest właśnie człowiek. Jeśli lepiej go poznasz – o wiele łatwiej będzie Ci do niego dotrzeć i utrzymać przy sobie.
Stworzenie persony marketingowej to baza do dalszej pracy
Teraz, skoro już wiesz jak stworzyć personę – nie pozostaje Ci nic innego, jak przejść do działania. Na sporządzenie charakterystyki takiego modelowego klienta nigdy nie jest za późno – czas i energia poświęcone na to zadanie będą nieustannie procentować przy komunikowaniu się firmy z klientem oraz dostosowaniu do niego swojej oferty.