Materiał podstawowy/Towar handlowy w drodze

Czasami zdarza się sytuacja, kiedy faktura za zakupione towary handlowe lub materiały podstawowe dociera szybciej niż ich faktyczna dostawa. W takim przypadku mamy do czynienia z tzw. materiałem podstawowym/towarem handlowym w drodze. W jaki sposób należy ująć taką sytuację w księdze przychodów i rozchodów? Sprawdźmy.

Moment poniesienia kosztu według ustawy o PIT

Zgodnie z art. 22 ust 6b ustawy o PIT, za moment poniesienia kosztu (również zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych) uznaje się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę jego zaksięgowania. Zasada ta dotyczy wszystkich przedsiębiorców prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Co więcej, w wyjaśnieniach do KPiR znajduje się zapis, zgodnie z którym w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów („Data”) należy wpisać dzień, który wynika z dokumentu stanowiącego podstawę dokonania wpisu, tj. data poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu albo zestawienia sprzedaży.

Ważne!

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPiR, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych należy ująć w księdze natychmiast po ich otrzymaniu, a najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Faktura otrzymana przed dostawą materiałów podstawowych lub towarów handlowych

Fakturę za zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych należy ująć w kolumnie 10 KPiR w dacie jej wystawienia, nawet wówczas, gdy nie doszło jeszcze do ich faktycznej dostawy (chyba że jest to faktura zaliczkowa – wówczas koszt należy wykazać dopiero w momencie dostawy). Co więcej, nawet jeżeli miesiąc, w którym sporządzono dokument zakupowy jest już zamknięty, podatnik i tak powinien ująć koszt w okresie, w którym faktura została wystawiona (brak chronologii w zapisach należy wyjaśnić w kol. 16 „Uwagi”).

Faktura przed dostawą a VAT

Jeżeli faktura została wystawiona przed dostawą materiałów podstawowych lub towarów handlowych, prawo do odliczenia VAT powstanie dopiero w momencie dokonania dostawy. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli przed dostawą miała miejsce płatność na poczet danej transakcji – wówczas podatnik może dokonać odliczenia VAT w deklaracji za okres, w którym otrzymał fakturę.

Faktura w drodze – co zrobić, jeśli dostaliśmy towar handlowy lub materiał podstawowy, a nie mamy jeszcze faktury?
▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ
Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań