Podatek u źródła 2019 – jak zachować prawo do preferencyjnej stawki lub zwolnienia?
2019 rok przyniósł spore zmiany w zakresie podatku u źródła. By zachować prawo do zwolnienia lub preferencyjnej stawki tej daniny, konieczne będzie bowiem złożenie specjalnego oświadczenia lub uzyskanie opinii urzędu skarbowego. Kliknij i dowiedz się więcej!
Podatek u źródła w 2019 – znowelizowane przepisy o wprowadziły roczny limit 2 mln złotych wypłat na rzecz jednego kontrahenta (nierezydenta). Po jego przekroczeniu istnieje obowiązek odprowadzania daniny według standardowej stawki, niezależnie od posiadania certyfikatu rezydencji (przepis ten będzie obowiązywał od 1 lipca 2019 r.). Istnieje jednak możliwość zachowania prawa do zwolnienia lub obniżonej stawki podatku u źródła – warunkiem jest sporządzenie specjalnego oświadczenia lub uzyskanie opinii naczelnika urzędu skarbowego.
Oświadczenie o spełnianiu warunków do niepobierania podatku/stosowania obniżonej stawki lub zwolnienia
Pierwszą z możliwości uniknięcia obowiązku odprowadzenia podatku u źródła w pełnej wysokości nawet po przekroczeniu limitu, jest sporządzenie przez płatnika specjalnego oświadczenia, w którym zadeklaruje, że spełnia warunki pozwalające mu na skorzystanie ze zwolnienia lub z obniżonej stawki podatku u źródła. Oświadczenie takie należy złożyć w formie elektronicznej, osobno dla każdego kontrahenta, jeszcze przed dokonaniem płatności. Co ważne, jego ważność wynosi dwa miesiące.
W omawianym oświadczeniu muszą znaleźć się informacje wskazujące, że:
podatnik posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikające z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
po przeprowadzeniu weryfikacji podmiot nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikające z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w szczególności nie posiada wiedzy o istnieniu okoliczności uniemożliwiających spełnienie przesłanek dotyczących m.in. podlegania opodatkowaniu w państwie rezydencji i statusu beneficial owner (tzn. rzeczywistego właściciela, a nie np. pośrednika) kontrahenta.
W związku z powyższym, składając takie oświadczenie, płatnik bierze na siebie całą odpowiedzialność za prawdziwość dokumentów i informacji otrzymanych od kontrahenta zagranicznego. Dodatkowo, płatnik zobowiązuje się do „weryfikacji” ww. informacji i dokumentów. Przepisy nie przewidują przy tym zasad, według których taka weryfikacja powinna być prowadzona. Oznacza to, że organy podatkowe zawsze będą miały możliwość podważenia prawidłowości przeprowadzonej weryfikacji.
Opinia o stosowaniu zwolnienia
Ze zwolnienia lub preferencyjnej stawki podatku u źródła po przekroczeniu 2 mln wypłat na rzecz jednego kontrahenta w ciągu roku można skorzystać również wówczas, gdy uzyska się od naczelnika właściwego urzędu skarbowego opinię o stosowaniu zwolnienia. Co ważne, dokument taki można uzyskać wyłącznie w stosunku do określonego typu należności (wyłącznie z tytułu odsetek, należności licencyjnych i dywidend) wypłacanych podmiotom powiązanym. Stroną, która może wnioskować o taką opinię jest co do zasady podatnik (podmiot zagraniczny). Płatnik będzie miał takie prawo wyłącznie wówczas, gdy to on poniesie ciężar ekonomiczny tego podatku (czyli zapłaci go z własnych środków).
We wniosku o wydanie takiej opinii konieczne jest wykazanie, że w danej sytuacji spełnione są ogólne warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od wypłat należności na rzecz podmiotów powiązanych (m.in. odpowiednia liczba udziałów, posiadanie oświadczenia o niekorzystaniu przez podatnika ze zwolnień podatkowych w państwie rezydencji). Co więcej, wniosek o wydanie opinii powinien zawierać oświadczenia i dokumenty analogiczne, jak wniosek o zwrot podatku u źródła (m.in. oświadczenie o prowadzeniu rzeczywistej działalności gospodarczej, oświadczenie o zgodności z prawdą faktów przedstawionych we wniosku).
Na wydanie opinii naczelnik urzędu skarbowego ma 6 miesięcy od daty złożenia wniosku. Co ważne, jej ważność co do zasady wynosi 36 miesięcy, a opłata za jej wydanie wynosi 2000 zł.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sprzedaż na Allegro to świetny sposób na rozwinięcie własnego biznesu, ale warto pamiętać, że za każdą transakcją stoją konkretne obowiązki podatkowe. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność gospodarczą, czy dopiero myślisz o założeniu firmy, musisz wiedzieć, kiedy i jak prawidłowo rozliczać swoje przychody.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo