Działalność gospodarcza i praca na umowę zlecenie

Działalność gospodarcza i jednoczesne wykonywanie umowy zlecenia może być, ale nie musi, traktowane przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń. Sprawdź, kiedy przedsiębiorca musi opłacać podwójne składki i na co zwrócić uwagę, podpisując umowę zlecenie.

Umowa zlecenie a przedmiot prowadzonej działalności

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą jednocześnie wykonywać umowy zlecenie:

  1. w ramach działalności, rozliczając je jako przychód z działalności
  2. osobno, rozliczając je poza działalnością.

Jeśli czynności świadczone w ramach umowy zlecenie mają taki sam charakter jak te, które przedsiębiorca wykonuje w ramach działalności gospodarczej (kody PKD), to przychód z tego zlecenia należy uznać jako przychód z działalności gospodarczej i wystawić fakturę dla kontrahenta.

Jeśli jednak charakter czynności świadczonych w ramach umowy zlecenie nie pokrywa się z charakterem działalności gospodarczej, to przychód z umowy zlecenie można rozliczać jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, czyli poza działalnością gospodarczą.

Działalność gospodarcza i umowa zlecenie a ZUS

Umowa zlecenie wykonywana w ramach prowadzonej działalności nie jest traktowana przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń. W takiej sytuacji składki opłaca się jedynie z tytułu prowadzonej działalności, nie trzeba też odprowadzać składki zdrowotnej z umowy zlecenie.

W sytuacji gdy działalność gospodarcza i zlecenie są wykonywane osobno, ZUS może wymagać oskładkowania obu tych tytułów. Taka sytuacja może się zdarzyć, gdy łączny przychód z obu tytułów nie przekracza kwoty 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (czyli 2557,80 zł w 2017 r.), które stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.

Warto pamiętać, że ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób wykonujących umowę zlecenie. Ubezpieczenie zdrowotne należy natomiast opłacać obowiązkowo z obydwu tytułów.

Mały ZUS i oddzielna umowa zlecenie

Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dotyczy wszystkich umów i tytułów ubezpieczeń do momentu osiągnięcia łącznego przychodu w wysokości co najmniej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

U osób opłacających „mały” ZUS minimalna podstawa wymiaru składek wynosi 30% minimalnego wynagrodzenia. W związku z tym zarówno działalność gospodarcza jak i wszytkie dodatkowe umowy zlecenie będą podlegały obowiązkowemu oskładkowaniu do momentu osiągnięcia przychodu w wysokości co najmniej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Po przekroczeniu tego limitu, kolejne tytuły nie będą powodowały takiego obowiązku.

Duży ZUS i oddzielna umowa zlecenie

Jeżeli wynagrodzenie ze zlecenia jest mniejsze niż minimalna podstawa wymiaru składek z działalności obowiązująca przedsiębiorcę płacącego „duży” ZUS (czyli mniejsze niż 2.557,80 zł – w 2017 r.), to wówczas przedsiębiorca opłaca składki z działalności gospodarczej, a także składkę zdrowotną z tytułu zlecenia, która jest obowiązkowa. Przedsiębiorca może, ale nie musi, zgłosić się dodatkowo do zleceniodawcy do dobrowolnego ubezpieczenia emerytalno-rentowego z racji wykonywanego zlecenia.

Jeżeli natomiast wysokość przychodu uzyskiwanego z tytułu wykonywanej umowy zlecenie jest większa, to przedsiębiorca może samodzielnie wybrać podstawę do składek ubezpieczeń społecznych i opłacać składki z umowy zlecenia zamiast z działalności gospodarczej. Nadal jednak trzeba będzie pamiętać o opłacaniu ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu działalności.

 


Przeczytaj także:

Umowa zlecenie a działalność gospodarcza – zmiany od stycznia 2016
Stawka godzinowa przy umowach zlecenie od stycznia 2017

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

ifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2xDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI