Jak wypromować startup? Prowadź bloga!

prowadzenie bloga startupu

Masz startup? Powinieneś mieć też bloga – w ten sposób wysyłasz w świat informację, że jesteś aktywny, znasz rynek, jesteś otwarty na dialog i słuchasz swoich klientów. Jak zacząć prowadzić blog, który będzie reklamą Twojej działalności?

Dlaczego prowadzenie bloga to dobry sposób promocji Twojego startupu?

Powodów jest wiele. Dzięki tej platformie masz szansę dzielić się nowymi informacjami o swojej firmie i edukować odbiorców w zakresie swoich produktów i usług. Jednym słowem – dzięki blogowi zyskujesz miejsce, do którego możesz odesłać klientów, a nawet inwestorów poszukujących więcej informacji na temat Twojej firmy. Nie tracisz przy tym czasu na jednostkowe przekazywanie informacji zainteresowanym.

Posiadając bloga wysyłasz również w świat informację, że jesteś aktywny, znasz rynek, jesteś otwarty na dialog i słuchasz swoich klientów. Dodatkowo, publikując odpowiednie treści masz szansę zostać znaleziony przez osoby, które poszukują wiedzy np. poprzez wyszukiwarkę Google. Z czasem możesz się również zastanowić nad możliwościami monetyzacji bloga.

Od czego zacząć prowadzenie bloga?

Wybierz platformę

Która będzie dla Ciebie najlepsza? Jeśli nie wiesz, na jakich funkcjonalnościach Ci zależy – testuj. Na początku załóż konto na kilku najpopularniejszych stronach i sprawdź, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom. Dzięki temu zrozumiesz co jest dla Ciebie ważne w prowadzeniu bloga i będziesz mógł pogłębić ewentualne poszukiwania.

Zastanów się również nad tym, czy chcesz zacząć szybko i wygodnie na darmowej platformie służącej do publikacji wpisów, czy wolisz zainwestować czas i pieniądze w system CMS z hostingiem i domeną, który daje możliwość pełnej kontroli funkcjonalności. W wyborze odpowiedniej platformy pomoże Ci również odpowiedź na pytanie, czy chcesz zarabiać na blogu (nie wszystkie strony na to pozwalają) oraz czy posiadasz odpowiednie umiejętności do prowadzenia bloga na bardziej skomplikowanych platformach. Na pierwszy ogień możesz wypróbować: wordpress.com, blogger.com, ghost.org, pl.wix.com, squarespace.com.

Pamiętaj o konsekwencji

Dobre praktyki podają, że wpisy najlepiej dodawać codziennie. W praktyce jest to często niemożliwe, dlatego wyznacz sobie realny cel (nie rzadziej niż raz w tygodniu) i trzymaj się go. Regularne dodawanie nowych treści to sygnał dla algorytmów wyszukiwarek, że Twój blog jest aktualny, przez co będzie łatwiejszy do znalezienia przez nowych użytkowników.

Jeśli w jakimś okresie nie będziesz mógł dodać wpisu pamiętaj o zasadzie recyklingu treści, czyli edytowaniu i ponownym publikowaniu starszych, ale wciąż aktualnych wpisów. W ten sposób sygnalizujesz algorytmom, że na Twojej platformie coś się dzieje.

Nie zapominaj o CTA

Podstawą bloga powinny być przydatne i ciekawe treści – nie warto zamieniać go w reklamę. Nie ma jednak nic złego w tym, aby w odpowiednim kontekście i w przyjazny sposób umieszczać przyciski z wezwaniem do działania (z ang. Call To Action), które zachęca do sprawdzenia Twojego produktu/usługi.

Treść to klucz

Na początku postaraj się dookreślić tematykę i grupę odbiorców swojego bloga. Zadaj sobie odpowiednie pytania. Chcesz opowiadać o rozwoju swojego startupu czy może przytaczać historie innych ludzi? Grupą docelową mają być starsi czy młodsi użytkownicy? Chcesz postawić na specjalistyczną wiedzę, czy przedstawiać własne doświadczenia? Spisz sobie wytyczne i sprawdź, czy nie istnieje zbyt duża konkurencja. Wykorzystaj również Google Trends aby określić, jak wielka może być Twoja publiczność.

Poniżej podajemy przykładowe tematy. Postaraj się jednak wymyślić takie, które będą unikalne i dopasowane do Twojego startupu.

  • Prognozy rynkowe. Przyszłość to coś, co interesuje niemal wszystkich. Twoja znajomość branży sprawia, że wiesz, czego konsumenci mogą spodziewać się w przeciągu miesiąca, roku i kilku lat, dlatego tego typu tematy zapewnią Ci szeroką publikę.
  • Know-how. Przy budowaniu startupu zdobyłeś dużą wiedzę o potrzebach i zagwozdka potencjalnych klientów. Wykorzystaj to, tworząc na blogu artykuły, które będą rozwiązywać problemy czy przekazywać potrzebną wiedzę.
  • Lekcje, których się nauczyłeś w trakcie rozkręcania startupu lub błędy, z których wyciągnąłeś ważne wnioski zawsze interesują szeroką publikę. Poza tym od dawna wiadomo, że ludzie kupują od tych, których znają, lubią i którym ufają. Daj się poznać!

Gdy ustalisz już sobie listę tematów, dobrze jest je uporządkować w cykle o stałych formatach. Czytelnicy będą wiedzieć, czego się spodziewać, a Ty nie będziesz zastanawiać się, o czym napisać kolejny tekst. Poza tym, teksty o jasnych myślach przewodnich są często postrzegane jako atrakcyjniejsze. Oto niektóre przykłady:

  • 10 sposobów na…
  • Przewodnik po…
  • Jak…
  • Wywiady z ekspertami lub klientami
  • Infografiki lub wpisy oparte na obrazach
  • Listy, wyliczenia

Nie zapomnij o SEO

Celem SEO (z ang. Search Engine Optimization) jest pozyskiwanie wartościowego ruchu na Twoje stronie. Są to wszystkie działania związane z poprawą widoczności Twojego bloga w sieci. Nie chcesz przecież pisać w otchłań, prawda? Choć istnieje wiele aspektów związanych z optymalizacją stron internetowych i część z nich wymaga specjalistycznej wiedzy, to istnieją również rzeczy, o które możesz zadbać samodzielnie.

Co możesz zrobić, aby poprawić widoczność swojej strony?

  • Publikuj unikatowe treści, ponieważ “roboty” najlepiej oceniają wpisy niepowtarzalne i dopasowane do tematyki Twojego bloga
  • Wzbogacaj treści o video i infografiki.
  • Uzupełniaj własne artykuły o linki wewnętrzne, czyli takie, które odsyłają do innych Twoich podstron lub wpisów blogowych – mechanizm optymalizacji odbiera wtedy Twoją stroną jako wartościową.
  • Jeśli dodajesz zdjęcia, pamiętaj nadać im nazwy zgodne z treścią wpisu lub całego bloga.
  • Stwórz listę słów kluczowych, a następnie postaraj się ich używać w swoich wpisach – przede wszystkim w nagłówkach. Zaprzyjaźnij się z bezpłatnym narzędziem, jakim jest planer słów kluczowych Google Adwords. Jedną z jego funkcji jest wyszukiwanie słów przydatnych z punktu widzenia Twojego biznesu lub słów kluczowych używanych przez Twoją konkurencję.
  • Jeśli pracujesz na WordPressie, sprawdź Yoast SEO. To proste w obsłudze narzędzie, które pomoże Ci osiągnąć dobre pozycje w wyszukiwarce poprzez analizę tworzonych przez Ciebie treści.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość