Przelew bez split payment - omówione zagadnienia:
- Mechanizm podzielonej płatności - dla kogo?
- W jakich sytuacjach może wystąpić przelew bez split payment?
- W jaki sposób można naprawić błąd jeżeli faktura nie została oznaczona adnotacją split payment?
- Czy wystawienie noty korygującej zamyka temat braku oznaczenia?
- W jaki sposób można naprawić błąd, jeżeli faktura została prawidłowo oznaczona, ale nabywca dokonał zapłaty bez MPP?
Końcówka 2019 i rok 2020 przyniosła szereg zmian przepisów podatkowych. Oczywiście ten proces jest ciągły, również 2021 rok przyniósł wiele zmian. Nowe uregulowania pojawiają się przez cały rok podatkowy, dlatego też trudno się dziwić ilości i różnorodności publikacji, które omawiają problematykę rozliczeń podatkowych. Coraz więcej kar nakładanych jest na przedsiębiorców z powodu nieprzestrzegania przepisów, ale również z powodu nieumyślnych działań. Tak samo jak w życiu tak i w prowadzonej działalności gospodarczej trudno uchronić się przed popełnieniem błędu. Dzisiaj spróbujemy znaleźć odpowiedź czy w każdym przypadku zapłata z pominięciem split payment zawsze będzie z konsekwencjami dla przedsiębiorcy?
Mechanizm podzielonej płatności dla kogo?
Temat wielokrotnie omawiany, tym razem tylko najważniejsze informacje, oto one:
- Obowiązkowy split payment obowiązuje od 1 listopada 2019 r.
- Dotyczy dokonywania transakcji handlowych pomiędzy przedsiębiorcami.
- Jednorazowa wartość transakcji powinna przekraczać 15.000 zł brutto.
- Transakcja obejmuje towary z załącznika nr 15 do ustawy o VAT.
W jakich sytuacjach może wystąpić przelew bez split payment?
Jeżeli chodzi o błędy z płatnościami w obowiązkowym split payment to mogą one dotyczyć m.in. takich sytuacji jak:
- Brak oznaczenia na fakturze “mechanizm podzielonej płatności”.
- Pomimo prawidłowego oznaczenia faktury nabywca towaru/usługi dokonuje płatności z pominięciem split payment.
W jaki sposób można naprawić błąd, jeżeli faktura nie została oznaczona adnotacją split payment?
Przedsiębiorcy zobowiązani do wystawiania faktur w split payment bardzo często zapominają o oznaczeniu faktur adnotacją “mechanizm podzielonej płatności”. Oczywiście w takiej sytuacji nabywca towaru/usługi powinien i tak dokonać zapłaty w tym mechanizmie pomimo braku oznaczenia. Za brak obowiązkowego oznaczenia na fakturze wystawcy grozi sankcja w postaci dodatkowego zobowiązania w podatku VAT w wysokości 30% podatku VAT należnego wynikającego z faktury. Jedynym ratunkiem dla wystawcy będzie opłacenie faktury sprzedaży przez nabywcę w split payment.
Dlatego w takiej sytuacji ważna jest szybka reakcja dostawcy:
- możliwie szybkie powiadomienie nabywcy, najlepiej jeszcze przed zapłatą, o brakującej informacji i poprosić, aby opłacił fakturę w MPP,
- wystawienie faktury korygującej z odpowiednią adnotacją.
Dlatego nabywca w takiej sytuacji powinien:
- zapłacić za fakturę w MPP,
- wystawić notę korygującą błędne zapisy na wystawionej fakturze.
W przypadku braku adnotacji na fakturze o obowiązkowym split payment przedsiębiorca nie będzie miał obowiązku dokonania wyłączenia z kosztów podatkowych takiej płatności, pomimo że nie zapłacił w MPP.
Jak widać czuwanie nad prawidłowością wystawiania faktur leży po obu stronach transakcji. Zarówno w interesie wystawcy jak i nabywcy leży prawidłowe oznaczanie faktur w obrocie gospodarczym.
Czy wystawienie noty korygującej zamyka temat braku oznaczenia?
Nie tak dawno została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 lutego 2020 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.664.2019.2.PG, w której Dyrektor KIS odniósł się do możliwości wystawienia noty korygującej przez nabywcę w przypadku braku adnotacji o MPP na fakturze. W tym konkretnym przypadku uznał on, że wystawienie przez nabywcę noty korygującej o braku adnotacji o MPP jest prawidłowe.
Prawnicy i doradcy podatkowi w świetle tego stanowiska zastanawiają się, czy jednak jest to wystarczające działanie z punktu widzenia sprzedawcy? W ich opinii pomimo noty korygującej dostawca powinien również wystawić fakturę korygującą z prawidłowym oznaczeniem, ponieważ przepisy wskazują, że to faktura powinna zawierać taką adnotację. Wydaje się, że jest to bardzo ważna informacja dla przedsiębiorcy, który znajdzie się w takiej sytuacji, żeby miał to na uwadze.
W jaki sposób można naprawić błąd jeżeli faktura została prawidłowo oznaczona ale nabywca dokonał zapłaty bez MPP?
Co jednak w sytuacji, gdy pomimo zamieszczenia na fakturze adnotacji o obowiązkowym split payment nabywca nie zapłaci w MPP? Otóż sytuacja w tym przypadku staje się mało komfortowa dla nabywcy. Jeżeli chodzi o sankcję w VAT to obowiązuje tutaj taka sama zasada jak poprzednio, a mianowicie można jej uniknąć jeżeli dostawca zapłaci VAT należny z faktury.
Sprawa się komplikuje w podatku dochodowym. Od 1 stycznia 2020 r. faktura powyżej 15.000 zł opłacona bez MPP podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym. Jak więc przedsiębiorca powinien postąpić w takiej sytuacji?
Otóż w takim przypadku najlepiej zwrócić się do dostawcy, żeby dokonał zwrotu zapłaconej przez nas kwoty i wykonać ponownie przelew w split payment. Oczywiście dostawca nie ma obowiązku dokonania zwrotu wpłaty, jest to jego dobrowolna decyzja. Niektórzy doradcy podatkowi uważają, że wystarczy zwrot tylko kwoty podatku VAT i ponownej jej przesłanie do dostawcy, ale już na zasadach obowiązkowego MPP.
Przedsiębiorca, jeżeli znajdzie się w takiej sytuacji, jaka została opisana w tym artykule, powinien się zastanowić czy nie zwrócić się z zapytaniem do doradcy podatkowego lub wystąpić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej jak prawidłowo postąpić aby nie narazić się na konsekwencje finansowe.
Podziel się z innymi: