Przedsiębiorcy, którzy w ramach tarczy antykryzysowej wystąpili z wnioskiem do ZUS o zwolnienie z opłacania składek za miesiące marzec-maj 2020 r. nie w każdym przypadku otrzymali pełną kwotę zwolnienia ze składek. Przepisy zostały tak niefortunnie sformułowane, że płatnicy, którzy dokonali zapłaty ZUS za te miesiące bądź posiadali nadpłaty, otrzymali decyzję o zwolnieniu z opłacenia składek tylko w części. ZUS poinformował o kwocie zwolnienia po pomniejszeniu o kwotę dokonanej wpłaty bądź o kwotę nadpłaty. Na szczęście dla 800 tysięcy firm nastąpiła zmiana przepisów i odzyskają oni swoje pieniądze.
Zapytanie Rzecznika MŚP do Prezes ZUS
Na wniosek Krajowej Rady Doradców Podatkowych Rzecznik MŚP wystąpił do Prezes ZUS Pani Gertrudy Uścińskiej z oceną prawną dotyczącą niekorzystnej dla przedsiębiorców sytuacji w zakresie zwolnień z opłacania składek w przypadku wystąpienia nadpłaty. Chodzi o sytuację firm, którym ze względu na nieprecyzyjne przepisy pomniejszono udzieloną pomoc o wielkość występującej nadpłaty. Rzecznik MŚP podkreślił w swoim zapytaniu, że doszło w tym miejscu do naruszenia art. ustawy Prawo przedsiębiorców, zgodnie z którym: “Organ prowadzi postępowanie w sposób budzący zaufanie przedsiębiorców do władzy publicznej, kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania.”
Nadpłata ZUS a zmiana przepisów w ustawie tarcza antykryzysowa
W ślad za interwencją Rzecznika MŚP zostały wprowadzone korzystne dla przedsiębiorców przepisy zmieniające nieprecyzyjne poprzednie zapisy w tym temacie. Przedmiotowa nowelizacja ustawy tarcza antykryzysowa w tym obszarze zaczęła obowiązywać od 20 września 2020 r. Dzięki zmianie blisko 800 tys. firm odzyska swoje nadpłacone składki ZUS.
Czy należy ponownie składać wnioski do ZUS?
Jak można przeczytać w aktualnościach na stronie internetowej ZUS dzięki wprowadzonej nowelizacji wszyscy przedsiębiorcy, którzy złożyli wnioski o zwolnienie z opłacania składek, a jednocześnie je opłacili lub posiadali nadpłatę, uzyskają pełne zwolnienie. W związku ze zmianą przepisów nie należy składać do ZUS wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, ponieważ ZUS zrobi to z urzędu i poinformuje o tym płatników składek na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
W jaki sposób będzie można ubiegać się o nadpłatę?
Po ponownym rozpatrzeniu wniosków przez ZUS na koncie rozliczeniowym płatnika składek pojawi się nadpłata, którą przedsiębiorca będzie mógł wykorzystać na zasadach ogólnych, a więc może:
- Pomniejszać bieżące wpłaty do wysokości posiadanej nadpłaty.
- Pozostawić nadpłatę na poczet przyszłych zobowiązań.
- Złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych środków na rachunek bankowy.