Obecnie przepisy ustaw o podatkach dochodowych wprowadzają ograniczenia w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych przy leasingu operacyjnym samochodu osobowego. Jeżeli wartość takiego pojazdu będzie przekraczała 150 000 zł (225 000 zł w przypadku samochodów elektrycznych), wówczas część takiej opłaty nie będzie stanowiła kosztu podatkowego. Zmiany pojawiły się również w zakresie odliczania kosztów eksploatacyjnych związanych z takich samochodem.
Raty leasingowe w kosztach tylko do limitu
Dla umów leasingu operacyjnego samochodów osobowych zawartych lub zmienionych po 31 grudnia 2018 roku stosuje się limitowanie w zakresie zaliczania do kosztów podatkowych kosztów finansowania. Podatnik rozliczy 100% raty leasingowej w kosztach podatkowych, jeśli wartość samochodu osobowego (netto wraz z 50% VAT, który nie podlega odliczeniu) nie przekracza 150 000 zł (lub 225 000 zł w przypadku samochodów elektrycznych).
Jeśli pojazd taki jest wart więcej, wówczas konieczne będzie wyliczenie proporcji, w jakiej pozostaje nadwyżka ponad wskazany limit do całej wartości samochodu.
Ta część raty leasingowej nie będzie mogła bowiem stanowić kosztu podatkowego.
Przykład 1
Pan Zygmunt w styczniu 2019 roku podpisał umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy o wartości netto 140 000 zł (32 200 zł VAT). Ponieważ będzie to pojazd wykorzystywany do celów mieszanych, przysługuje mu prawo do odliczenia 50% VAT. W związku z powyższym wartość samochodu wynosi:
140 000 zł + 32 200 zł x 50% = 156 100 zł
Wartość samochodu przekracza więc limit 150 000 zł, dlatego część raty leasingowej odnosząca się do kapitału nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu. Część kapitałowa raty leasingowej wynosi 1 000 zł + 230 zł VAT. Ile Pan Zygmunt będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych?
nadwyżka ponad limit: 156 100 zł – 150 000 zł = 6 100 zł
wyliczenie proporcji kosztów niepodatkowych: 6 100 zł/156 100 zł x 100% = 3,91% (koszt podatkowy stanowić będzie zatem: 100% – 3,91% = 96,09%)
część raty leasingowej niestanowiąca kosztu podatkowego: (1 000 zł + 50% x 230 zł) x 3,91% = 43,60 zł
Wydatki eksploatacyjne – nowy limit
Inaczej traktowane są wydatki związane z eksploatacją takiego samochodu (jak paliwo, wydatki na naprawę, części zamienne, płyn do spryskiwaczy, opłaty parkingowe itp.)
Niezależnie od jego wartości oraz momentu zawarcia umowy, do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć obecnie 75% takich wydatków.
Ograniczenie to nie obejmuje tylko aut, które zostaną zgłoszone na VAT-26 do urzędu skarbowego oraz będzie prowadzona ewidencja przebiegu, znana obecnie z ustawy o VAT (tzw. kilometrówka do celów VAT).
Przykład 2
Pan Zygmunt z Przykładu 1 w marcu 2019 poniósł następujące wydatki związane ze swoim samochodem osobowym:
- faktura za paliwo (netto: 200 zł, VAT: 46 zł)
- faktura za płyn do spryskiwaczy (netto: 15 zł, VAT: 3,45 zł)
- bilet parkingowy (10 zł)
Do kosztów uzyskania przychodu w marcu 2019 zaliczy on łącznie:
(200 zł + 46 zł x 50% + 15 zł + 3,45 zł x 50% + 10 zł) x 75% = 187,30 zł
Co ważne, limit ten obowiązuje również wówczas, gdy koszty eksploatacji ujęte są na fakturze za leasing, obok raty leasingowej. W takim wypadku osobno wyliczamy limit kosztów uzyskania przychodu od części raty leasingowej oraz od wydatków eksploatacyjnych.
Przykład 3
W maju 2019 roku Pan Zygmunt otrzymał fakturę z firmy leasingowej, na której oprócz raty leasingowej pojawiła się też pozycja oznaczona jako “opłata serwisowa” o wartości 500 zł netto (VAT: 115 zł).
W takim wypadku wyliczenie kosztów podatkowych dotyczących raty leasingowej pozostaje bez zmian. Inaczej będzie w przypadku opłaty serwisowej, która tylko w 75% będzie mogła stanowić koszt podatkowy (obecnie ze względu na brak jasnych wytycznych uznawana jest bowiem za koszt eksploatacji pojazdu). W związku z powyższym z faktury majowej Pan Zygmunt zaliczy do kosztów uzyskania przychodów:
(1 000 zł + 50% x 230 zł) x 96,09% + (500 zł + 50% x 115 zł) x 75% = 1 071,40 zł + 418,13 zł = 1 489,53 zł
Koszty ubezpieczenia: OC, AC
Wydatki poniesione na ubezpieczenie samochodu osobowego nie są objęte limitem 75% kosztów uzyskania przychodu, jak ma to miejsce w przypadku omówionych wyżej wydatków eksploatacyjnych.
Zgodnie z nowymi regulacjami obowiązkowe ubezpieczenie OC może zostać zaliczone do kosztów podatkowych w całości.
Natomiast w przypadku dobrowolnego ubezpieczenia, do którego zalicza się m.in. AC, zastosowanie ma odrębny przepis prawa, który limituje możliwość zaliczenia składki w koszty do kwoty 150 tys. zł przyjętej jako wartość auta na polisie.
Przykład 4
Pan Zygmunt wykupił ubezpieczenie OC (1 000 zł) i AC (1 500 zł) dla swojego samochodu. W polisie ubezpieczeniowej wartość auta określono na 155 000 zł. W związku z powyższym do kosztów podatkowych zaliczy on:
- 1 000 zł, czyli całość ubezpieczenia OC,
- 150 000/155 000 x 100% x 1 500 zł = 1 451,61 zł z ubezpieczenia AC.