Środek trwały czy wyposażenie – jak ewidencjonować?

Właściwa kwalifikacja do ewidencji środków trwałych czy też wyposażenia przysparza problemów nie tylko przedsiębiorcom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej ale również tym, którzy prowadzą firmy już od lat. Zmieniony limit do uznania zakupu za środek trwały z 3.500 zł do 10.000 zł wcale tego zadania nie uprościł. Możliwość jednorazowego ujęcia w kosztach uzyskania przychodów zakupów do kwoty 10.000 zł jest korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców. W dalszym ciągu jednak istnieją wątpliwości w jaki sposób ujmować takie wydatki we wspomnianych ewidencjach.

Co stanowi wyposażenie w firmie

Z definicją wyposażenia możemy się spotkać w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w którym czytamy:

“Wyposażenie – rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.

Dalej w rozporządzeniu czytamy, że ewidencja wyposażenia obejmuje wyposażenie, którego wartość początkowa przekracza 1.500 zł. Z kolei zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym składników majątku o przewidywanym okresie użytkowania krótszym niż rok nie zalicza się do środków trwałych. Tym samym zaliczymy je do składników wyposażenia.

Zakupu wyposażenia poniżej kwoty 1.500 zł nie trzeba ujmować w żadnej ewidencji.

▲ wróć na początek

Zakupy powyżej 10.000 zł a wyposażenie

Jeżeli zakupione wyposażenie w firmie będzie miało wartość powyżej 10.000 zł, ale uznamy że będzie użytkowane w firmie przez okres krótszy niż rok to również możemy taki zakup ująć w ewidencji wyposażenia. Tylko należy pamiętać, że w takim przypadku nie może być przekroczona granica roku. Jeżeli zdarzy się, że dojdzie do takiej sytuacji należy odpowiednio skorygować wcześniej dokonane księgowania. A mianowicie taki zakup należy przenieść z ewidencji wyposażenia do ewidencji środków trwałych. Niesie to za sobą określone konsekwencje. A mianowicie nie zawsze będzie możliwa jednorazowa amortyzacja takiego środka trwałego. W związku z powyższym należy dokonać korekty pierwotnie ujętego kosztu uzyskania przychodu. Jeżeli środek trwały powinien być amortyzowany w czasie wówczas należy zweryfikować zapisy w PKPiR. Może to skutkować koniecznością dopłaty podatku za poszczególne okresy rozliczeniowe.

Polecamy nasz materiał video:

Środki trwałe w firmie

Środki trwałe należy definiować zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za środek trwały należy uznać składniki majątku stanowiące własność lub współwłasność podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Muszą być kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia ich do używania o przewidywanym okresie użytkowania powyżej roku. Przedsiębiorcy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, których wartość początkowa nie przekracza 10.000 zł.

W świetle powyższego za środek trwały można uznać składniki majątku, które:

Środki trwałe o wartości poniżej 10.000 zł

Oczywiście nie ma przeciwwskazań, aby w ewidencji środków trwałych ujmować również te, które opiewają na kwotę mniejszą niż 10.000 zł. W takiej sytuacji można od takiego zakupu dokonać odpisu amortyzacyjnego jednorazowego bądź według obowiązujących metod amortyzacji. Jednorazowa amortyzacja ma charakter dobrowolny. Przedsiębiorca może, ale nie musi z niej skorzystać.

Nieużywane środki trwałe w firmie a amortyzacja – przeczytaj.

▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Program do faktur

0.00 zł

ZA DARMO DO 10 FAKTUR/MC

Powyżej: 100 zł/rok (Faktura+)

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Szablony dokumentów
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie techniczne
  • Zawsze aktualny
  • JPK Faktura (w pakiecie Faktura+)

WYSTAW PIERWSZĄ FAKTURĘ
pełna lista funkcji

Księgowość internetowa

37.50 zł

KSIĘGUJ SAMODZIELNIE, AUTOMATYCZNIE

45 zł/mc lub 37.50 zł/mc przy płatności za 6 miesięcy

  • 30 dni za darmo i bez zobowiązań!

  • Księgowanie – KPiR i Ryczałt
  • Fakturowanie
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

WYPRÓBUJ ZA DARMO
pełna lista funkcji

Biuro rachunkowe

99.00 zł

PRZYDZIELIMY CI KSIĘGOWĄ

Wybierz pakiet MINI lub MIDI

  • Pełna obsługa księgowa – KPIR i Ryczałt
  • Dedykowana księgowa
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

ZLEĆ KSIĘGOWOŚĆ
pełny cennik i zakres usługi

Podane kwoty są kwotami netto za jeden miesiąc. Od 18 lat cena księgowości internetowej nie uległa zmianie. Wszystkie nasze usługi spełniają wymagania RODO.

Sprawdź dostępne modele płatności oraz zależność między zawieszeniem działalności a kontem w ifirma.pl.

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań