Podatek od wartości dodanej (czyli VAT) wprowadzono na Łotwie w 1995 roku. Unia Europejska reguluje rejestrację, składanie deklaracji oraz przestrzeganie zasad łotewskiego VAT poprzez stosowne Dyrektywy Unijne. Łotwa wcieliła w życie postanowienia dyrektyw, przenosząc ich treść (wskutek czego także ich obowiązywanie) do własnej ustawy o VAT. Podatkiem zarządza łotewski Państwowy Urząd Skarbowy, będący częścią Ministerstwa Finansów.
Czy powinieneś zarejestrować się do łotewskiego VAT?
Obowiązek rejestracji do VAT na Łotwie istnieje w m.in. następujących przypadkach:
- import towarów przez terytorium Łotwy z innego kraju (zarówno z UE, jak i spoza UE),
- przemieszczanie towarów pomiędzy Łotwą a innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych (w formie sprzedaży lub zakupu towarów),
- kupno oraz sprzedaż towarów na Łotwie,
- przechowywanie towarów w magazynach konsygnacyjnych,
- organizację wystaw/konferencji/szkoleń/innych wydarzeń na żywo, na które wstęp jest płatny na wejściu,
- Sprzedaż e-commerce, po przekroczeniu progu 42.000 zł (limit ten należy łączyć wspólnie dla sprzedaży B2C na terenie całej UE)
UWAGA!
Przedsiębiorcy świadczący usługi oraz sprzedający towary przez internet dla konsumentów z UE, których obroty z tej sprzedaży przekroczą 42 000 zł (łącznie dla wszystkich krajów) zamiast rejestrować się do niemieckiego VAT, mogą zarejestrować się do VAT OSS, o którym więcej przeczytasz w artykule: Jesteś sprzedawcą internetowym? Przygotuj się na VAT OSS
Od firm, które nie są łotewskimi rezydentami podatkowymi, Łotewski Urząd Skarbowy będzie wymagać wypełnienia odpowiedniego formularza (VAT-22) oraz złożenia go wraz z niezbędną dokumentacją:
- certyfikat VAT, który potwierdza zarejestrowanie firmy jako podatnika VAT w innym miejscu niż terytorium Unii Europejskiej (jeżeli dotyczy),
- wyciąg z krajowego rejestru handlowego firmy.
Czy wymagany jest łotewski przedstawiciel fiskalny lub agent?
Lokalny łotewski agent czy też przedstawiciel nie jest wymagany przez firmę prowadzącą działalność na terenie innego kraju członkowskiego UE.
Przestrzeganie łotewskiego podatku VAT
Kiedy firma już zarejestruje się do łotewskiego VAT, zaczną obowiązywać ją lokalne przepisy dotyczące wielu aspektów. Dotyczą m.in.:
- wystawiania faktur z danymi ujawniającymi (określone w łotewskiej ustawie o VAT),
- elektroniczne faktury zaopatrzone w odpowiedni podpis elektroniczny, z zatwierdzoną autentycznością oraz zgodą odbiorcy,
- prowadzenia ewidencji księgowej, której okres przechowywania musi trwać co najmniej 10 lat,
- właściwego fakturowania klientów za towary lub usługi (w zgodzie z łotewskimi przepisami VAT dotyczącymi czasu dostawy),
- przetwarzania not kredytowych oraz innych korekt,
- stosowania zatwierdzonych kursów walut zagranicznych.
Stawki VAT na Łotwie
STAWKA |
TYP |
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG |
21% |
standardowa |
- wszystkie towary i usługi nieobjęte niższą stawką VAT
|
12% |
obniżona |
- produkty żywnościowe dla niemowląt;
- produkty farmaceutyczne;
- produkty medyczne dla osób niepełnosprawnych;
- krajowy transport pasażerski;
- książki (z wyłączeniem e-booków);
- gazety i czasopisma;
- zakwaterowanie w hotelach;
- ogrzewanie miejskie
|
5% |
obniżona |
- asortyment lokalnie produkowanych warzyw i owoców
|
0% |
zerowa |
- transport wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy
|
Zespół IFIRMA
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Potrzebujesz
wystawić fakturę?
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
- Wszystkie rodzaje faktur
- Baza kontrahentów
- Program magazynowy
- Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Może te tematy też Cię zaciekawią
Ekspert ds. zakupów – rośnie zapotrzebowanie na tych specjalistów. Jakie musisz posiadać umiejętności?
Dobre zarobki, rosnące zapotrzebowanie i odporność na AI. Tak w skrócie można przedstawić perspektywy dla tzw. zakupowców, czyli ekspertów ds. zakupów. Jeśli poszukujesz ciekawej pracy z wysokim wynagrodzeniem, być może odnajdziesz się na tym stanowisku. Na czym polega ta praca? Ile zarabia ekspert ds. zakupów? I jakich kompetencji potrzebuje? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule, który oparliśmy na danych zebranych w raporcie „Rola i wyzwania działów zakupów w Polsce”.
Bon energetyczny — zasady 2024
Jak podaje resort rządowy, pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku energii skutki kryzysu energetycznego nadal są odczuwalne przez społeczeństwo. Dlatego w okresie pierwszej połowy 2024 roku ponownie zostają wprowadzone rozwiązania niwelujące skutki wzrostu cen energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła, jak np. bon energetyczny.
Mobilnie. Wszędzie
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.