Czym jest zarządzanie talentami w organizacji?
Zarządzanie talentami obejmuje poszukiwanie, rekrutowanie, rozwój, docenianie oraz umacnianie pozycji osób o ponadprzeciętnym poziomie umiejętności i potencjału, a w dalszym etapie na efektywnym wykorzystaniu ich zdolności przez firmę do realizacji ustalonej strategii.
Utalentowany pracownik szczególnie wpływa na wzrost wartości firmy na rynku i wyróżnia się wysokim potencjałem do dalszego rozwoju oraz sprawowania wyższych funkcji menedżerskich. To właśnie od jakości kadry menedżerskiej zależy sukces większości organizacji.
Firmy prowadzące aktywną politykę w zakresie rozwijania pracowników, udowadniają, że stawiają na długookresowe związanie pracowników z firmą, tym samym stając się konkurencyjne w walce o najlepszych kandydatów. Analogicznie, firmy niedziałające aktywnie w obszarze zarządzania talentami, mogą być szczególnie narażone na ryzyko utraty najlepszych, najbardziej utalentowanych pracowników.
Cele zarządzania talentami
Zarządzanie talentami ma na celu zwiększenie efektywności działań firmy, wspieranie kultury organizacyjnej, oraz wykreowanie pozytywnego wizerunku organizacji na rynku pracy. Inicjatywa ta ma także na celu zatrzymanie w organizacji pracowników o najwyższym potencjale posiadających wiedzą ekspercką oraz uzyskanie przewagi konkurencyjnej poprzez ciągłe pozyskiwanie nowych utalentowanych pracowników.
Korzyści dla firmy
Rozwijając kompetencje pracowników na wszystkich poziomach organizacji, przedsiębiorstwo działa na własną korzyść. Dzięki realizacji programów talentowych zatrudniane osoby z danymi kwalifikacjami są dopasowywane do odpowiedniego dla nich miejsca w organizacji – np. jako eksperta, dostarczającego unikatowej wiedzy, czy jako lidera zespołu.
Takie optymalne przydzielenie funkcji, obowiązków zwiększa jakość zarządzania i efektywność pracy. Zarządzanie talentami zwiększa także motywację i satysfakcję pracowników poprzez jasne zasady kariery zawodowej i jej rozwoju.
Wszystkie działania związane z pozyskiwaniem i utrzymywaniem talentów, zwiększają szansę na przyciągnięcie do organizacji wartościowych specjalistów. Poprawiają także lojalność wśród pracowników o szczególnej wartości w organizacji oraz zmniejszają ryzyko wypalenia zawodowego wśród kluczowych pracowników.
4 etapy zarządzania talentami
Zarządzanie talentami składa się z czterech podstawowych etapów, począwszy od wyłowienia talentów i ich rozwinięcia, aż po umożliwienie awansu.
Pierwszym etapem jest określenie potrzeb organizacji. Tutaj warto się zastanowić, jakie mamy potrzeby obecnie oraz jakie mogą się pojawić w przyszłości.
Wiedząc, czego organizacja potrzebuje (lub może wkrótce potrzebować) należy przejść do identyfikacji osób z potencjałem, o konkretnych predyspozycjach i zmotywowanych do ciągłego rozwoju.
Na tym etapie należy ustalić, w kogo warto zainwestować, ilu ekspertów w organizacji jest obecnie, a ilu można pozyskać oraz na jakich etapach rozwoju i ścieżki zawodowej są zatrudnieni pracownicy i kto jest w stanie dalej się rozwijać.
Etap trzeci dotyczy właśnie rozwoju – rozwijania kluczowych kompetencji, wiedzy i doświadczeń. Można to osiągnąć poprzez szkolenia, warsztaty, nowe wyzwania i projekty czy zadania specjalne. Na tym etapie zarządzania talentami szczególnie ważne jest wsparcie przełożonego, współpracowników, mentorów czy coachów, którzy pomogą zadbać o kompetencje potrzebne pracownikom w najbliższej przyszłości.
Ostatnim etapem jest utrzymanie talentów w firmie, powierzanie im właściwych ról i zadań, kontrola i monitorowanie ich postępów oraz możliwość awansu i dalszego rozwoju w organizacji.
Systemy zarządzania talentami
O ile w małych organizacjach łatwo przeprowadzać i kontrolować działania z zakresu zarządzania talentami, tak w firmach zatrudniających kilkadziesiąt czy kilkaset osób proces ten może stanowić spore wyzwanie. Z pomocą przychodzą systemy informatyczne, które pozwalają na automatyzację procesu zarządzania talentami: udzielanie feedbacku od przełożonych i współpracowników oraz monitorowanie wszystkich postępów na bieżąco. Dostarczają też informacji, nad jakimi umiejętnościami trzeba pracować.
Przykładami takich systemów mogą być te oferowane przez HCM Deck czy przez Workday. Usprawniają one proces zarządzania talentami i pozwalają na zebranie wszystkich informacji w jednym miejscu.