Czym jest zarządzanie zmianą w firmie?
Zarządzanie zmianą to proces, który obejmuje planowanie i wdrażanie nowych metod działania w ramach przedsiębiorstwa. W tym podejściu przyjmuje się, że zmiana nie może ograniczać się do pojedynczych stanowisk czy działów, lecz powinna mieć wpływ na całą strukturę organizacyjną.
Zarządzanie zmianą w firmie – kiedy wdrożyć?
Możemy wyróżnić kilka przesłanek, w których warto rozpocząć proces wprowadzania zmian lub gdy jest to nieuniknione i kluczowe dla przetrwania firmy. Będą to np.:
- Restrukturyzacja lub fuzja firmy
- Przemiany i rozwój technologiczny, która zmienia funkcjonowanie całej branży;
- Chęć podniesienia poprawa efektywności;
- Wysoka rotacja pracowników;
- Wdrażanie nowej strategii rozwoju;
- Wprowadzenie nowego stylu zarządzania – agile lub lean management;
- Zmiana struktury organizacyjnej.
Model zarządzania zmianą Kottera
Model zmiany Kottera składa się z kilku kroków i służy liderom do skutecznego wdrażania zmian organizacyjnych. Prezentują się one w sposób następujący:
- Utwórz poczucie pilności
- Stwórz zespół lub wyznacz osoby, które będą odpowiadać za proces zarządzania zmianą
- Sformułuj wizję i strategię zmiany
- Usuń przeszkody i zwiększ motywację
- Skupiaj się na krótkoterminowych celach i świętuj małe sukcesy
- Utrzymuj osiągnięty poziom
Pierwszy krok polega na stworzeniu świadomości potrzeby zmiany. Wszyscy członkowie zespołu muszą rozumieć, że zmiana jest niezbędna do ciągłego doskonalenia firmy. Jest to kluczowy aspekt decydujący o przyszłej trwałości wprowadzonych zmian. W tym celu musisz zidentyfikować problemy i możliwości. Najlepiej jest zaangażować do tego pracowników i zachęcić ich do dyskusji na ten temat. Wyjaśnij powody, dla których zmiana jest niezbędna w tym momencie dla firmy. Możesz również zaangażować osoby zewnętrzne związane z Twoją branżą, aby poznać szerszą perspektywę.
Realizacja tego kroku zależy od wielkości i zasobów Twojej organizacji. Jednak co do zasady, warto delegować takie zadanie zaufanej osobie, w której dostrzegasz predyspozycje do prowadzenia całym procesem. Powinna być ona doświadczona i obeznana w funkcjonowaniu całej organizacji, mieć umiejętności przywódcze oraz komunikacyjne.
Wizja to ważny element tworzenia strategii, ponieważ ułatwia zrozumienie celów strategicznych firmy. Ponadto wizja powinna być zauważalna we wszystkich aspektach działalności przedsiębiorstwa. W ten sposób możesz budować zaangażowanie swojego zespołu, a także wpływać pozytywnie na komunikację zewnętrzną i kapitał marki. Dla lepszego zobrazowania przyszłych zmian i modernizacji możesz wykorzystać diagramy przepływu procesów.
Na samym początku musisz wiedzieć, z jakimi ograniczeniami (tzw. wąskim gardłami) zmaga się firma. Które procesy biznesowe generują straty i zmniejszają efektywność zespołu? Postaraj się znaleźć rozwiązania na ich usunięcie lub zminimalizowanie ich negatywnych skutków. Dodatkowo pamiętaj, aby angażować i nagradzać za wspieranie zmian samych pracowników. Monitoruj postępy, np. za pomocą wskaźników KPI.
Wyznaczaj realne do osiągnięcia cele – to szczególnie istotne w pierwszych fazach wdrażania zmian, kiedy zespół może mieć tendencję do wątpliwości i szybkiego zniechęcania się. Możesz stosować zasadę SMART do wyznaczania celów strategicznych.
Dosyć często prawdziwym wyzwaniem jest faktyczne zaimplementowanie zmian, aby stały się one elementem ciągłego uczenia się i rozwoju na rozmaitych obszarach działalności. Dlatego systematycznie analizuj swoje sukcesy oraz aspekty, które warto poprawić. Zachęcaj pracowników do dzielenia się swoimi pomysłami – to właśnie oni mają obszerną i praktyczną wiedzę o procesach zachodzących w firmie. Mogą oni dostrzegać niedociągnięcia tam, gdzie nie widzą ich osoby na wyższych stanowiskach. Możesz również zastosować benchmarking i inspirować się doświadczeniami innych firm.
Zalety i wady zarządzania zmianą
ZALETY
- Lepsze zrozumienie funkcjonowania i kultury organizacji przez kierownictwo oraz pracowników;
- Jest dobrym punktem wyjścia dla nowych, innowacyjnych rozwiązań;
- Zwiększenie motywacji członków zespołu w codziennej pracy;
- Pozwala wyeliminować nieefektywne procesy;
- Zwiększenie zdolności adaptacji do zmian przez organizację;
- Umożliwia szeroko pojęty rozwój firmy i dopasowanie do dynamicznych zmian na rynku;
- Zapewnia spójność w działaniach przedsiębiorstwa.
WADY
- Cały proces może być rozłożony w czasie (jednakże miej na uwadze, że żadne istotne zmiany w sposobie organizacji nie powinny być gwałtowne i nieprzemyślane);
- Jeżeli nie będziesz brał(a) pod uwagę opinii pracowników, mogą czuć niechęć do zmian i opierać się im. W ten sposób uniemożliwiasz sobie skuteczne wprowadzenie swojej nowej strategii;
- Wprowadzanie zmian może wiązać się również z koniecznością przeprowadzenia szkoleń dla pracowników, co generuje dodatkowe koszty;
- Wybrane techniki mogą być niedostosowane do specyfiki działania firmy. W następstwie wysiłek i praca włożona w proces okażą się nieskuteczne.
Podsumowanie
Zarządzanie zmianą w przedsiębiorstwie jest nieodłącznym elementem skutecznego rozwoju i adaptacji do zmieniającego się otoczenia biznesowego. Wymaga to strategicznego podejścia, skutecznej komunikacji, zaangażowania pracowników i efektywnego monitorowania postępów. To proces, który ma na celu zapewnić płynną adaptację i osiągnięcie pożądanych rezultatów w obecnych, bardzo zmiennych warunkach rynkowych.