Podatnicy mają do wyboru kilka druków, na których mogą rozliczyć swoje przychody lub dochody za miniony rok. W sytuacji, gdy okaże się, że przedsiębiorca złożył zeznanie podatkowe na niewłaściwym formularzu, powinien on niezwłocznie dokonać odpowiedniej korekty. Jaki druk należy wykorzystać w tym celu? Czy jest termin, do którego należy dokonać takiej korekty?
Jakie zeznanie wybrać?
To, z którego formularza zeznania podatkowego powinien skorzystać przedsiębiorca zależy przede wszystkim od wybranej przez niego formy opodatkowania oraz od tego, czy samodzielnie rozliczał on zaliczki, czy też (przynajmniej w części) robił to za niego płatnik (np. pracodawca).
Najwięcej trudności powoduje rozróżnienie formularzy PIT-36 oraz PIT-37 – oba bowiem służą do rozliczenia dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej). Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż pierwszy z nich należy złożyć w sytuacji, gdy w trakcie roku samodzielnie wyliczamy i wpłacamy zaliczki, a jednocześnie część dochodów rozliczamy za pomocą płatnika (np. pracodawcy). Po PIT-37 natomiast sięgną podatnicy, którzy rozliczają dochód za pomocą płatnika, a jednocześnie osiągają dochody z działalności opodatkowane inaczej niż na zasadach ogólnych.
Zły formularz – co robić?
Nie ulega wątpliwości, że w sytuacji, gdy sami zorientujemy się, że złożyliśmy zeznanie na złym formularzu lub też otrzymamy taką informację od fiskusa, konieczne jest niezwłoczne naprawienie błędu. W tym celu należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym korektę PIT już na poprawnym formularzu. Jest to wyjątkowa sytuacja, ponieważ zazwyczaj błędne zeznanie podatkowe koryguje się na tym samym formularzu, który został złożony pierwotnie.
Zły formularz – o czym warto pamiętać?
Złożenie zeznania podatkowego na niepoprawnym formularzu może zostać potraktowane przez urząd skarbowy jak niedopełnienie obowiązku – błędny PIT może on bowiem uznać za niebyły (chociaż takie interpretacje pojawiają się obecnie coraz rzadziej).
W związku z powyższym pojawia się pytanie, czy naprawiając swój błąd, podatnik powinien zaznaczać okienko „korekta”? Oczywiście może on po prostu złożyć kolejne, poprawne już zeznanie podatkowe tak, jakby składał je pierwszy raz. Zaleca się jednak skorzystanie z opcji „korekta”, ponieważ faktycznie służy ona naprawieniu błędu. Zanim jednak złoży się poprawną deklarację, warto skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym, który może preferować jedną z ww. możliwości.