Wracamy do tematu pomocy dla przedsiębiorców w okresie pandemii wirusa. Z uwagi na zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej na szeroką skalę wielu przedsiębiorców zostało pozbawionych dochodów. Fundamentalne staje się pytanie w jaki sposób poradzić sobie z comiesięcznymi zobowiązaniami wobec ZUS?
Aktualna sytuacja przedsiębiorców
Od kilku dni słyszymy wypowiedzi przedstawicieli rządu na temat trudnej sytuacji przedsiębiorców. Przedstawiciele różnych środowisk występują z apelem do Ministra Finansów o odroczenie terminów podatkowych. To samo dotyczy płatności składek ZUS. Biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą z pełną odpowiedzialnością można stwierdzić, że wszyscy przedsiębiorcy nie funkcjonują normalnie, a zdecydowana większość nie ma możliwości prowadzenia firmy. Tym samym nie dysponują środkami finansowymi na zabezpieczenie bieżących płatności tzw. cyklicznych, do których niewątpliwie zalicza się ZUS.
Propozycje płatności składek ZUS
Na stronach ZUS pojawił się komunikat, że przedsiębiorcy mogą złożyć uproszczony wniosek o:
odroczenie o 3 miesiące płatności składek ZUS – za okres od lutego do kwietnia 2020 roku,
zawieszenie na 3 miesiące spłaty zadłużenia na podstawie otrzymanej decyzji ratalnej lub odroczeniowej z terminami płatności rat lub odroczenia od miesiąca marca do maja 2020 roku.
Wszystkie te działania spowodują przesunięcie o 3 miesiące regulowania zobowiązań wobec ZUS. Taki uproszczony wniosek mogą złożyć wszyscy przedsiębiorcy bez względu na rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Wzór Wniosku w formie edytowalnej znajduje się na stronie ZUS.
Jakie informacje znajdą się we Wniosku?
Poniżej prezentujemy wzór Wniosku, który muszą wypełnić zainteresowani przedsiębiorcy.
Wniosek o odroczenie płatności składek ZUS
Poza typowymi danymi rejestracyjnymi firmy najważniejsze wydaje się właściwe uzasadnienie Wniosku.
Argumentacja powinna jednoznacznie wskazywać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i powstałe zatory płatnicze.
Na stronie ZUS zawarta jest również wiadomość, że nie wszystkie wnioski zostaną rozpatrzone pozytywnie.
“Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy Wniosek, wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą (jeżeli przedsiębiorca nie wskaże adresu mailowego).”
W jaki sposób złożyć Wniosek?
Wniosek można skierować do ZUS następującymi środkami:
Wypełniony wniosek pozostawić w skrzynce znajdującej się w jednostkach ZUS.
Za pośrednictwem poczty.
Na adres e-mail oddziału ZUS. Wykaz adresów e-mail znajduje się na stronie ZUS.
“Jeśli przedsiębiorca skorzysta z możliwości przesłania umowy mailem, najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii, musi wysłać do ZUS również papierowy oryginał dokumentu. Jeśli nie przekaże go w formie papierowej do ZUS, uznamy, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.”
Elektronicznie za pośrednictwem platformy PUE ZUS – Wniosek ZUS-EOP. Szczegółowe instrukcje na temat przekazania wniosku w formie elektronicznej można znaleźć na stronie ZUS.
Dla przedsiębiorców zainteresowanych taką formą wsparcia została uruchomiona komunikacja z doradcami do spraw udzielania ulg w spłacie składek ZUS.
Pod numerami telefonów można uzyskać więcej szczegółowych informacji jaka forma spłaty jest najdogodniejsza dla konkretnego przedsiębiorcy.
Z tej formy komunikacji powinni skorzystać nie tylko przedsiębiorcy, którzy obecnie znajdują się w trudnej sytuacji finansowej. Zachęca się do kontaktu przedsiębiorców, którzy już wcześniej borykali się z problemem spłaty zadłużenia wobec ZUS, a obecna sytuacja jeszcze pogłębiła ten kryzys. W przypadku przedsiębiorcy, do którego wszczęto postępowanie egzekucyjne w określonych okolicznościach może dojść do zawieszenia tego postępowania. Również tę kwestię można omówić dzwoniąc na wspomniane numery telefonów.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dynamicznym środowisku startupów kluczowe role zarządcze mają ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Niekiedy jednak przypisane im nazewnictwo może wprowadzić w konsternację osoby spoza organizacji. W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości w tym zakresie, wyjaśniając, co oznacza skrót CEO, CFO, CSO, CMO, CCO, kim jest CTO oraz COO, co należy do ich obowiązków i dlaczego role te są tak ważne dla każdego startupu.
Wysyłasz newslettery, liczysz otwarcia i kliki, ale sprzedaż wciąż rozczarowuje? Winna może być dostarczalność maili, czyli to, czy wiadomości faktycznie trafiają do skrzynki klienta, a nie znikają w spamie. Z tego artykułu dowiesz się, jak wyeliminować ten problem i zwiększyć skuteczność każdej kampanii e-mailowej.
Każda zmiana w przepisach wiąże się z koniecznością dostosowania do nowych zasad i procedur. Nie inaczej jest w przypadku KSeF, bowiem w praktyce każde niedopatrzenie, czy to przekroczenie terminu, brak integracji systemu, czy nawet drobny błąd w danych faktury, może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. Dlatego już teraz warto dobrze poznać zasady działania KSeF i odpowiednio przygotować firmę na nadchodzące zmiany, zanim staną się one źródłem kosztownych pomyłek.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo