Zwrot podatku podróżnym (TAX FREE)

Zastanawiasz się jak dokonywać zwrotu podatku VAT w systemie TAX FREE? Przeczytaj artykuł na ten temat.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Ludzie zawsze lubili podróżować, a obecnie jest to tak łatwe jak nigdy wcześniej. Wiele osób przy okazji pobytu w innym kraju lubi również nabyć różnego rodzaju towary, które zabiera ze sobą do domu. W niektórych krajach unijnych, w tym również w Polsce został wprowadzony system TAX FREE i w dzisiejszej publikacji opiszemy na czym polega zwrot podatku podróżnym w tej formule.

Czym jest TAX FREE?

TAX FREE daje prawo do zwrotu podatku VAT podróżnym, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terenie Unii Europejskiej. Warunkiem otrzymania takiego zwrotu jest spełnienie kilku warunków:

  • zakup towarów za kwotę powyżej 200 zł,
  • posiadanie paragonu z kasy fiskalnej,
  • wywóz towarów poza terytorium UE potwierdzony przez służby celno-skarbowe.

Od 1 stycznia 2022 roku TAX FREE obowiązuje w nowej odsłonie. Uruchomiona została e-usługa na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Dzięki nowej funkcjonalności wiele czynności związanych z obsługą zwrotów podatku VAT zostało zautomatyzowanych.

O czym powinien pamiętać podróżny?

Zwrot przysługuje jedynie osobom, które nie mają stałego miejsca zamieszkania na terenie UE. Podróżny, który chce skorzystać ze zwrotu podatku VAT powinien podjąć następujące kroki:

  1. Dokonać zakupu w oznaczonym punkcie TAX FREE:  
     
  2. Zakup towarów musi być na kwotę powyżej 200 zł.
  3. Przy zakupie należy poinformować sprzedawcę o chęci korzystania z TAX FREE.
  4. Należy wybrać sposób zwrotu:
    • gotówkowy – osobisty odbiór zwrotu u sprzedawcy,
    • bezgotówkowy – zwrot w dowolnej formie wybranej przez podróżnego.
  5. Pobranie dokumentu zakupu od sprzedawcy:
    • wydruk elektroniczny dokumentu TAX FREE,
    • elektroniczna wersja dokumentu TAX FREE przesłana na adres e-mail.
  6. Okazanie zakupionego towaru (na żądanie funkcjonariusza) i elektronicznego dokumentu zakupu na granicy przy wyjeździe z Polski.
  7. System TAX FREE wygeneruje elektroniczne potwierdzenie wywozu towarów.

Co musi wiedzieć sprzedawca?

Przedsiębiorca, który chce korzystać z TAX FREE musi podjąć kilka kroków:

  1. Zarejestrować firmę na PUESC.
  2. Zarejestrować firmę w obszarze TAX FREE, gdzie należy wprowadzić wymagane informacje:
    • miejsce sprzedaży w TAX FREE i przypisanie im kas fiskalnych, mogą to być jedynie kasy typu online,
    • jeżeli z usługi będzie korzystał pracownik należy mu założyć konto na PUESC i nadać rolę, jakie zostały określone w programie *). W każdej chwili można usunąć pracownika z systemu lub zmienić nadane mu uprawnienia.
  3. Podać informacje o firmie pośredniczącej w zwrocie podatku VAT w TAX FREE.
    *) Role pracownika w TAX FREE:
    • sprzedaż towarów – wystawianie i zatwierdzanie dokumentu w TAX FREE,
    • zwrot podatku VAT w gotówce – wyszukiwanie dokumentów TAX FREE, wpisywanie kwoty i daty zwrotu podatku VAT w formie gotówkowej,
    • zwrot podatku VAT bezgotówkowo – wyszukiwanie dokumentów TAX FREE, wpisywanie kwoty i daty zwrotu podatku VAT w formie bezgotówkowej,
    • zwrot podatku VAT wywóz przez obce przejście graniczne – wyszukiwanie dokumentów, wpisywanie daty i kwoty zwrotu, wpisywanie daty potwierdzenia wywozu dokonanego przez inny kraj UE.

W jaki sposób wystawić dokument w TAX FREE?

Dokumenty sprzedaży w TAX FREE mogą wystawiać przedsiębiorcy, którzy spełniają warunki opisane poniżej:

Sprzedawca uprawniony do wystawienia dokumentu w TAX FREE
Prowadzi działalność na terytorium PolskiDokonał rejestracji do podatku VATPosiada kasę fiskalną onlineDokonał rejestracji na PUESC w obszarze TAX FREE

Wystawianie dokumentu sprzedaży polega na uzupełnieniu niezbędnych danych:

  1. Po zalogowaniu dane dotyczące sprzedawcy i kasjera uzupełnią się automatycznie.
  2. Wpisujemy numer księgowy TAX FREE.
  3. Wprowadzamy dane podróżnego.
  4. Uzupełniamy numer kasy fiskalnej, na której dokonano sprzedaży oraz datę i numer paragonu fiskalnego.
  5. Jeżeli został zarejestrowany podmiot pośredniczący w zwrocie podatku VAT, to wpisujemy jego dane.
  6. Wpisuje informację na temat sprzedanych towarów.
  7. Wskazujemy wybraną przez podróżnego formę zwrotu podatku VAT.
  8. Zatwierdzamy dokument i przekazujemy podróżnemu w uzgodniony z nim sposób.

Stawka 0% VAT przy sprzedaży w TAX FREE

Ustawa o podatku VAT daje prawo do skorzystania z 0% stawki podatku VAT od dokonanej sprzedaży w TAX FREE po spełnieniu ustawowych warunków:

  1. Rejestracja na PUESC i do systemu TAX FREE.
  2. Posiadanie dokumentów potwierdzających wywóz towarów (elektroniczne lub w postaci wydruku) poza terytorium UE przed upływem terminu do złożenia JPK_V7.
  3. Posiadanie dokumentów potwierdzających otrzymanie zwrotu VAT przez podróżnego:
    • zwrot gotówkowy – czytelny podpis otrzymania zwrotu,
    • zwrot bezgotówkowy – określone odrębnymi przepisami potwierdzenie dokonania zwrotu.

Otrzymanie dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium UE w terminie późniejszym, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia przedsiębiorcę do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymano dokumenty.

Ewidencja w TAX FREE

Minister Finansów wydał Rozporządzenie w sprawie ewidencji prowadzonej w TAX FREE. W tym dokumencie zostało szczegółowo opisane, jakie informacje powinny się znaleźć w takiej ewidencji. Z ewidencji będzie m.in. wynikało, jaka kwota podatku VAT została zwrócona podróżnym. Rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku.

TAX FREE w pytaniach

W praktyce mogą się zrodzić pytania i wątpliwości, które zostały opisane i wyjaśnione na stronach rządowych, a oto niektóre z nich:

  1. Czy za każdym razem powinien być drukowany dokument TAX FREE?
  2. Dokument TAX FREE jest przekazywany podróżnemu w uzgodniony z nim sposób – jako wydruk lub przekazanie na adres e-mail czy aplikację.

  3. Kto jest uprawniony do wystawiania dokumentów w TAX FREE?
  4. Dokumenty TAX FREE mogą być wystawiane jedynie przez uprawnionych kasjerów lub reprezentantów firmy.

  5. Czy w przypadku zwrotu VAT w formie gotówkowej podróżny ma obowiązek oddać paragon fiskalny?
  6. Podróżny nie ma obowiązku przekazania paragonu fiskalnego przy zwrocie gotówkowym.

  7. Jak postąpić w przypadku błędnie wystawionego dokumentu TAX FREE, kiedy pomyłka została zauważona po wyjściu klienta ze sklepu?
  8. Anulowanie dokumentu wystawionego w TAX FREE jest możliwe tylko w przypadku kiedy dokument posiada status “Wprowadzony”. W momencie potwierdzenia na granicy przez funkcjonariusza celnego nie ma możliwości poprawy dokumentu, a taki dokument nie będzie stanowił podstawy do zwrotu VAT.

  9. Czy jest możliwe wystawienie dokumentu TAX FREE do kilku paragonów fiskalnych?
  10. Niestety nie można wystawić jednego dokumentu TAX FREE do kilku paragonów fiskalnych, obowiązuje zasada jeden paragon fiskalny jeden dokument TAX FREE.

Podsumowanie

Przedsiębiorca, który podejmie decyzję o stosowaniu procedury TAX FREE musi pamiętać, że obsługa zwrotów od 1 stycznia 2022 roku odbywa się jedynie elektronicznie, poprzez rejestrację na PUESC. Z TAX FREE skorzystają jedynie te firmy, które posiadają kasę online. Stosowanie TAX FREE upoważnia do zastosowania 0% stawki podatku od takiej sprzedaży przy spełnieniu warunków ustawowych. Przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia w sposób rzetelny i niewadliwy ewidencji na potrzeby rozliczania VAT w TAX FREE.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce