Jak założyć firmę cateringową. Pomysł na biznes

Własna firma cateringowa to sposób na biznes, o którym ostatnio coraz częściej się mówi. Nic dziwnego – jest to całkiem dochodowe zajęcie. Polacy z roku na rok coraz więcej pieniędzy przeznaczają na zakup gotowych posiłków, zamiast przygotowywać je samodzielnie. Jednocześnie panuje też moda na zdrowe żywienie. Na rynku nie brakuje więc klientów. Co więcej, aby założyć własną działalność cateringową nie potrzeba wielu formalności.

W dzisiejszym artykule przeczytasz, jak krok po kroku założyć działalność cateringową:

  • jak zarejestrować firmę,
  • jakie są wymagania związane z prowadzeniem takiej firmy,
  • jakie są koszty prowadzenia działalności.

Zaczynamy!

Przede wszystkim plan na biznes

Przed założeniem firmy cateringowej warto sprawdzić zapotrzebowanie na rynku i konkurencję (oferowane produkty, ceny), a następnie zastanowić się nad biznesplanem. Po gotowe posiłki sięgają głównie młodzi ludzie (18-24 lata) z dużych miast. Najczęściej są to mężczyźni (źródło: PAP/CBOS). Może warto pomyśleć o zdrowej, smacznej kuchni dla mężczyzn? Nie jest to jednak jedyne rozwiązanie – z usług cateringowych korzystają też przecież szkoły, korporacje, prywatne instytucje, organizatorzy konferencji i szkoleń, jak również konkretne grupy: diabetycy, wegetarianie, osoby odchudzające się, alergicy, sportowcy, kobiety w ciąży. Możliwości jest sporo.

Gdy znajdziesz niszę i potencjalnych klientów, pomyśl nad biznesplanem – przekalkuluj ile pieniędzy będziesz potrzebować na uruchomienie biznesu (o tym za chwilę), jak szybko inwestycja Ci się zwróci i skąd będziesz brał towar. Zastanów się też nad menu, lokalem i dystrybucją. Biznesplan pomoże Ci w zarządzaniu biznesem oraz w pozyskaniu dotacji z Urzędu Pracy lub kredytu w banku, jeśli nie masz budżetu na start. W tym roku nie warto liczyć na dofinansowanie z Unii – wsparcie finansowe przewidziano dla firm inwestujących w innowację i badania naukowe.

Jeśli chodzi o dotację z Urzędu Pracy, każdy UP ma własne wytyczne dotyczące biznesplanu, jednak zazwyczaj należy zawrzeć w nim:

  • opis misji i celów firmy,
  • opis sprzedawanych produktów lub usług,
  • strategię rynkową – do kogo kierowany jest produkt/usługa,
  • analizę SWOT (czyli mocne i słabe strony naszej firmy, szanse i zagrożenia),
  • analizę konkurencji,
  • kalkulację kosztów, które są potrzebne na rozpoczęcie działalności gospodarczej (wspomnimy o nich za chwilę),
  • specyfikację i harmonogram wydatków,
  • prognozy finansowe na najbliższe 3-5 lat,
  • plan marketingowy.

W tym roku przedsiębiorcy planujący rozpoczęcie własnego biznesu mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 22.686,84 zł. Dotacja ma charakter jednorazowy i jest bezzwrotna. Aby ją otrzymać, należy spełnić kilka warunków, m.in. posiadać status osoby bezrobotnej.

Sprawdź: Dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Jeśli masz już opracowany biznesplan, czas na resztę formalności.

Rejestracja firmy

Rejestracja firmy jest bezpłatna. Jest też bardzo prosta i sprowadza się do czterech kroków:

1. CEIDG – należy złożyć wniosek do rejestracji działalności gospodarczej osób fizycznych, czyli wniosek CEIDG-1. Można to zrobić drogą elektroniczną na stronie ceidg.gov.pl lub ifirma.pl/ceidg, listem poleconym lub złożyć wniosek w wersji papierowej w dowolnym Urzędzie Miasta/Gminy/Dzielnicy. Wniosek CEIDG-1 jest równocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, kodu PKD, numeru NIP i zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz do ZUSu/KRUSu.

2. VAT – w przypadku rejestracji do VAT należy złożyć formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym (drogą elektroniczną, listem poleconym lub osobiście). Należy to zrobić najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT. Od tego roku złożenie formularza jest bezpłatne. Dokument można wypełnić na stronie ifirma.pl/ceidg

3. ZUS – następnie w terminie do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej w ZUSie należy złożyć formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Pierwszy jest zgłoszeniem jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego (gdy wykonywana działalność jest jedynym źródłem dochodów), a drugi do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego (gdy jest się dodatkowo zatrudnionym na umowę o pracę, w której zarabia się powyżej minimalnej krajowej).

4. Sanepid – ponieważ działalność związana z usługami cateringowymi jest uznawana jest produkcję i obrót środkami spożywczymi, należy pamiętać jeszcze o sanepidzie. Sanepid rejestruje i zatwierdza zakłady produkujące żywność. W tym celu należy złożyć wniosek zawierający m.in. imię i nazwisko wnioskodawcy, numer NIP, określenie rodzaju i zakresu działalności, w tym rodzaj żywności, która ma być przedmiotem produkcji lub obrotu, a także odpis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Sanepid i lokal

W przypadku firmy cateringowej lokalizacja nie jest najważniejsza – posiłki będą przecież dostarczane do domów klientów. Siedziba może znajdować się nawet na obrzeżach miasta, pod warunkiem jednak, że będzie stamtąd wygodny dojazd. Szukając odpowiedniego lokalu warto odwiedzić stronę miejskiego Zarządu Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami i sprawdzić listę wolnych pomieszczeń, które można wynająć. Polecamy także przejrzenie portali z ogłoszeniami (gumtree, olx, gratka.pl, trovit.pl itp.).

Lokal, w którym będzie się przygotowywać posiłki, musi spełniać wymagania sanepidu. Uwaga! Dotyczy to także domowej kuchni, jeśli za siedzibę prowadzenia działalności gospodarczej wskaże się własne mieszkanie.

Sanepid wymaga między innymi, aby w pomieszczeniu znajdowała się umywalka z gorącą i zimną wodą, a obok umywalek mydło w płynie i środek do dezynfekcji oraz ręczniki. Oświetlenie ma mieć nietłukące osłony, a blaty muszą być wykonane z materiału łatwego do utrzymania w czystości. Naczynia brudne i czyste nie mogą się ze sobą krzyżować, dlatego w zakładzie powinny być wydzielone osobne pomieszczenia na mycie naczyń i przechowywanie naczyń czystych. Wszystkie pomieszczenia w zakładzie gastronomicznym muszą być wentylowane. Dodatkowo okna należy wyposażyć w zabezpieczenia przeciw owadom. Zdarza się również, że sanepid wymaga stosowania pirometrów, a także… kolorowych mopów.

Dokładne informacje dotyczące wymogów można uzyskać w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej właściwej dla danego miejsca zamieszkania.

firma cateringowa kraków

Prowadząc działalność gastronomiczną należy pamiętać o wdrożeniu systemu HACCP oraz zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) i Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP), które mają zapewnić jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Są to inaczej instrukcje opisujące zasady postępowania w kuchni podczas przygotowywania i wydawania posiłków oraz utrzymania higieny: schemat organizacyjny, plan kuchni, sposób magazynowania surowców i produktów, opis serwowanych potraw, opis opakowań, forma transportu, analiza zagrożeń, zasady gromadzenia i przechowywania odpadów itd. Można je przygotować samodzielnie lub kupić gotowe, a następnie dostosować je do własnych potrzeb.

Warto pamiętać, że samochód wykorzystywany do rozwożenia posiłków również musi być zatwierdzony przez sanepid. Dodatkowo wszyscy pracownicy odpowiedzialni za przygotowanie żywności muszą posiadać aktualne książeczki zdrowia.

Sprawdź: Ogólne zasady higieny żywności

Ceny wynajmu lokali gastronomicznych nie należą do najtańszych, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na wynajem kuchni na godziny bezpośrednio w restauracjach, pizzeriach, a nawet piekarniach. Jest to tańsze i bardzo wygodne – takie lokale mają już zezwolenia od sanepidu oraz potrzebne wyposażenie.

Koszty prowadzenia działalności gastronomicznej

Sporządziliśmy przykładowe zestawienie kosztów prowadzenia firmy cateringowej w dużym mieście (w zestawieniu ujęliśmy ceny brutto w zaokrągleniu do pełnych kwot):

  • wynajem lokalu (kuchnia cateringowa): 2100 zł/mc
  • wynajem gotowego lokalu na godziny: 750 zł /mc
  • meble (stoliki, krzesła, stół ze zlewozmywakiem, szafki): 1200 zł
  • wyposażenie kuchenne:
  • – kuchenka gastronomiczna: 2 200 zł,
    – zamrażarka: 1 600 zł,
    – lodówka: 2 100 zł,
    – okap: 1 600 zł,
    – mixer, blender: 320 zł,
    – sztućce, chochle, noże: 80 zł,
    – miski, dzbanki, deski, tarki, sitka i talerze: 180 zł,
    – garnki, rondle, patelnie: 300 zł,
    – pojemniki (tacki): 60 zł/mc

  • samochód do dostaw: 8 200 zł
  • ubezpieczenie lokalu, samochodu i towarów: 80 zł /mc
  • zakupy spożywcze: 2 000 zł /mc
  • środki chemiczne: 60 zł /mc
  • abonament telefoniczny: 36 zł /mc
  • internet: 65 zł /mc
  • media: 660 zł /mc
  • całkowity koszt zatrudnienia kierowcy na podstawie umowy o pracę za minimalną krajową: 2 113 zł /mc
    – sprawdź: Koszty pracodawcy przy minimalnym wynagrodzeniu w 2015
  • księgowość w ifirma: 46 zł /mc
  • marketing: 800 zł /mc
  • strona internetowa: 600 zł
  • ZUS: od 434,02 zł (mały ZUS bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego) do 1095,37 (duży ZUS z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym) zł /mc
  • kasa fiskalna: 1000 zł

Do tego dochodzi jeszcze paliwo.

Na rozpoczęcie działalności gastronomicznej w dużym mieście potrzeba więc ok. 30 000 zł, zakładając, że przedsiębiorca zdecyduje się na wynajem lokalu i jego samodzielne wyposażenie. Później na prowadzenie biznesu trzeba przeznaczyć ok. 9 000 zł miesięcznie.

Można zaoszczędzić, kupując używany sprzęt na Allegro, gumtree lub OLX – bardzo często można tam znaleźć ogłoszenia, w których sprzedawane jest kompletne wyposażenie kuchni gastronomicznej. Warto także rozejrzeć się po komisach i aukcjach komorniczych.

Decydując się na wynajem wyposażonego lokalu, przedsiębiorca potrzebuje ok. 18 000 zł na start.
Wydatkami będą wówczas zakupy spożywcze, samochód, paliwo, media, czynsz, księgowość, zatrudnienie pracownika, marketing i ZUS – to ok. 8 000 zł miesięcznie.

Prowadząc firmę we własnym mieszkaniu można oszczędzić na czynszu, ale do takiego mieszkania trzeba będzie najprawdopodobniej kupić drugą lodówkę, oddzielne garnki, sztućce itd.

Zarobki

Zakładając, że miesięcznie firma będzie obsługiwała 20 klientów, a każdy z nich wykupi miesięczny pakiet posiłków za 700 zł, firma zanotuje przychód w wysokości 14 000 zł. Wystarczy to na wypłatę dla szefa i na pokrycie wszystkich bieżących wydatków związanych z prowadzeniem działalności.

Warto jednak pamiętać o specyfice tej branży – bywa, że niektóre miesiące są bardzo pracowite (np. Wielkanoc, Wigilia, czas komunii) i pozwalają zarobić dużo pieniędzy, ale w innych brakuje zleceń i jest przestój. Dlatego też dobrze jest się do tego przygotować, na przykład gromadzić na koncie fundusze na czarną godzinę.

W poszukiwaniu klientów

Wolne fundusze warto przeznaczyć na marketing – a szczególnie na stworzenie profesjonalnie wyglądającej strony internetowej, na której potencjalni klienci będą mogli sprawdzić menu i cennik oraz obejrzeć serwowane przez firmę posiłki. Zadbaj o to, aby zdjęcia wyglądały ładnie, kolorowo i apetycznie. Przygotowanie strony możesz powierzyć profesjonalnej firmie, freelancerowi lub zrobić ją samodzielnie (sprawdź: Darmowe szablony stron internetowych).

Na początku – szczególnie wtedy, kiedy strona nie jest odpowiednio wypozycjonowana – warto również zainwestować w reklamę w Google. Zastanów się też nad profilami w social media – np. na Instagramie lub na Facebooku (sprawdź: Jak wypromować firmę w social media). Poza światem online istnieje też świat offline, więc dobrym pomysłem może być reklama w lokalnej prasie.

Jeśli twoje usługi będą skierowane do firm lub instytucji, to skontaktuj się z nimi. Wyślij im ofertę i, w miarę możliwości, zaproponuj darmową degustację. Zostaw też ulotki w miejscach, w których spodziewasz się spotkać swoich potencjalnych klientów, np. w biurowcach lub w klubach fitness.

Polecamy także śledzenie portali z ogłoszeniami – co jakiś czas pojawiają się tam zlecenia cateringowe dotyczące przygotowania posiłków na konferencje, szkolenia, uroczystości.

Jak widać, możliwości jest wiele.

Warto spróbować

Pomimo kilku formalności i wymaganych pieniędzy na start własna firma cateringowa może być bardzo ciekawym i opłacalnym biznesem. Szczególnie teraz, kiedy ludzie są zapracowani oraz panuje moda na zdrowe żywienie. To pomysł na biznes do poprowadzenia zarówno dla nowicjuszy, jak i dla tych, którzy mają już doświadczenie w gastronomii.

Masz jakieś dodatkowe pytania? Napisz do nas.

Nasi księgowi służą pomocą od poniedziałku do piątku od godz. 9.00 do godz. 20.00.



Pobierz nasz darmowy e-book o prowadzeniu biznesu:

F jak firma, F jak fajne życie
Przystępny poradnik dla zakładających firmę


Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Jednolity Plik Kontrolny bez dodatkowych opłat.
  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZALOGUJ SIĘ