Forfaiting jako źródło finansowania firmy. Faktoring a forfaiting – główne różnice
Wiele przedsiębiorstw poszukuje sposobów na pozyskiwanie dodatkowego kapitału, aby móc zawierać określone transakcje handlowe. Jednym z nich jest forfaiting, który dosyć często jest uznawany za tożsamy z faktoringiem.
W tym artykule wyjaśnimy, na czym on polega oraz wskażemy różnice pomiędzy tymi dwoma pojęciami.
Co to forfaiting?
Forfaiting jest formą finansowania, która polega na wykupieniu (dyskontowaniu) wierzytelności, najczęściej w transakcjach międzynarodowych opartych np. na strategii global sourcingu.
Stronami umowy zawartej w ten sposób są:
Forfaitysta/cedent – zbywca wierzytelności/eksporter, sprzedawca produktów lub usług za granicą/ firma korzystająca z usługi forfaitingu;
Forfaiter – bank lub inna instytucja finansowa wykupujące wierzytelności fortaitysty.
W owym procesie biorą udział również importer (dłużnik forfaitingowy) zobowiązany do zapłaty oraz obsługujący go bank (gwarant), jednakże nie są oni stronami w umowie.
Warto wspomnieć, iż forfaiting jest zawierany poprzez tzw. umowę nienazwaną, która nie jest uregulowana żadnymi przepisami prawnymi. Wynika to z powszechnie obowiązującej w polskim prawie zasady swobody umów, co pozwala na kreowanie ich warunków w dowolny sposób. Oczywiście, muszą być one wciąż zgodne z innymi regulacjami. Zazwyczaj korzysta się w tym przypadku z przepisów prawa cywilnego dotyczących cesji wierzytelności oraz sprzedaży.
Przebieg forfaitingu
Forfaiting opiera się na tym, iż eksporter sprzedaje swój towar poza granice kraju z długim terminem płatności. Z tego tytułu zawiera umowę handlową z importerem, który staje się jednocześnie dłużnikiem.
Następnie nabywca towaru zwraca się do banku, instytucji finansowej, aby zabezpieczyć ową płatność. Wykonuje się to przeważnie poprzez wystawienie weksla lub zawarcie akredytywy z drugą stroną transakcji.
Następnie forfaiter kupuje powstałą wierzytelność przed koniec terminu płatności i pobiera odsetki dyskontowe lub przejmuje ryzyko niewypłacalności nabywcy.
Spełnienie warunków umowy handlowej pomiędzy eksporterem a importerem – dostawa towaru, wykonanie usługi.
Bank wypłaca ustaloną kwotę wierzytelności (z tej wartości pobiera również prowizję za pośrednictwo w całym procesie) eksporterowi.
Transakcja dobiega końca – importer ma obowiązek spłaty należności.
Zalety i wady forfaitingu
Jakie są zalety oraz wady forfaitingu? Są to m.in.:
ZALETY
Elastyczność – można z niego korzystać w wielu rodzajach transakcji, a jego warunki można negocjować w taki sposób, aby każda ze stron umowy czerpała z tego korzyści;
Minimalizacja ryzyka – przedsiębiorcy dostają możliwość przeniesienia ryzyka finansowego na inną instytucję (forfaitera), w ten sposób mogą uniknąć np. bankructwa, upadłości firmy;
Jest alternatywą dla innych sposobów finansowania np. kredytów bankowych, pożyczek;
Pozwala na utrzymanie prawidłowej wartości wskaźnika płynności finansowej, który w dużej mierze decyduje o dobrej sytuacji przedsiębiorstwa;
To skrócony i uproszczony sposób zawierania transakcji w handlu międzynarodowym;
Szczegóły transakcji są poufne, co zabezpiecza podmioty gospodarcze przed wyjawieniem tajemnic handlowych.
WADY
Jest dedykowany transakcjom międzynarodowym, więc nie sprawdzi się dla firm, które działają jedynie na terenie własnego kraju;
Przeważnie minimalna wartość transakcji, którą można wykonać za pomocą forfaitingu, jest dosyć wysoka. Dla małych i średnich firm mogą być to zbyt wysokie sumy;
Forfaiting wymaga przygotowania rzetelnej dokumentacji, a sam proces może być bardzo czasochłonny;
Ze względu na przeniesienie ryzyka na instytucję finansową czy bank oznacza to mniejszą kontrolę dla sprzedawcy.
Faktoring a forfaiting – różnice
Często mylonym z forfaitingiem sposobem finansowania firmy jest faktoring. Występują jednak pomiędzy nimi istotne różnice. Przedstawiamy kilka z nich:
Jak już było to wcześniej wspomniane, forfaiting stosowany jest w transakcjach międzynarodowych. Faktoring wykorzystuje się zarówno w handlu międzynarodowym, jak i krajowym.
Z forfaitingu korzystają przeważnie duże przedsiębiorstwa. Faktoring jest łatwiej dostępny dla małych i średnich firm.
Forfaiting dotyczy transakcji długoterminowych, trwających nawet kilka lat. Faktoring dotyczy należności krótkoterminowych (zazwyczaj maksymalnie do 3 miesięcy).
Umowa forfaitingu może dotyczyć jedynie jednej transakcji. W faktoringu możliwe jest zawarcie pojedynczej umowy na kilka różnych wierzytelności.
Za uiszczenie kosztów forfaitingu odpowiada importer (nabywca towarów lub usług). Z kolei w faktoringu jest to obowiązek faktoranta, czyli sprzedawcy.
Usługa forfaitingu opiera się zawarciu akredytywy, wystawieniu weksli, gwarancji, co może dodatkowo może komplikować proces. W faktoringu jest to uproszczone – należności reguluje się na podstawie faktur.
Forfaiting ogranicza się jedynie do wykupu wierzytelności. Firmy faktoringowe dosyć często oferują dodatkowo usługi windykacyjne lub scoring kredytowy.
Finansowanie w ramach forfaitingu wynosi 100% wartości transakcji, natomiast w faktoringu – pomiędzy 80% a 90%.
Faktoring i forfaiting – podobieństwa
Warto jednak wspomnieć o pewnych aspektach, które dla tych obu form finansowania są tożsame.
Faktoring i forfaiting dotyczą sprzedaży i przeniesienia aktywów finansowych (należności lub faktur);
Są wykorzystywane do poprawy płynności finansowej lub zdolności kredytowej przedsiębiorstwa, zdobycia dodatkowego kapitału;
Obie transakcje wymagają przedstawienia odpowiedniej dokumentacji świadczącej o kondycji firmy i przeprowadzenia w związku z tym badania due diligence;
Służą do zmniejszenia ryzyka finansowego.
Usługi faktoringowe oraz forfaitingowe są pełnione przez wyspecjalizowane w tej dziedzinie firmy.
Podsumowanie
Forfaiting stanowi jedną z możliwości zarządzania finansami firmy i utrzymaniem przepływów pieniężnych na prawidłowym poziomie. Dosyć często jest on mylony z faktoringiem, dlatego też warto zaznajomić się z tymi dwoma pojęciami i zrozumieć ich specyfikę. Wybór najlepszego rozwiązania zależy od oczekiwań przedsiębiorcy i korzyści, jakie chce osiągnąć. Z reguły forfaiting jest bardziej dopasowany do potrzeb dużych firm, natomiast faktoring – małych i średnich przedsiębiorstw.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Coraz częściej przedsiębiorcy zastanawiają się, czy możliwe jest przeniesienie siedziby spółki z o.o. do innego kraju, gdy chcą przykładowo rozwinąć działalność w innym kraju bądź szukają po prostu korzystniejszego otoczenia podatkowego. Powody mogą być różne i może być ich znacznie więcej, ale każdorazowo należy wiedzieć, na jakich zasadach możliwe jest przeniesienie siedziby spółki z o.o. za granicę oraz jakie obowiązują procedury.
Czy da się prowadzić sklep internetowy bez uzależniania się od marketplace’ów i pośredników? Właśnie na tym polega d2c e-commerce – model, w którym to Ty decydujesz o cenach, promocjach i relacji z kupującymi. Pokażemy Ci, jak działa d2c model biznesowy, dlaczego zyskuje popularność i co możesz zyskać, wybierając tę drogę.
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo