|
|
7 minut czytania

5 najlepszych miejsc, aby budować portfolio dla swojej działalności

Wysoka konkurencyjność rynku sprawia, że coraz trudniejsze staje się trwałe wyróżnienie pośród konkurencji. Jak więc skutecznie zdobyć zainteresowanie klientów, przekonując ich do swojej oferty? Z pomocą przychodzi umiejętnie opracowane portfolio, które umożliwia kreatywną prezentację posiadanych umiejętności oraz bogatego doświadczenia zawodowego.

jak budować portfolio

Czym jest portfolio?

Współcześnie portfolio można postrzegać w kategoriach pewnej formy autopromocji charakterystycznej dla poszczególnych grup zawodowych. Sam proces budowania portfolio przypomina tworzenie własnej wizytówki, przy skupianiu się na jak najbardziej obrazowym dokumentowaniu posiadanych umiejętności, a także zdobytych już wcześniej doświadczeń.

Portfolio stanowi rozbudowaną kolekcję przykładowych prac lub innego rodzaju dokumentów, które mają za zadanie odzwierciedlić talent ich twórcy, pokazując potencjalnym klientom, czego dokładniej mogą się spodziewać po wybraniu konkretnego wykonawcy zlecenia.

Portfolio a rodzaj prowadzonej działalności

Istnieje wiele zawodów, które ze względu na swoją specyfikę, łączą się z koniecznością poświęcenia szczególnej uwagi procesowi budowania portfolio. Chociaż najczęściej mowa tu o wszelkiego rodzaju artystycznych profesjach, jak na przykład modeling, malarstwo, rzeźbiarstwo, copywriting, tworzenie grafik czy robienie zdjęć, współcześnie coraz bardziej doceniane są katalogi zrealizowanych projektów również w innych branżach. Szczególnie w odniesieniu do rozmaitych gałęzi IT oraz architektury.

Nie ma więc zamkniętego katalogu zawodów, które wymagają budowania portfolio. Internet oraz innowacyjne narzędzia znacznie ułatwiły proces prezentowania na szerszą skalę swoich dotychczasowych prac oraz pomysłów. Dlatego też, prowadząc własny biznes, warto poświęcić chociaż chwilę na zastanowienie się, czy może kreatywne portfolio skupiające się na naszej pracy nie przyniosłoby pozytywnych skutków dla całej firmy, zachęcając nowych klientów do skorzystania z oferowanych usług.

Jak zrobić portfolio?

Działając na rynku, często można się spotkać ze stwierdzeniem, że dobre portfolio, to to wyróżniające się wysokim poziomem profesjonalizmu. Co to jednak oznacza w rzeczywistości?

Nie ma jednego uniwersalnego wzoru tego rodzaju dokumentu. Obecnie portfolio może przybierać rozmaite kształty – od papierowych form przypominających wysokiej klasy albumy i fotoksiążki, po wersje online bazujące na stronach internetowych ułatwiających sam kontakt i nawiązywanie współpracy z klientami, dodatkowo zwiększając kluczową współcześnie widoczność w sieci.

Wszystko zależy tak naprawdę od typu i specyfiki prowadzonego biznesu. Co innego będzie istotne w kontekście prezentacji prac fotografów czy grafików, a projektów realizowanych na przykład przez zespół IT. Dlatego też tak istotnym elementem przy budowaniu własnego portfolio jest samo zrozumienie istoty realizowanych zawodowo prac.

Należy jednak pamiętać, że nawet w obliczu zróżnicowanych funkcjonalności portfolio, za każdym razem powinno ono jak najlepiej odzwierciedlać pełen obraz autentycznej historii zawodowej, zwracając szczególną uwagę potencjalnych klientów na wartości reklamowanych w ten sposób usług.

Przedstawiamy listę wskazówek, które pomogą zadbać o jak najlepszą jakość tworzonego portfolio, zwiększając ogólną skuteczność realizowanych praktyk biznesowych:

  • Postaw na różnorodność – podzielenie się rozmaitymi projektami staje się kreatywnym przejawem elastyczności i zdolności do przyjmowania szerszej perspektywy, nie ograniczając się wyłącznie do oczywistych rozwiązań.
  • Unikaj ogólników – to właśnie konkretne stwierdzenia czy dokładne opisy wcześniejszych osiągnięć często stają się dominującym czynnikiem, który ostatecznie skłania konsumentów do wyboru konkretnej oferty.
  • Jakość, a nie ilość – choć wspomniana już wcześniej różnorodność łączy się w pewnym stopniu z samym podkreślaniem pokaźnego wymiaru realizowanych projektów, jeszcze istotniejsze okazuje się skupienie na ich jakości i poświęcaniu szczególnej uwagi najlepszym pracom.
  • Nie szczędź dowodów – dołączanie odpowiedniej dokumentacji, wyników czy statystyk do konkretnych pozycji w portfolio sprawia, że staje się ono jeszcze bardziej wiarygodne i przejrzyste.
  • Zadbaj o wrażenia odbiorcy – pełniąc rolę wizytówki, portfolio kierowane jest do odbiorcy. Dlatego też powinno być ono przyjazne w odbiorze, dzięki czemu potencjalny klient będzie mógł szybko wyciągnąć z niego najistotniejsze dla siebie informacje, co już od początku wzmocni jego pozytywne odczucia do całej oferty.
  • Podkreśl indywidualizm – każde portfolio powinno w jak największym stopniu odzwierciedlać charakter i styl jego twórcy. Wielu przedsiębiorców decyduje się więc na wykorzystanie własnych elementów brandingowych, co pozytywnie oddziałuje na rozpoznawalność tworzonej marki. Jednocześnie należy pamiętać o regularnym aktualizowaniu portfolio, upewniając się, że zawiera ono wyłącznie najistotniejsze prace, które w pełni oddają potencjał konkretnej usługi.
  • Załącz dane kontaktowe – nawet najstaranniej opracowane portfolio nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, gdy twórca nie zadba o łatwość nawiązania z nim kontaktu. W tym celu do prezentowanych prac najlepiej załączyć aktualne dane kontaktowe, które umożliwią klientom skontaktowanie się w dogodnej dla nich formie.

Portfolio online – najlepsze narzędzia

Współcześnie coraz większą popularność zyskuje praktyka budowania wirtualnego portfolio, bazując na stronach internetowych przedstawiających własne osiągnięcia zawodowe. W ten sposób działający w różnych branżach przedsiębiorcy zyskują szansę na błyskawiczne prezentowanie osiąganych wyników w sieci. Wybór takiego rozwiązania łączy się ze sporą oszczędnością czasu, wykorzystując potencjał wirtualnych kreatorów czy nawet ogólnodostępnych wzorów gotowych już dokumentów.

Portfolio online to również efektywny sposób na dotarcie z ofertą do jeszcze szerszego grona odbiorców, szczególnie w sytuacji gdy poświęca się odpowiednią uwagę na właściwe optymalizowanie treści pod kątem SEO.

Poniżej przedstawimy zestawienie najlepszych darmowych narzędzi, które skutecznie pomogą w budowaniu wirtualnego portfolio:

  1. Canva

    Jest to popularne narzędzie umożliwiające kreatywne tworzenie różnego rodzaju projektów, w tym także samego portfolio. Od razu po założeniu darmowego konta użytkownikowi udostępniane są rozmaite narzędzia oraz szablony. Canva stanowi więc duże ułatwienie dla osób, które nie posiadają jeszcze doświadczenia w tym obszarze, a chciałyby zabłysnąć na rynku, tworząc interaktywne portfolio.

    Aplikacja stwarza odpowiednie warunki do intuicyjnego wstawiania najróżniejszych obrazów, filmów czy plików audio. Dodatkowo każde zdjęcie można kreatywnie podpisać lub edytować, dodając ramki czy inne ozdobniki.

    Canva usprawnia także sam proces dzielenia się zbudowanym już portfolio z szerszą publiką. Gotowe dokumenty można eksportować w wielu formatach, udostępniając je poprzez wykorzystywanie potencjału połączonych kont w mediach społecznościowych.

  2. FlipHTML5

    To kolejne innowacyjne narzędzie, którego funkcjonalności pozwalają na tworzenie interaktywnych portfolio. Ten darmowy kreator pozwala na intuicyjne tworzenie wirtualnych dokumentów w formie przewracających się stron. Jednocześnie nie ma konieczności instalowania specjalnych oprogramowań. Dużą zaletą FlipHTML5 jest opcja błyskawicznego konwertowania plików PDF, prezentacji czy jeszcze innych dokumentów.

    W efekcie rozwiązanie to daje szansę na szybkie stworzenie profesjonalnego portfolio, oferując dodatkowo bezpłatny hosting i przechowywanie w chmurze. Usprawnieniu ulega więc również sam proces udostępniania i budowania kontaktów z potencjalnymi klientami. FlipHTML5 to nowoczesna alternatywa dla dzielenia się własnym portfolio za pośrednictwem poczty e-mail, adresów URL czy mediów społecznościowych.

  3. Behance

    Behance jako darmowy kreator portfolio łączy się z wieloma kreatywnymi możliwościami, jednak do głównych aspektów obecnie wyróżniających to narzędzie na rynku należy zaliczyć fakt, iż to właśnie tę witrynę często odwiedzają rekruterzy, poszukując nowych talentów. Platforma stała się więc idealnym łącznikiem, zwiększając szansę użytkowników na szybkie znalezienie zatrudnienia w wykonywanym przez nich zawodzie.

    Przyjazny interfejs sprawia, że budowanie interaktywnego portfolio, które można umiejętnie połączyć z kontaktami z mediów społecznościowych, to prawdziwa przyjemność. Oprócz czysto kreatywnych wyzwań, użytkownicy mogą organizować własną pracę, bazując na obecnie realizowanych projektach, tworzyć bieżące listy zadań, a także zdobywać pozytywne opinie od innych.

  4. Jimdo

    Ta darmowa aplikacja pomaga twórcą pracującym w różnych branżach dotrzeć ze swoją twórczością do szerokiego grona odbiorców, ułatwiając kreatywną, ale i uporządkowaną prezentację prac.

    Jimdo umożliwia opracowanie całego portfolio zaledwie w kilku prostych krokach. Innowacyjna technologia sprawia, że każdy ma szansę na stworzenie skutecznej strategii autopromocji, która zdoła przyciągnąć nowych klientów. Jednocześnie samo portfolio można wzbogacić dostępnymi w witrynie czcionkami, kolorami, a także własnym logo marki czy zdjęciami prosto z połączonych mediów społecznościowych.

  5. Crevado

    Crevado to niezwykle intuicyjne narzędzie, które umożliwia szybkie i łatwe budowanie własnego portfolio online. Dostępna opcja “przeciągnij i upuść” ułatwia przesyłanie różnego rodzaju treści, jak na przykład zdjęcia, grafiki czy filmy. Równolegle witryna ta pozwala na elastyczne dopasowywanie budowanego portfolio do bieżących potrzeb i upodobań twórcy.

    Ciekawą funkcję stanowi także stały dostęp do podglądu układu prac i treści. Samo udostępnianie portfolio jest możliwe za sprawą rozmaitych urządzeń mobilnych oraz przeglądarek. Crevado gwarantuje również satysfakcjonujący poziom prywatności zapewniający realną ochronę wystawianych prac, które dodatkowo, dzięki przemyślanym integracjom z PayPal oraz Fotomoto, można sprzedawać online.

Portfolio online własnej działalności – podsumowanie

Budowanie własnego portfolio najlepiej postrzegać w kategoriach tworzenia przemyślanej strategii autopromocji. Umiejętne zaprezentowanie najlepszych prac i projektów staje się namacalnym dowodem na potencjał tkwiący w naszych umiejętnościach. Chociaż nie ma jednego idealnego schematu na zbudowanie dobrego portfolio, to współcześnie coraz większą uwagę poświęca się jego wirtualnej wersji.

Portfolio online to efektywny sposób na dotarcie ze swoimi usługami do szerszego grona odbiorców, jednocześnie wzmacniając własną markę. Podejmowanie tego rodzaju działań łączy się z niemal nieograniczonymi możliwościami zawodowymi.

Jednak, aby portfolio przynosiło oczekiwane rezultaty, najpierw należy odpowiednio zadbać zarówno o jego stronę merytoryczną, jak i wizualną, ułatwiając potencjalnym odbiorcą odnalezienie najistotniejszych dla nich treści. Kluczowym aspektem staje się też zapewnienie elastyczności realizowanego planu autopromocji. Każde portfolio powinno być zgodne z bieżącymi celami zawodowymi, w czym pomoże regularne aktualizowane przedstawianych w nim projektów.

Autor ifirma.pl

Oliwia Józefowiak

Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Jako absolwentka Rachunkowości i Controllingu, przekłada zdobytą wiedzę również na praktyczne działania, które przybliża czytelnikom w formie efektywnych rozwiązań. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie