|
|
6 minut czytania

Zespół AI w Twojej firmie. Podział ról i zadań

Czy wiesz, jakie umiejętności i osobowości są potrzebne w zespole zajmującym się sztuczną inteligencją? W dzisiejszym artykule przyjrzymy się, jak wygląda zespół AI, omawiając kompetencje, osobowości, strukturę podziału pracy i odpowiedzialność.

Zespół AI

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Czym zajmuje się zespół AI?

Zespół AI to grupa specjalistów zajmujących się sztuczną inteligencją. Do ich zadań w firmie należą między innymi:

  • wzmacnianie produktów i usług przez wykorzystanie AI — zespół AI może opracowywać i wdrażać systemy oparte na sztucznej inteligencji, które zwiększają wartość oferowanych produktów i usług. Na przykład, firma e-commerce może wykorzystać system rekomendacji oparty na AI, który proponuje klientom produkty dopasowane do ich preferencji na podstawie analizy zachowań zakupowych,
  • automatyzacja rutynowych zadań — zespół AI może tworzyć rozwiązania, które automatyzują powtarzalne czynności, pozwalając pracownikom skupić się na bardziej skomplikowanych zadaniach. Przykładowo, firma może stworzyć chatbota opartego na AI do obsługi klienta i udzielania odpowiedzi na często zadawane pytania,
  • analiza danych i generowanie raportów — zespół AI może analizować duże ilości danych, wyciągać z nich wnioski i generować raporty, które wspierają podejmowanie decyzji biznesowych. Na przykład, firma może wykorzystać system analizy sentymentu oparty na AI do monitorowania opinii klientów na temat swoich produktów i usług.

Zakres obowiązków zespołu AI w firmie zależy jednak przede wszystkim od ambicji firmy dotyczących zakresu wdrażania sztucznej inteligencji. Według Gartnera zakres wykorzystania AI w firmach można podzielić z grubsza na trzy sektory:

  1. Firmy dążące do poprawy efektywności, w których zespół AI pracuje głównie przygotowując zarówno wewnętrzne narzędzia dla organizacji, jak i narzędzia służące do obsługi klienta.
  2. Firmy korzystające z AI do optymalizacji swojego działania, ale unikające jej używania w produktach i do obsługi klienta. Zespół AI zajmuje się wyłącznie usprawnianiem wewnętrznych procesów organizacji.
  3. Firmy szeroko wdrażające sztuczną inteligencję, gdzie zespół AI implementuje rozwiązania w produkcie, obsłudze klienta, oraz wewnętrzne.
Zespół AI

Źródło: Gartner (https://www.gartner.com/en/information-technology/insights/it-symposium-keynote)

Kompetencje i zakresy obowiązków członków zespołu AI

Według raportu Gartnera „Gartner Top 10 Strategic Technology Trends 2024”, w ciągu najbliższych lat zapotrzebowanie na specjalistów ds. sztucznej inteligencji będzie rosło, zwłaszcza w obszarach takich jak:

  • wdrażanie generatywnej sztucznej inteligencji w firmach,
  • zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem (AI Trust, Risk and Security Management, AI TRISM),
  • tworzenie i rozwijanie aplikacji wspierane AI (AI-augmented development),
  • wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji sposobu podejmowania decyzji.

Jak jednak wygląda skład zespołu AI, który podejmuje się realizacji takich zadań? Oczywiście w zależności od konkretnego projektu, będzie on nieco inny. Jednak oto kilka kluczowych ról w zespole AI:

  • Data Scientist — zajmuje się analizą i interpretacją danych, tworzeniem modeli predykcyjnych i uczeniem maszynowym. Jego głównym celem jest wydobycie wartościowych informacji z danych i wykorzystanie ich do podejmowania decyzji biznesowych.
  • AI Software Engineer — inżynier oprogramowania AI zajmuje się tworzeniem i rozwijaniem aplikacji opartych na sztucznej inteligencji. Jego zadaniem jest implementacja i optymalizacja algorytmów uczenia maszynowego oraz integracja ich z istniejącymi systemami.
  • ML Researcher/ML Engineer — Badacz lub inżynier uczenia maszynowego zajmuje się opracowywaniem nowych modeli i algorytmów uczenia maszynowego oraz ich wdrażaniem w praktyce. Jego głównym celem jest ciągłe doskonalenie i innowacje w dziedzinie sztucznej inteligencji.
  • Specjalista ds. Etyki AI — osoba świadoma ryzyka i odpowiedzialności związanych z zastosowaniem sztucznej inteligencji, jest w zespole AI odpowiedzialna za etyczne i odpowiedzialne wykorzystanie tej technologii. Specjalista ds. Etyki AI dba o to, aby inicjatywy AI oraz ich realizacja były zgodne z zasadami etycznymi i prawem.

W zespole AI istnieje także zapotrzebowanie na stanowisko, na którym osoba będzie odpowiedzialna za strategiczne i biznesowe aspekty projektu. Może to być AI Manager zarządzający rozwojem i wdrożeniem procesów i produktów opartych na sztucznej inteligencji, lub Chief AI Officer (CAIO), który odpowiada za strategię AI w całej organizacji. Jego rola to:

  • zarządzanie wykorzystywanymi technologiami AI — CAIO musi znać różne algorytmy i techniki AI oraz umieć je stosować do rozwiązywania problemów i ograniczeń w organizacji,
  • nadzór nad projektowaniem, tworzeniem, testowaniem i wdrażaniem rozwiązań AI we współpracy z zespołem AI,
  • mierzenie wpływu biznesowego i finansowego AI, aby ocenić korzyści i koszty związane z wdrożeniem sztucznej inteligencji,
  • szkolenie i rozwijanie pracowników w zakresie AI.

Osobowości w zespole AI

Tak jak w każdym zgranym zespole, tak w zespole AI ważne jest, aby każdy z członków miał odpowiednie kompetencje, regularnie aktualizowane umiejętności, a także doświadczenie. Nie mniej ważna jest jednak troska o różnorodność (diversity), czyli o to, aby zespół składał się nie tyle z osób podobnych, ile inspirujących się nawzajem dzięki odmiennym punktom widzenia.

Osobowości odgrywają kluczową rolę w budowaniu efektywnego zespołu AI. Choć wszyscy członkowie zespołu łączy pasja do technologii i umiejętności analityczne, to różnią się oni podejściem, temperamentem i preferencjami.

Lider zespołu AI musi dostrzegać te różnice i doceniać wagę różnorodności. Przykładowo, data scientist zorientowany na szczegóły i ich skrupulatną analizę może czuć się znudzony abstrakcyjnymi dyskusjami na temat przyszłych kierunków rozwoju technologii AI i wolałby skupić się na udoskonalaniu obecnego modelu ML. Z drugiej strony, specjalista do spraw etyki AI z temperamentem wizjonera i bujną wyobraźnią, może nie mieć cierpliwości do żmudnych prac programistycznych i testowych.

Według raportu McKinsey „Technology Trends Outlook 2023”, w dzisiejszym świecie biznesu coraz większe znaczenie mają:

  • elastyczność — ze względu na tempo rozwoju technologii nie warto przywiązywać się do jednego zestawu narzędzi czy sposobu działania,
  • umiejętność dostosowania się do zmieniających się warunków — zmiany w składzie zespołu czy przejście na pracę zdalną, a nawet oddelegowanie do innej firmy w ramach outsourcingu nie powinny stanowić problemu dla „idealnego” członka zespołu AI,
  • otwartość na nowe wyzwania — wdrażanie sztucznej inteligencji w kolejnych obszarach funkcjonowania firmy oznacza konieczność nabywania nowych umiejętności przez każdą osobę wchodzącą w skład zespołu AI.

Równie ważna jest umiejętność współpracy i komunikacji, chęć do brania odpowiedzialności za powierzone zadania oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem.

Zespół AI

Źródło: DALL·E 3, prompt: Marta M. Kania (https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/)

Struktura podziału pracy w zespole AI

Aby zapewnić efektywny przepływ pracy (workflow) w zespole AI, warto zastosować technikę struktury podziału pracy (Work Breakdown Structure). Polega ona na podziale projektu na coraz bardziej szczegółowe zadania, które następnie przydzielane są poszczególnym członkom zespołu zgodnie z ich kompetencjami.

Na najwyższym poziomie znajdują się ogólne cele biznesowe, które dzielone są na konkretne inicjatywy produktowe. Te z kolei rozkładane są na zadania badawcze, programistyczne, testowe itd. Dzięki WBS każdy dokładnie wie, czym ma się zająć, aby przyczynić się do sukcesu całości.

W zespole AI struktura podziału pracy może wyglądać następująco:

  • Analiza danych. Zespół zajmujący się sztuczną inteligencją często rozpoczyna od analizy danych, aby zidentyfikować wzorce i zależności, które mogą posłużyć do budowy modeli predykcyjnych.
  • Budowa modeli predykcyjnych. Na podstawie zebranych danych zespół AI buduje modele predykcyjne, które mogą być wykorzystane do prognozowania przyszłych zdarzeń.
  • Testowanie i optymalizacja modeli. Po zbudowaniu modeli zespół AI przystępuje do ich testowania i optymalizacji, aby upewnić się, że działają one poprawnie i dają dokładne wyniki.
  • Wdrożenie modeli. Po pomyślnym przetestowaniu modele są wdrażane w praktyce, czyli są wykorzystywane do prognozowania przyszłych zdarzeń na podstawie nowych danych.
  • Monitorowanie i utrzymanie modeli. Po wdrożeniu modeli zespół monitoruje ich działanie i utrzymuje je w dobrej kondycji, aby zapewnić dokładne wyniki przez cały okres ich użytkowania.

Podsumowanie

Wybór zespołu projektowego może zadecydować o sukcesie lub porażce całego przedsięwzięcia. Dlatego tak ważne jest, aby zespół AI składał się z ludzi o różnych umiejętnościach i osobowościach, różnym doświadczeniu i stylach pracy. Jeśli Project Manager lub CAIO trafnie dobierze swoich współpracowników, wejdą oni naturalnie w nieformalne role najważniejsze dla budowania zgranego zespołu, zwiększając szanse na sukces i dalszą, owocną współpracę.

Autor ifirma.pl

Marta Matylda Kania

Założycielka Superpowered by AI. Opracowuje dla biznesu procesy tworzenia treści przez generatywną sztuczną inteligencję. Interesuje się przyszłością AI w biznesie, pisze zaawansowane prompty i prowadzi szkolenia z ChataGPT dla firm.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Mobilnie czy
stacjonarnie?

Korzystaj jak chcesz!

Zleć księgowość

Pobierz darmową aplikację mobilną

aplikacja mobilna ifirma
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003