PRACA ZDALNA
Pandemia zapoczątkowała zmiany w trybie pracy wielu firm. Obowiązek pracy zdalnej zmusił przedsiębiorstwa do modyfikacji dotychczasowego systemu pracy. Pierwsze zmiany w wielu firmach były chaotyczne, nieprzemyślane i problematyczne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców i zespołów HR.
Praca zdalna była zdecydowanie jedną z największych zmian, jakie zaszły w przedsiębiorstwach w 2020 roku. Wymagała ona szybkiej organizacji sprzętu, regulacji pracy na home office i zmodyfikowania sposobów zarządzania, komunikowania i motywowania pracowników, często przy pomocy nowych narzędzi. Wiele firm pokazało swoją kreatywność i zdolność do szybkiego przystosowania się do nowej sytuacji.
POZYSKIWANIE TALENTÓW Z CAŁEGO ŚWIATA
Prawdopodobnie nawet po ustabilizowaniu sytuacji związanej z epidemią SARS-COV 2 i zniesieniu licznych obostrzeń, wielu pracowników już nigdy nie powróci do pracy stacjonarnej. Korzyścią z tej sytuacji dla rekrutera – jak i dla całej organizacji – jest szansa na pozyskiwanie nowych talentów z całego kraju i świata.
Rekrutacja zdalna jest procesem, który zostanie z nami na długo i będzie wciąż rozwijany i ulepszany. Jako że proces rekrutacji nie jest już ograniczony przez geografię, rekrutacja zdalna pozwala dotrzeć do większej ilości specjalistów i cennych talentów.
WYZWANIA STOJĄCE PRZED HR
Wyzwania związane ze zdalnym lub hybrydowym modelem pracy to przede wszystkim zmiana roli biura – z miejsca pracy na miejsce spotkań. Pracownicy, którzy pracują w trybie hybrydowym, pojawiając się w biurze, często bardziej skupiają się na poprawieniu relacji, budowaniu kontaktów, rozmowie ze współpracownikami i wspólnej kawie niż na pracy. Trend biura jako miejsca spotkań z pewnością będzie rósł w nadchodzącym 2022 roku.
Drugą kwestią jest zarządzanie zespołem oraz komunikacja na odległość, które jednak przy pomocy wciąż rozwijających się narzędzi i powstających aplikacji, komunikatorów można łatwo dopasować do potrzeb organizacji. Narzędzia te będą pomocne także do motywowania i mierzenia efektów pracy.
OWOCOWE CZWARTKI CZY WSPARCIE PSYCHOLOGA?
Wraz ze zmianą trybu pracy, zmianom ulec powinny także udogodnienia i benefity oferowane przez pracodawcę.
Nieistotne stają się popularne dotychczas owocowe czwartki, przekąski i strefa relaksu w biurze oraz benefity związane z transportem – dofinansowanie dojazdów do biura czy darmowy parking.
Dużym zainteresowaniem wśród pracowników cieszą się za to benefity związane z pracą zdalną: elastyczne godziny pracy, dofinansowanie dostosowania miejsca pracy w domu oraz możliwość korzystania ze sprzętu służbowego w celach prywatnych.
Popularne także stają się wszystkie świadczenia związane z komfortem pracy i bezpieczeństwem pracownika i jego rodziny, takie jak dodatkowe ubezpieczenia, pakiet medyczny, wsparcie psychologiczne, edukowanie pracowników z zakresu cyfrowego well-being i higieny pracy (rozdzielenia miejsca i czasu pracy od prywatnego). Kartę multisport z kolei wyparły aktywności zdalne takie jak joga czy zajęcia sportowe online.
Trendy HR 2022: podsumowanie
Przedsiębiorcy z pomocą zespołów HR powinni zaplanować przyszły rok pod kątem omówionych wyżej kwestii. Pandemia zmodyfikowała system pracy prawdopodobnie na zawsze i aby pozostać atrakcyjnym na rynku pracy, należy nie tylko dopasować się do sytuacji, ale wychodzić naprzeciw oczekiwaniom.