Rokujący przedsiębiorcy chętnie rozszerzają zakres działania swoich firm – na inne miejscowości, a nawet państwa. W momencie, gdy sam właściciel nie daje rady samodzielnie prowadzić wszystkich oddziałów, wyjściem może się okazać relokacja pracowników z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem.
- 1. Relokacja pracowników – co to jest?
- 2. Kiedy wykorzystuje się relokowanie?
- 3. Relokacja pracownika w praktyce
Relokacja – omówione zagadnienia:
Relokacja pracowników – co to jest?
Relokowanie pracowników jest wykorzystywane najczęściej:
- Przy tworzeniu nowych filii i oddziałów firmy – doświadczeni pracownicy mogą zorganizować pracę w nowym miejscu. Wprowadzając właściwe zasady i organizację oraz przekazując odpowiednią wiedzę nowym pracownikom.
- W przypadku specjalistów o unikatowych umiejętnościach – pracodawca poszukujący specyficznych umiejętności może mieć problem ze znalezieniem pracownika w najbliższym otoczeniu, zatem rozszerza zakres poszukiwań.
- Aby umożliwić rozwój kadrze zarządzającej – skierowanie menedżerów do nowego środowiska pozwala na zdobycie nowych umiejętności i doświadczenia, potrzebnego w firmie.
Relokacja pracownika w praktyce
Relokacja pracowników sama w sobie może stanowić dla nich korzyść – otwierając nowe możliwości rozwoju zawodowego, zdobywania doświadczenia, poszerzania siatki zawodowych znajomości. Mimo to pracodawcy stoją generalnie na stanowisku, że relokowanemu pracownikowi należy maksymalnie pomóc w dokonaniu zmian.
Dlatego też większość firm decydujących się na relokację oferuje swoim pracownikom:
- Wsparcie w znalezieniu mieszkania, czasem także wsparcie finansowe w jego utrzymaniu.
- Wsparcie w przystosowaniu się do nowego środowiska z pomocą przewodników, psychologów etc. Szczególnie, jeśli zmiana pracy wiąże się ze zmianą otoczenia pod względem kulturowym.
- Dodatki finansowe – jednorazowe lub doliczane do pensji.
Niektórzy pracownicy – szczególnie wyjeżdżający na dłuższy czas – mogą zdecydować się na przeniesienie wraz z najbliższą rodziną. W takiej sytuacji niektóre firmy również udzielają wsparcia podwładnym, np. przy szukaniu szkoły lub przedszkola dla dzieci oraz zajęcia dla małżonka lub partnera.
Uwaga!
Należy zwrócić uwagę, że benefity i pomoc udzielana relokowanym pracownikom przez pracodawców nie jest regulowana szczegółowymi przepisami – natomiast jest zależna od dobrej woli i umowy obu stron.