Chociaż z relacji na Instagramie dziennie korzysta ponad 900 milionów użytkowników z całego świata, to wciąż wiele marek nie decyduje się na uwzględnienie ich w swojej strategii marketingowej. Według statystyk firmy publikują około jednej trzeciej relacji na Instagramie, głównie w celu promowania swoich produktów, tym samym nie wykorzystując w pełni możliwości tej funkcji (źródło). Dlatego w dzisiejszym artykule omówię podstawowe korzyści wynikające z publikowania InstaStories oraz zaprezentuję sposób ich tworzenia.
Czym są relacje na Instagramie?
Relacje na Instagramie (zwane również InstaStories, Instagram Stories lub po prostu Stories) to funkcja, która pozwala użytkownikom udostępniać zdjęcia lub krótkie filmy w formacie pionowym (inne formaty można także udostępniać, ale są mniej atrakcyjne dla odbiorców i nie wykorzystują całej przestrzeni ekranu). Charakterystyczne dla stories jest to, że znikają one po 24 godzinach, tzn. po upływie doby nie można ich ponownie odtworzyć, chyba że zostaną zapisane przez twórcę w wyróżnionych relacjach.
Podstawowe funkcje i cechy InstaStories:
- wypełniają całą przestrzeń ekranu urządzenia mobilnego, co pozwala zachować w pełni uwagę odbiorcy na przekazie;
- mogą być organiczne oraz płatne — twórcy mogą wykorzystać tę przestrzeń do promowania swoich usług/produktów;
- twórcy mogą udostępniać interaktywne relacje, tzn. dodawać naklejki, gify, linki, ankiety, czy „okienka” do zadawania pytań;
- twórcy mogą także uatrakcyjnić swoje InstaStories za pomocą opcji dodawania muzyki, która, szczególnie jeśli jest to popularny utwór, może zwiększyć zaangażowanie i zasięg relacji;
- właściciele konta profesjonalnego mogą korzystać z funkcji „Zakupy na Instagramie”, która umożliwia oznaczanie produktów z przekierowaniem do sklepu internetowego;
- na udostępnione zdjęcia lub film można nałożyć gotowy filtr albo stworzyć własny za pomocą narzędzia Spark AR, co pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców;
- kolejną funkcją dla osób z kontem profesjonalnym jest wgląd w statystyki relacji, takie jak liczba odbiorców, czy liczba interakcji (np. liczba osób, które kliknęły naklejkę) — dotyczy to również relacji, które nie są już wyświetlane.
Instagram wciąż testuje nowe rozwiązania, również w obrębie Stories, jak chociażby opcję zmiany tła zdjęcia w relacji na Instagramie za pomocą sztucznej inteligencji. Rozwiązania są wprowadzane stopniowo, dlatego niektórzy użytkownicy mogą nie mieć jeszcze do nich dostępu lub aplikacja wymaga aktualizacji. Można jednak zaobserwować nowe funkcje u niektórych twórców.
Jak tworzyć relacje na Instagramie?
Proces dodawania relacji na Instagramie można zacząć na cztery sposoby.
- Na stronie głównej kliknij swój awatar, który jeśli nie udostępniłaś/eś relacji w ciągu ostatniej dobry, ma widoczną tylko dla Ciebie ikonę białego plusa na niebieskim tle.
- Kliknij ikonę białego plusa na czarnym tle, znajdującą się pośrodku dolnego menu. Następnie z przesuwnego dolnego menu wybierz opcję „Relacja”.
- Wejdź na swój profil i kliknij swój awatar (lewy, górny róg) lub ikonę białego plusa na czarnym tle (prawy, górny róg lub środek dolnego menu).
- Przesuń ekran główny aplikacji w prawo, znajdziesz się od razu w trybie tworzenia relacji.
Po przejściu przez dowolny z powyższych kroków wyświetli się na ekranie okno służące do dodania relacji. Możesz zrobić zdjęcie, nagrać film lub użyć gotowego pliku z galerii. Na tym etapie dostępne są następujące funkcje widoczne po lewej stronie ekranu:
- utwórz — pozwala stworzyć relację bez użycia zdjęcia lub filmu, za to przy pomocy jednej z dostępnych opcji, m.in. tekstu, gifu, wspomnienia;
- boomerang — tworzy serię zdjęć, które są odtwarzane do przodu i do tyłu;
- layout — pozwala utworzyć kolaż zdjęć;
- bez użycia rąk — umożliwia nagrywanie filmu bez konieczności przytrzymywania przycisku na ekranie;
- tryb podwójny — pozwala zrobić zdjęcie lub nagrać film jednocześnie z dwóch perspektyw, tj. przednią i tylną kamerą urządzenia (funkcja ta przypomina sposób działania aplikacji BeReal).
W następnym kroku widoczne są narzędzia, których twórca może użyć w celu uatrakcyjnienia swojego Stories, m.in. funkcja dodawania tekstu, naklejek, filtrów, muzyki, czy rysowania. Gdy projekt jest gotowy, wystarczy kliknąć ikonę strzałki lub przycisk „Twoja relacja” widoczny na dole ekranu.
Twórca ma również możliwość udostępnienia relacji tylko wybranej grupie odbiorców, tzw. bliskim znajomym. O tym, kto do niej należy, można decydować z poziomu zakładki „Bliscy znajomi”. Aby ją znaleźć, wejdź na swój profil i kliknij ikonę rozwijanego menu (tzw. hamburgera, czyli trzech poziomych kresek).
Jeżeli twórca ma połączone konto na Instagramie z profilem na Facebooku, może jednocześnie dodać relacje na obu platformach.
Dlaczego warto tworzyć relacje na Instagramie?
Niektóre firmy mogą mieć wątpliwości co do zasadności tworzenia relacji na Instagramie. Głównym argumentem będzie zapewne to, że Stories wymagają nakładu dodatkowej pracy, a efekty tego widoczne są tylko przez 24 godziny. Tak rozumiany temat rzeczywiście nie zachęca do uwzględniania relacji w strategii działań firmy. Zanim jednak powiesz kategoryczne „nie”, zapoznaj się z zaletami tej funkcjonalności.
- Relacje widoczne są tylko przez 24 godziny od publikacji
I tak, może być to ogromna zaleta, ponieważ dzięki temu odbiorcy zainteresowani Twoimi treściami będą musieli odwiedzać Twój profil i wyświetlać Twoje relacje regularnie. Im ciekawszy content zaoferujesz, tym częściej będą „klikali” w Twoje Stories.
- Relacje nie wpływają na Twój feed
Jeżeli masz wizję na to, jak ma wyglądać Twój profil, masz obraną stylistykę i nie chcesz burzyć tej koncepcji, nie musisz rezygnować z publikowania treści, które nie pasują do feedu. Takie materiały możesz udostępnić w relacji.
- Za pomocą relacji możesz tworzyć content odmienny od prezentowanego w głównym feedzie
Publikując wpisy, wiele firm nie tylko zwraca uwagę na wizualne aspekty, ale także poruszaną tematykę i język. Jak wykorzystać w tym kontekście InstaStories? Przykładowo za pomocą rolek lub postów marka/twórca może kreować swój wizerunek jako specjalisty i znawcy w danej dziedzinie. Relacje pozwalają natomiast zachować balans i pokazać się odbiorcom od tej innej strony. Stories to sposób na odmienną formę komunikacji w obrębie jednego medium z zachowaniem spójności w głównym feedzie.
- Relacje pomagają budować lojalną i zaangażowaną społeczność
Jeszcze do niedawna odbiorcy odbierali relacje jako spontaniczną i naturalną formę przekazu, co budowało wizję autentyczności marki. Obecnie wielu twórców udostępnia wcześniej przygotowane Stories, o czym często otwarcie komunikują. Nie ma w tym nic złego, ponieważ ułatwia to planowanie pracy. Interaktywne dodatki pozwalają natomiast pozostać w bezpośrednim kontakcie z odbiorcami, przez co widzowie nie czują się „oszukani” oglądając przygotowany wcześniej materiał.
- Relacje pozwalają twórcom dokładniej poznać preferencje odbiorców
Często marki pomimo researchu publikują wpisy, które nie interesują obserwujących. Stories pomagają rozwiązać ten problem, dzięki interaktywnym dodatkom. Przykładowo twórcy mogą sprawdzić wiedzę followersów tworząc quiz, zbadać potrzeby odbiorców za pomocą ankiet, zachęcić do bezpośredniego dzielenia się przeżyciami bądź zadawania pytań o markę.
- Twórcy z kontem profesjonalnym mogą śledzić statystyki relacji
Za pomocą statystyk można obserwować zachowania odbiorców oraz ocenić skuteczność publikowanych treści. Twórcy mogą przejrzeć wskaźniki dotyczące relacji organicznych, jak i płatnych. Warto jednak pamiętać, że można podejrzeć statystyki tylko tych Stories, które zostały dodane po przejściu na konto profesjonalne.
Jak zrobić dobre InstaStory?
Wiesz już, jak dodać relację i dlaczego warto to robić. Co jednak publikować, aby Twoje Stories zaciekawiły odbiorców? Oto kilka przydatnych wskazówek.
- Korzystaj z wyróżnionych relacji
Stories znikają po 24 godzinach, jednak jako twórca możesz zapisać je w wyróżnionych relacjach. Dodatkowo możesz je posegregować w mniejsze partie – nadając każdej z nich krótką nazwę. Warto wykorzystać tę funkcjonalność, szczególnie, jeśli chcesz, aby dana informacja była cały czas dostępna.
Przykładowo, jako sprzedawca internetowy możesz tworzyć Stories, w których:
- opiszesz swoją firmę oraz jej misję i cele;
- przedstawisz swój zespół i opowiesz, czym dana osoba się zajmuje;
- zaprezentujesz swoje produkty/usługi;
- podzielisz się opiniami zadowolonych klientów
a następnie dodasz je do poszczególnych kategorii w wyróżnionych relacjach. Dzięki temu nowi użytkownicy będą mogli w szybki sposób zapoznać się z informacjami, które chcesz im przekazać w pierwszej kolejności.
Przykładowe wyróżnione relacje utworzone przez firmę Nike:
Kolejny przykład firmy FedEx, która udostępniła w relacji post jednego z klientów, a następnie zapisała Stories w wyróżnionych relacjach.
- Twórz treści, które użytkownicy będą chcieli udostępniać
Instagram pozwala użytkownikom udostępniać oglądane relacje nie tylko w obrębie platformy, ale również w innych serwisach, czy komunikatorach. Daje to firmom/markom możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców poprzez tzw. marketing szeptany, czyli sytuację, w której użytkownicy zaczynają rozmawiać o marce lub stworzonym przez nią contencie z własnej inicjatywy.
Staraj się więc tworzyć treści, którymi odbiorcy będą chcieli się dzielić. Więcej na temat marketingu szeptanego dowiesz się z naszego artykułu: Jak sprzedawać więcej – marketing szeptany.
- Wykorzystaj dodatki
Tworzenie Stories nie ogranicza się tylko do udostępniania zdjęć lub filmów. Twórcy mogą wybierać między dodatkami, które mają na celu przykuć uwagę i zaangażować odbiorców. Przeanalizujmy więc dostępne możliwości:
- tekst — podstawowa funkcja, która przekazuje dodatkową wartość. Wybierz rozmiar, font, kolor — dostępny jest także kroplomierz, który pozwala zmienić kolor fontu na taki spoza standardowej palety. Ustaw przezroczyste lub kolorowe tło pod tekstem oraz dodaj animację, aby jeszcze bardziej zwrócić uwagę odbiorców;
- naklejki — wybór naklejek jest bardzo szeroki. Należą do nich:
- lokalizacja — oznacz adres swojej firmy lub miejsca, w którym jesteś, dzięki temu Twoja relacja będzie dostępna przez dobę dla osób przeglądających materiały utworzone dla danej lokalizacji;
- wzmianka — pozwala oznaczyć w relacji inny profil na Instagramie;
- pytania — naklejka pozwala użytkownikom zadać twórcy pytania. Przykładowo: tą naklejkę w swojej relacji wykorzystało Audi, zachęcając odbiorców do podzielenia się pomysłami, gdzie wybraliby się w podróż danym modelem samochodu;
- gif — pozwala ożywić relację ruchomym elementem;
- awatar — po stworzeniu własnego awatara, twórca może wybierać spośród dodatkowych naklejek i gifów z tym awatarem;
- muzyka — jeśli nie planujesz promowania relacji, możesz skorzystać z dostępnej na Instagramie biblioteki utworów; jednocześnie Twoja relacja będzie dostępna przez dobę dla osób przeglądających materiały powiązane z danym dźwiękiem;
- ankieta — badaj nastroje swoich odbiorców, zadając im konkretne pytania. Niektórzy twórcy korzystają z tego narzędzia w formie żartu np. zadając pytanie Czy lubisz moją firmę? i pozostawiając do wyboru tylko odpowiedzi Tak oraz Bardzo. Za przykład może posłużyć relacja firmy Lego, w której za pomocą ankiety zapytano odbiorców o preferencje dotyczące rodzaju produktu;
- Twoja kolej — umożliwia tworzenie własnych szablonów. Osoba, która kliknie naklejkę, będzie mogła odpowiedzieć na Twoją relację własnym Stories, niektóre relacje w tym trybie stają się prawdziwymi viralami;
- reakcja (interaktywne emoji) — użytkownicy mogą reagować na Twoje treści, a Ty na te reakcje możesz odpowiadać. Czasami zwykłe dwukrotne kliknięcie, czyli odesłanie serduszka, wystarczy, aby odbiorca poczuł się dostrzeżony;
- quiz — za jego pomocą twórca może zbadać, np. wiedzę użytkowników na dany temat;
- suwak — czyli slider emoji, pozwala użytkownikom określić własne stanowisko na dany temat, za pomocą suwaka – Ty zadajesz pytanie, użytkownik na skali umieszcza zaplanowany przez Ciebie emotikon, ten sprawny zabieg pozornie pokazuje poziom wyrażanych przez użytkownika emocji, ale tak naprawdę manipuluje jego reakcją.
Przykładowo możesz zadać pytanie Jak bardzo kochasz naszą pizzę? i do slidera dodać emotikon 😍, który zawsze pozostawi po sobie ślad stwierdzenia „uwielbiam” lub tak jak Zalando zrobić głosowanie przy użyciu slidera, którego celem jest wybranie przez odbiorców dodatku bardziej pasującego do konkretnego modelu obuwia;
- link — odeślij odbiorców do konkretnego miejsca w sieci, np. do trwającej promocji lub landing page’a z nową kolekcją produktów. Przykładowo Starbucks opublikowało relację z linkiem do nowego, walentynkowego menu;
- hasztag — dzięki hasztagom algorytm Instagrama sprawniej przeanalizuje, co zawiera relacja i zasugeruje ją odbiorcom, którzy wykazują podobne zainteresowania;
- wpłać datek — twórca może wybrać organizację non-profit, na którą uruchomi zbiórkę za pomocą naklejki;
- zakupy — to znacznik, który pozwala wyróżnić dany produkt spośród innych dostępnych w katalogu;
- odliczanie — pozwala ustawić licznik czasu do konkretnego wydarzenia; wyjątkowo przydatne jeśli planujesz wydarzenie rozpoczynające się konkretnego dnia o konkretnej porze;
- filtry — pozwalają nałożyć na zdjęcie lub film projekcje, np. spadających płatków śniegu, efektu kolorystycznego, a nawet wirtualnych obiektów — możesz stworzyć swój własny filtr, który np. umieszcza Twój produkt w przestrzeni klienta;
- rysuj — funkcja, która pozwala narysować dowolną rzecz na zdjęciu/filmie, a także zmienić barwę zdjęcia/filmu na wybraną przez twórcę z dostępnej palety lub z koloru dostępnego na materiale.
- Zadbaj o systematykę
Pomóż odbiorcom wyrobić nawyk regularnego odwiedzania Twojego profilu, poprzez systematyczne publikowanie ciekawych treści. Z czasem Instagram doceni Twoje starania i będzie polecał Twój content, czyli relacja zacznie wyświetlać się jako jedna z pierwszych. Platformie zależy na tym, aby zatrzymać użytkowników w serwisie jak najdłużej, a Twoje angażujące Stories pomagają osiągnąć ten cel.
- Zachowaj bezpieczne pole
Relacje wypełniają cały ekran urządzenia mobilnego. Są jednak miejsca, na których lepiej nie załączać interaktywnych dodatków, czy tekstu, ponieważ kliknięcie, może skutkować przesunięciem relacji do kolejnego kafelka.
Zachowaj więc po 250px górnego i dolnego marginesu (jest to dokładnie ta przestrzeń, którą zajmuje nazwa profilu i awatar u góry oraz box wpisywania tekstu na dole), nie umieszczaj też na lewym i prawym skraju elementów interaktywnych, aby mieć pewność, że treść będzie dobrze widoczna i prawidłowo klikalna.
- Zadbaj o jakość
Nie musisz inwestować w profesjonalny sprzęt. Większość smartfonów ma zadowalającą jakość nagrań i zdjęć. Jeśli chcesz nagrać wideo, w którym wystąpisz, pamiętaj o kilku prostych zasadach:
- przed nagraniem wyczyść obiektyw;
- staraj się nagrywać w naturalnym świetle;
- ustaw urządzenie na statywie lub np. na innym stabilnym stojaku;
- zadbaj o porządek (chaos w tle może odwracać uwagę odbiorców);
- mów wyraźnie oraz zaplanuj, co chcesz przekazać — dzięki temu pozbędziesz się przerywników, a Twoja wypowiedź będzie płynna.
Pamiętaj, że użytkownicy nie wiedzą, kiedy dokładnie powstał dany materiał. Możesz bez problemu nagrać materiał wcześniej, zrobić powtórki i poprawić go w miarę potrzeb i możliwości.
Dobre praktyki tworzenia InstaStories
Oprócz ogólnych porad przygotowałam dla Ciebie zbiór wskazówek, które pozwolą Ci tworzyć jeszcze lepsze relacje (nie musisz stosować wszystkich jednocześnie, jest to zbiór dobrych praktyk):
- dodawaj napisy do filmów, na których ktoś się wypowiada — nie każdy odbiorca może w danym momencie obejrzeć relacje z dźwiękiem;
- postaraj się tworzyć stories, w których osoba wypowiada się do kamery — pomaga to budować lepsze relacje z odbiorcami;
- dodaj lokalizację, w której się znajdujesz — dzięki temu dotrzesz do osób, które wpisują w wyszukiwarkę Instagrama konkretne miejsce;
- dodaj hasztagi — podobnie jak z lokalizacją, za pomocą hasztagów użytkownicy łatwiej mogą do Ciebie dotrzeć, pamiętaj jednak o sprawdzeniu, czy dany hasztag nie został zbanowany;
- udostępniaj w relacji informacje o nowym poście lub rolce — zwiększysz tym samym zaangażowanie i zasięgi na swoim profilu oraz dotrzesz z głównym feedem do osób, które zwykle przeglądają tylko InstaStories;
- chwal się oznaczeniami — klient oznaczył Cię w relacji lub w poście? Pochwal się tym w swojej relacji (przy okazji możesz zapisać ją w wyróżnionych stories), Twój klient na pewno to doceni, a odbiorcy zobaczą, że inne osoby korzystają z Twojego produktu;
- pozwól odbiorcom zabrać głos — twórz ankiety i quizy, zadawaj pytania, proś o porady, dzięki temu użytkownicy poczują, że liczysz się z ich zdaniem. Przykładowo twórcy internetowi tworzą ankiety, w których użytkownicy mogą wybrać, np. temat kolejnego odcinka, czy miniaturę do filmu (ważne, aby rzeczywiście stosować się do preferencji odbiorców);
- dbaj o spójność wizualną — mimo że relacje na Instagramie to dobre miejsce do testowania różnych stylów i tematyki oraz obserwowania, co przyciąga największą uwagę, nie zapomnij o zachowaniu spójności, która pozwoli użytkownikom rozpoznać, że dana relacja została stworzona przez konkretną markę. Twoi odbiorcy mogą preferować tworzone przez Ciebie treści z uwagi na ich konkretny wizualny aspekt, dlatego warto zawsze dwa razy rozważyć każdą zmianę;
- dziel dłuższe filmy na krótsze relacje — krótsze formaty pozwalają użytkownikom utrzymać uwagę, natomiast dłuższe treści powodować, że będą się nudzić i „przeklikiwać” Stories. Dodatkowo relacje nie mają możliwości przewijania, jeśli użytkownik przypadkiem wyjdzie z długiego filmu, mimo utrzymywanej uwagi, może nie chcieć poświęcać kolejnych 30 sekund na obejrzenie tej samej treści, nawet za cenę niezapoznania się z puentą.
Jak widzisz, relacje na Instagramie dają twórcom wiele możliwości do tego, aby zaciekawić odbiorców, zbudować z nimi relację oraz zwiększyć lojalność i zaangażowanie.
Najlepsze aplikacje do tworzenia InstaStories
Chociaż narzędzie do tworzenia relacji w aplikacji Instagram jest w zupełności wystarczające, niektórzy twórcy decydują się korzystać z dedykowanych aplikacji. Oto najczęściej wybierane programy.
- Canva
To aplikacja internetowa, za pomocą której możesz w szybki i łatwy sposób przygotować prezentacje, posty, czy inne materiały graficzne. Narzędzie oferuje wiele płatnych i darmowych szablonów, w tym również na InstaStories. Dzięki filtrom możesz znaleźć szablon w danym stylu, kolorze, czy motywie. Aplikacja dostępna jest na urządzenia mobilne oraz w przeglądarce internetowej.
- InstaShot
Prosty w obsłudze edytor, z którego możesz korzystać bez posiadania konta. Aplikację możesz używać za darmo lub wykupić wersję pro. Dużą zaletą tego narzędzia jest to, że można w nim edytować zarówno zdjęcia, jak i filmy.
- Mojo
To kolejna aplikacja, która pozwala tworzyć różnego rodzaju kolaże, czy animacje. Posiada sporą bazę oryginalnych szablonów, które pozwolą twórcy wyróżnić się spośród relacji innych profili. Z narzędzia można korzystać bez zakładania konta. Wersja darmowa dostępna jest przez 7 dni, następnie należy wykupić wersję płatną w cenie 7,50 zł miesięcznie.
Podsumowanie
Relacje na Instagramie to funkcja o szerokim zastosowaniu. Sprawdzi się zarówno w przypadku kont twórców budujących markę osobistą, jak i firm, które chcą dotrzeć ze swoimi produktami/usługami do szerszego grona odbiorców, a także budować swój wizerunek. Za pomocą Stories możesz pokazać inną stronę swojej marki, zbudować relacje z odbiorcami i zachęcić ich do większego zaangażowania, a także badać ich nastroje i potrzeby w sposób symulujący dialog.
Przemyślane działania w obrębie Stories to nie tylko większy zasięg, ale także wartościowe odpowiedzi odbiorców, których zdanie i opinie możesz wykorzystać do doskonalenia swojego produktu. To również sposób na to, aby poznać oczekiwania klientów, ich preferencje oraz sposób myślenia. A jeśli chcesz jeszcze lepiej wykorzystać Instagrama i posiadasz profil twórcy, stwórz swój kanał nadawczy, o którym pisaliśmy szerzej w osobnym artykule.
A czy Ty korzystasz już z relacji na Instagramie? Daj znać w komentarzu!