Chociaż podstawą dokumentacji działalności handlowej są faktury zakupu i sprzedaży towarów handlowych, nie są to jedyne spotykane dokumenty. Często w handlu wykorzystywane są także specyficzne dowody wewnętrzne.
Dowody wewnętrzne przy towarach handlowych
Poza standardowymi dowodami wewnętrznymi, które stosuje się w większości działalności; w firmach handlowych dowody wewnętrzne najczęściej służą do przesunięć towarów. Zgodnie z przepisami, zakupy dokonane jako towary handlowe księgujemy w kolumnie 10 KPiR, podczas gdy pozostałe firmowe wydatki powinny trafiać do kolumny 13.
Może się jednak zdarzyć, że to, co nabyliśmy z zamiarem dalszej odsprzedaży nie zostanie sprzedane. Zdarza się tak, gdy:
- Towar ulegnie zniszczeniu lub kradzieży – sporządza się wtedy protokół zniszczenia,
- Towar zostanie wykorzystany na cele działalności.
W takiej sytuacji przesunięcia z kolumny 10 do kolumny 13 dokonujemy właśnie za pomocą dowodu wewnętrznego (także wtedy, gdy tworzymy dodatkową dokumentację będącą podstawą księgowania, jak protokół zniszczenia).
Magazynowe dowody wewnętrzne
Magazyn w działalności handlowej to przydatne narzędzie – dzięki niemu przedsiębiorcy mogą łatwo kontrolować stany towarów. Do przemieszczania się towaru również wykorzystujemy dowody wewnętrzne – magazynowe:
- PZ – przyjęcie zewnętrzne
- WZ – wydanie zewnętrzne
- PW – przyjęcie wewnętrzne
- RW – rozchód wewnętrzny
- MM – przesunięcia między magazynami.
Towar dla przedsiębiorcy – faktury wewnętrzne
Przedsiębiorcy prowadzący firmy handlowe mogą potrzebować sprzedawanych przez siebie produktów również jako osoby prywatne. Tym samym w praktyce może się zdarzyć, że towar przyjęty w firmie jako handlowy trafi do przedsiębiorcy. W takiej sytuacji należy pamiętać, że towar handlowy nie powinien zmniejszać podstawy opodatkowania PIT, ponadto – powinien zostać opodatkowany VAT.
Do wykazania takiej transakcji służą faktury wewnętrzne, wystawiane w firmie. Nie trafiają one do obiegu, ale pozwalają wykazać zmniejszenie kosztu w KPiR oraz opodatkowanie VAT.