Chcąc znaleźć odpowiednich pracowników na dane stanowisko, kluczowy jest wybór kanałów dotarcia do kandydatów. Inne portale są dedykowane programistom, inne marketingowcom, inne doświadczonym menadżerom a inne osobom, które szukają pierwszej pracy w zawodzie – np. studenci czy absolwenci. Wybierając sposób dotarcia do kandydatów, należy też ustalić budżet, który możemy na to przeznaczyć oraz czas przewidziany na rekrutację – czy zależy nam na szybkim znalezieniu nowego pracownika, czy nie jest to priorytetem.
Gdzie zamieszczać ogłoszenia o pracę:
Oferta pracy w social mediach
Coraz więcej firm decyduje się na publikowanie ofert pracy w mediach społecznościowych, co umożliwia duże zasięgi i dotarcie do dużej liczby potencjalnych kandydatów. Jest to też darmowa metoda publikacji ogłoszeń.
Poza LinkedInem specjalizującym się w kontaktach zawodowo-biznesowych, oferty pracy publikowane są już także na Facebooku czy Instagramie. Można umieszczać je na fanpage’u firmy jako post lub story, które mogą wyświetlać się przypadkowym obserwatorom. Z jednej strony zwiększa to zasięgi, z drugiej jednak może skutkować zbyt dużym napływem aplikacji od niekompetentnych kandydatów.
Drugą możliwością jest opublikowanie ogłoszenia w dedykowanej grupie: z ofertami lokalnymi, z ofertami z konkretnej branży np. dla HRowców, marketingowców czy programistów. Zwiększa to szanse na dotarcie do osób faktycznie zainteresowanych ofertą, a przy tym wykwalifikowanych i kompetentnych.
Publikowanie ofert pracy w social mediach umożliwia również wykupienie reklamy zwiększającej zasięg i dającej pewność, że ogłoszenie nie zniknie między innymi licznymi ofertami na rynku. Dodatkowym atutem tego sposobu szukania pracownika jest pozyskanie informacji na temat kandydata w łatwy i szybki sposób – ukończone szkoły i uczelnie, poprzednia lub aktualna praca, zainteresowania – o ile skontaktuje się z nami bezpośrednio przez social media.
Oferta pracy na dedykowanym portalu
Inną formą dotarcia do kandydatów jest publikacja ogłoszenia na popularnych portalach z ofertami pracy. Mogą to być ogólne portale z ofertami pracy w różnych branżach jak np. praca.pl, infopraca.pl, aplikuj.pl, jober.pl, goldenline, szukampracy.pl, indeed.pl czy gowork.pl.
Jednym z najpopularniejszych polskich portali jest https://www.pracuj.pl/, gdzie poza samymi ofertami pracy kandydaci mogą skorzystać z kreatora CV, sprawdzić średnie zarobki na danych stanowiskach, przejrzeć profile pracodawców czy skorzystać z dostępnych porad dotyczących między innymi napisania listu motywacyjnego, przebiegu rozmowy rekrutacyjnej czy rozwoju kariery. Kandydat może więc nie tylko zaaplikować na wybrane ogłoszenie, ale też przygotować się do całego procesu rekrutacji.
Poszukując specjalisty warto skorzystać z portalu dedykowanego danej branży, jak np. rocketjobs.pl dla marketingowców, linguajob.pl dla specjalistów językowych czy fachpraca.pl dla fachowców.
Wielu portali doczekali się też specjaliści IT. Do najbardziej znanych należą: JustJoin IT, No Fluff Jobs, Bulldog Job, Mind Workers, The Protocol IT, Teamquest, Pracuj w IT. Z kolei poszukując studentów, absolwentów i młodych specjalistów można zmieścić ofertę na portalu absolvent.pl lub w biurach karier zlokalizowanych na uczelniach wyższych.
Zlecenie rekrutacji zewnętrznej firmie
Dobrym wyborem dla dużych firm, które nie mają ograniczonego budżetu na znalezienie nowego pracownika, jest skorzystanie z usług firmy rekrutacyjnej. Pośredniczy ona w procesie rekrutacji między pracodawcą a kandydatem.
Szczególnie warto zdecydować się na ten sposób rekrutacji jeśli szukamy wysokiej klasy specjalisty z doświadczeniem i określonymi kompetencjami oraz jeśli zależy nam na czasie. Będzie to droższa opcja niż wykorzystanie portali z ofertami pracy, ale proces przebiegnie szybciej i będziemy mieć pewność co do kandydata, jego kompetencji i doświadczenia.
Multiposting
Aby pozyskać wiele aplikacji od kompetentnych kandydatów z branży, należy rozplanować publikowanie ofert, sprawdzić, które portale w danym momencie są najpopularniejsze, jaki jest koszt publikacji oferty i czy mieści się w rekrutacyjnym budżecie oraz rozważyć skorzystanie z programu do zarządzania aplikacjami. Pomocny może okazać się multiposting, czyli zautomatyzowanie umieszczania ofert pracy w wielu miejscach. Pozwala on zaoszczędzić czas rekrutera i sprawnie zarządzać procesami rekrutacyjnymi.
Przy pomocy takiego ATS (Applicant Tracking System) rekruter może jednocześnie publikować tę samą ofertę na firmowej stronie, na portalach z ofertami pracy, uczelnianych stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych. Korzyści dla firmy to dodatkowa oszczędność czasu i pieniędzy, mniejszy wysiłek działu HR i większy zasięg publikacji, skutkujący większą efektywnością procesu poprzez dotarcie do większej liczby kandydatów. Pozwala to na przyspieszenie całego procesu i szybkie obsadzenie stanowiska.
Kanały dotarcia do kandydatów należy ustalić w oparciu o dane stanowisko i wymagane na nim kwalifikacje, budżet firmy oraz czas dostępny na znalezienie nowego pracownika. Warto też wesprzeć się systemami ATS, które ułatwią, usprawnią i przyspieszą proces rekrutacji.