Jak rozliczyć zakup drona w firmie?

zakup drona w firmie

Zarobkowe latanie dronem może dostarczyć przedsiębiorcy zastrzyku gotówki. Sprawdź kiedy zakup drona można wliczyć w koszty firmowe?

Kiedy dron może być kosztem uzyskania przychodu?

Kosztem uzyskania przychodu może być każdy wydatek, który został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zabezpieczenia, czyli taki, który bezpośrednio lub pośrednio jest związany z zarobkiem z działalności gospodarczej. Przy czym związek wykazania kosztu z działalnością każdorazowo spoczywa na przedsiębiorcy.

Do kosztów nie można zaliczyć wydatków wymienionych w art. 23 ustawy o PIT. Nie znajdziemy w nim zakupu drona, stąd – jeśli został zakupiony na cele firmowe, to dron można zaliczyć w koszty firmowe.

dron firmowy w kosztach infografika
 

Jak rozliczyć zakup drona?

Sposób rozliczenia drona w firmie zależy od ceny jego nabycia. Jeżeli wartość początkowa:

  • nie przekracza 10 000 zł – wtedy możemy go rozliczyć bezpośrednio w kosztach lub wpisać do ewidencji środków trwałych i dokonać amortyzacji.
  • przekracza 10 000 zł – wtedy musimy zapisać do ewidencji środków trwałych oraz rozliczać poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jeżeli chodzi o 10 000 – limit, to w przypadku czynnych podatników VAT, patrzymy na kwotę netto.

Do ewidencji środków trwałych wpisujemy te składniki majątku, których zamierzamy używać w firmie co najmniej jeden rok oraz są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania.

O kompletności i zdatności do użytku mówimy wtedy, gdy dana rzecz:

  • spełnia wymogi prawnie dopuszczenia do użytku, uregulowane w odpowiednich przepisach, np. posiada odpowiednie certyfikacje, oznaczenia itd.,
  • przeszła odpowiednie formalności, procedury,
  • jest technicznie gotowa, aby z niej korzystać.

Wymogi prawne oraz procedury dotyczące latania dronem znajdziemy na dedykowanych stronach: https://drony.ulc.gov.pl/ oraz https://www.ulc.gov.pl/pl/drony.

Jeśli przewidywany czas użytkowania danego składnika jest krótszy niż rok, wtedy zakup możemy rozliczyć bezpośrednio w kosztach – niezależnie od kwoty zakupu. W kosztach firmowych możemy zaliczyć także inne wydatki związane z lataniem dronem, jak np. ubezpieczenie, szkolenia, badania lekarskie, egzamin, licencję – pod warunkiem, że spełniają definicję kosztów uzyskania przychodu wskazaną w poprzednim nagłówku.

Jaka stawka amortyzacji dla drona?

Podstawowe stawki amortyzacyjne odnajdziemy w załączniku nr 1 do ustawy o PIT, czyli w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych. Wśród nich nie ma wprost wymienionej nazwy “dron”. Musimy więc sięgnąć do Rozporządzenia Rady Ministrów z 3.10.2016 w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) i tam odszukać kategorię, do której może przynależeć nasz dron.

Dron jest bezzałogowym statkiem powietrznym. Taką kategorię znajdziemy w grupie 7 KŚT “Środki transportu”. Ponadto, dron jest utożsamiany ze śmigłowcem, stąd dla drona zazwyczaj znajdzie zastosowanie pozycja 781. A ta kategoria ma w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych przypisaną wartość 14%.

W razie wątpliwości, do której grupy należy zakwalifikować dany środek trwały należy skontaktować się z Głównym Urzędem Statystycznym w Łodzi.

Amortyzacja drona

Dostępne sposoby amortyzacji dla firmowego drona, to:

  1. amortyzacja liniowa,
  2. amortyzacja degresywna,
  3. amortyzacja jednorazowa – dla nowych lub małych podatników PIT,
  4. amortyzacja sezonowa,
  5. amortyzacja indywidualna.

Omówienie każdej z procedur znajdziemy w artykule: Amortyzacja środków trwałych. Wybraną metodę należy stosować aż do pełnego zamortyzowania danego środka lub zbycia z firmy.

Odliczenie VAT od drona

Jeżeli dron jest wykorzystywany w celach działalności gospodarczej (ma związek z czynnościami opodatkowanymi VAT, bezpośrednio lub pośrednio) – wtedy można odliczyć 100% VAT od zakupu.

Latanie dronem może być dobrym pomysłem na biznes, a wydatki związane z bezzałogowym statkiem powietrznym bez większych problemów można wrzucić w koszty firmowe.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co wpływa na sposób rozliczenia zakupu drona w firmie?

    Sposób rozliczenia drona w firmie zależy od ceny jego nabycia.

  2. 🔸Jakie są dostępne sposoby amortyzacji po zakupie drona w firmie?

    Do dostępnych sposobów amortyzacji dla firmowego drona można zaliczyć amortyzację liniową, degresywną, jednorazową, sezonową lub indywidualną.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość