W 2017 roku popularny sklep Empik uruchomił nową usługę marketplace – EmpikPlace. Od tego czasu EmpikPlace odnosi sukces i aktualnie znajduje się w TOP4 platform sprzedażowych w Polsce. Co wyróżnia marketplace Empik?
Kiedy Empik pojawił się na rynku, szybko stał się pierwszym miejscem, które odwiedzali zainteresowani zakupem płyt, książek, gier czy innych artykułów multimedialnych. Przez lata sklep rozszerzał nie tylko asortyment, ale też zakres swojej działalności. Dziś to nie tylko jeden z najpopularniejszych sklepów stacjonarnych z tego typu asortymentem, ale też jedna z największych platform e-commerce w Polsce.
Na początku swojej działalności w internecie Empik.com oferował założenie konta jedynie potencjalnym kupującym, przyciągając klientów i budując silną relację z marką online. Z czasem wprowadzono Empik marketplace, otwierając tym samym możliwości polskim firmom e-commerce do sprzedaży swojej oferty w bazie odbiorców zgromadzonej wokół Empiku.
Jako platforma sprzedażowa Empik oferuje dwa rodzaje kont dla dwóch różnych typów użytkowników — kupujących i sprzedających. Różnice między nimi pojawiają się już na etapie rejestracji. Nie wystarczy założyć zwykłego konta, aby móc zacząć sprzedawać. Osoby prywatne, konsumenci, tworzą swój profil w zakładce „Zaloguj się”. Konto służy wówczas do zamawiania produktów na Empik.com. Konto sprzedawcy zakłada się na empik.com/empikplace. Do założenia konta uprawnione są tylko osoby posiadające aktywną działalność gospodarczą. Jest to przestrzeń dla przedsiębiorców, którzy chcą wykorzystać EmpikPlace jako kanał działalności e-commerce lub przedłużenie swojego sklepu internetowego poprzez integrację z marketplace.
Zakładanie konta firmowego nie jest skomplikowane, chociaż wiąże się ze spełnieniem kilku istotnych warunków i uzupełnieniem formalności. Przejdźmy przez ten proces krok po kroku.
Kontem na EmpikPlace może zarządzać wielu użytkowników. Możesz więc podzielić się dostępem ze współpracownikami i rozdzielić obowiązki prowadzenia działalności e-commerce. Każdej osobie, która otrzymuje dostęp do konta firmowego, automatycznie zostaje przypisana rola administratora. Można jednak ograniczać dostęp do konta lub poszczególnych funkcji w zależności od potrzeb.
Zgodnie z regulaminem jeden sprzedawca może posiadać więcej niż jedno konto, jednak każde z nich musi przejść osobną weryfikację. Warunkiem posiadania więcej niż jednego konta jest to, aby nie wprowadzały w błąd kupującego. Dla przedsiębiorcy posiadanie wielu profili to okazja do stworzenia oferty, która będzie lepiej dopasowana do konsumentów. To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku gdy:
Niektóre platformy typu marketplace pozwalają wystawiać oferty osobom prywatnym. Nie jest tak w przypadku EmpikPlace. Aby zostać sprzedawcą, trzeba być przedsiębiorcą w rozumieniu Kodeksu cywilnego i prowadzić działalność gospodarczą, która spełnia ściśle określone warunki:
Twoja działalność gospodarcza nie jest zarejestrowana od co najmniej trzech miesięcy? W dalszym ciągu możesz zarejestrować się na platformie. Okres weryfikacji zamiast ustalonego 1 dnia potrwa wówczas tyle czasu, ile brakuje do upłynięcia wymaganych 3 miesięcy.
Platforma nie jest jednak elastyczna, jeśli chodzi o inne formy sprzedaży, np. działalność nierejestrowaną. Jest to więc rozwiązanie dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.
Empik promuje swój marketplace, podkreślając atrakcyjne stawki prowizyjne. Rzeczywiście w porównaniu do innych czołowych platform e-commerce, oferta EmpikPlace pod względem finansowym jest konkurencyjna.
Serwis nie obciąża przedsiębiorcy opłatą aktywacyjną, darmowe jest też samo prowadzenie konta. Jedynym kosztem, jaki ponosi sprzedawca, jest prowizja od sumy zamówienia i dostawy brutto (+VAT), potrącana każdorazowo podczas rozliczenia.
Prowizja jest naliczana od zamówień, które zostały opłacone z góry (w przypadku płatności „za pobraniem” sprzedawca musi rozliczyć się z przewoźnikiem). Jeśli Twoje przychody z zamówień opłaconych z góry są niższe niż koszty prowizji, na koniec okresu rozliczeniowego otrzymasz od EmpikPlace fakturę z należnością za prowizję.
Pozostaje jeszcze jedno kluczowe pytanie — ile wynosi prowizja? Stawki prowizyjne znajdziesz tutaj.
Dobra karta produktowa może mieć decydujące znaczenie w tym, czy produkt stanie się sprzedażowym sukcesem. Warto dodać estetyczne zdjęcie oddające najlepsze cechy produktu i starannie opisać wszystkie parametry. Jak to zrobić? Oto instrukcja krok po kroku.
Empik blokuje dodawanie kilku ofert z tym samym numerem EAN. Zanim zaczniesz dodawać ofertę, w Panelu Sprzedawcy, w zakładce „Oferty”, sprawdź, czy konkretny numer EAN jest już w bazie EmpikPlace.
Sprawdź, czy Twoja oferta została poprawnie dodana, klikając w zakładkę „Cena i zapas”. W razie jakichkolwiek nieprawidłowości albo braków powinien wyświetlić się komunikat o błędzie.
W przypadku dodawania karty produktu musisz poczekać na akceptację i weryfikację, która trwa do 48 godzin.
Czasem, szczególnie na początku działalności na Empik marketplace, liczba produktów, które trzeba zaimportować, może przerażać. Warto skorzystać wówczas z funkcji grupowego dodawania produktów. Można to zrobić na trzy sposoby:
Aby skorzystać z którejś z powyższych opcji, trzeba wejść w zakładkę „Cena i zapas”, a następnie w „Importy ofert”. Po prawej stronie znajdują się wymienione szablony plików. Po wygenerowaniu szablonu możesz uzupełnić go danymi ze swojego sklepu, a następnie zaimportować plik. W przypadku kreatora importu nie trzeba ponownie wgrywać pliku.
Pytanie o to, co warto sprzedawać, może wydawać się zbędne. Oczywiście będziesz sprzedawać to, co masz w swoim asortymencie. Warto jednak zastanowić się, kto robi zakupy na EmpikPlace i które z Twoich produktów, mogą go zainteresować.
Na marketplace Empik możesz wystawić produkty związane nie tylko z książkami i multimediami, co niegdyś było domeną serwisu, ale też z zupełnie innych kategorii. Można oferować asortyment z zakresu m.in.: artykułów papierniczych, zabawek, sportu, zdrowia i urody, AGD, produktów dla dzieci, artykułów domowych, elektroniki czy akcesoriów do ogrodu. Zgodnie z tym, co podaje sam Empik, największym zainteresowaniem cieszą się elektronika, AGD i produkty z kategorii Dom i Ogród.
O czym jeszcze warto pamiętać, przy komponowaniu oferty na Empik marketplace?
Istnieją różne możliwości promowania produktów na EmpikPlace:
Choć Empik marketplace oferuje wiele możliwości sprzedażowych, nadal jest to portal z bardzo dużą konkurencją innych sprzedawców. Jest jednak kilka sposobów, które mogą pomóc Ci osiągać jak najlepsze wyniki:
Pierwszym krokiem w realizacji zamówienia jest zaakceptowanie go. Szybkość akceptacji wpływa też na ocenę wskaźników obsługi klienta, które wpływają na widoczność ofert i dostęp do oznaczenia Super Sprzedawcy.
Czas wysyłki jest ważnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe. Warto różnicować go w stosunku do poszczególnych produktów i starać się, by jak największa liczba ofert miała najszybszy możliwy czas realizacji zamówienia. Pamiętaj też o tym, by informować klientów o wszystkich możliwych formach dostawy. EmpikPlace umożliwia zmianę parametrów dotyczących wysyłki dla pojedynczych produktów lub grupowo. Można to również zrobić w sklepie internetowym zintegrowanym z Empik marketplace.
Pamiętaj, że za wysyłkę zamówienia w EmpikPlace odpowiadasz Ty, czyli sprzedawca. Odpowiedzialność nie zostaje przeniesiona nawet wtedy, gdy Empik angażuje się w proces wysyłki, dofinansowując darmowe dostawy.
Działalność w sklepie internetowym i działalność w marketplace, mimo że obie są zorientowane na sprzedaż, bardzo się od siebie różnią. Nawet fakt, że nierzadko można je ze sobą zintegrować nie zaciera wszystkich różnic. Jakie możliwości stwarza każde z tych rozwiązań?
Sklep internetowy:
EmpikPlace:
Na wybór pomiędzy tradycyjnym sklepem e-commerce a EmpikPlace składa się wiele różnych czynników. Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, jakie są Twoje cele sprzedażowe i oczekiwania. Możesz postawić na samodzielną działalność i zbudować własną platformę albo ograniczyć koszty i skorzystać z marketplace.
Trzeba jednak pamiętać o tym, że każdy marketplace oznacza większą, bezpośrednią konkurencję. Na EmpikPlace produkty katalogowane są po numerze EAN w taki sposób, by do jednego produktu przypisanych było kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt ofert od różnych sprzedawców. Nie ma możliwości założenia nowej karty produktu przedmiotu, który jest już w ofercie EmpikPlace.
Możesz też potraktować EmpikPlace jako dodatkową przestrzeń sprzedaży produktów i zintegrować ją ze swoim sklepem internetowym.
EmpikPlace to przestrzeń dla przedsiębiorców, którzy już prowadzą działalność gospodarczą. Teoretycznie więc, aby założyć konto, trzeba już posiadać sklep. Marketplace Empik może jednak stać się przestrzenią dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce i nie chcą pochopnie inwestować w budowanie własnej strony internetowej.
Założenie konta na EmpikPlace jest jednoznaczne z założeniem sklepu. Po pozytywnej weryfikacji profil otrzymuje indywidualne ID sklepu, czyli numer do identyfikacji. Aby dopełnić wszelkich formalności i móc zacząć sprzedaż, konieczna jest jeszcze rejestracja w serwisie Przelewy24 i wykonanie testowego przelewu na kwotę 1,5 zł.
Prowadzenie sprzedaży na EmpikPlace jest atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnego sklepu internetowego również ze względu na możliwość ograniczenia kosztów związanych z budowaniem i utrzymywaniem witryny. Choć samo założenie konta jest darmowe, działalność na marketplace nie jest całkowicie bezkosztowa. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o potencjalnych wydatkach:
Regulamin EmpikPlace ściśle określa zasady współpracy sprzedawcy z serwisem, a także podział obowiązków i zakres odpowiedzialności. Wymienione są nie tylko niedopuszczalne przez Empik zachowania, ale również kategorie produktów, których nie można umieszczać na marketplace. Należą do nich m.in.: narkotyki, substancje psychotropowe i środki odurzające, broń, materiały pirotechniczne, produkty lecznicze wydawane z przepisu lekarza, napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe.
Empik zastrzega sobie prawo do wypowiedzenia umowy i zawieszenia konta na EmpikPlace w przypadku złamania regulaminu przez sprzedawcę. Warto zapamiętać, że jeśli nie zgadzasz się z decyzją Empiku o zawieszeniu Twojego konta, możesz w ciągu 6 miesięcy napisać reklamację, na której rozpatrzenie decydenci mają 30 dni.
Tekst powstał na podstawie materiałów przesłanych przez Empik.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!