Jak wypełnić wniosek RDS – zawieszenie spłaty umowy?

wniosek RDS

Złożenie wniosku RDS może być rozwiązaniem dla przedsiębiorców u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w spłacie. Sprawdź jak wypełnić wniosek.

Złożenie wniosku RDS może być rozwiązaniem dla przedsiębiorców u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w spłacie. Sprawdź jak wypełnić wniosek.

W jakich sytuacjach przedsiębiorca może składać wniosek?

Możliwość złożenia wniosku RDS jest rozwiązaniem przeznaczonym dla przedsiębiorców u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w spłacie:

  • zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności składek nieopłaconych dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
  • rat pomimo wcześniejszego podpisania z ZUS-em umowy o rozłożenie zadłużenia na raty. Płatnik może wnioskować o zawieszenie spłaty składek, dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
Zawieszenie realizacji umowy o rozłożeniu zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy skutkuje wydłużeniem obowiązywania tej umowy o okres 3 miesięcy.

 zawieszenie spłaty umowy

Wniosek RDS – zawieszenie spłaty umowy
 

Jak i gdzie złożyć wniosek?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych umożliwia pobranie wniosku bezpośrednio z ich strony.

Wniosek można złożyć za pośrednictwem:

  • formy elektronicznej na Platformie Usług Elektronicznych PUE. Instrukcja dotycząca wypełnienia wniosku dostępna jest tutaj,
  • Poczty Polskiej,
  • osobiście w placówce ZUS. W przypadku placówek, które w dalszym ciągu pozostają nieczynne, wypełniony i podpisany formularz można wrzucić do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).

Jak wypełnić wniosek RDS?

Płatnicy składek, którzy mają zawartą z ZUS umowę o:

  • rozłożenie zadłużenia na raty lub
  • odroczenie terminu płatności składek

mogą wnioskować na formularzu RDS o zawieszenie zapłaty raty bądź odroczenie terminu należności ZUS. Dzięki uldze przedsiębiorca ma możliwość zapłaty składek w późniejszym terminie, bez naliczania odsetek za zwłokę.

Wniosek składa się z następujących części:

  1. Dane wnioskodawcy

    W pierwszej części wniosku przedsiębiorca wskazuje dane identyfikacyjne swojej firmy takie jak:

    • NIP,
    • REGON,
    • nazwa skrócona (należy wskazać zarówno w przypadku osób fizycznych jak i osób prawnych np. wspólnicy spółek cywilnych)

    oraz dane identyfikacyjne płatnika składek takie jak:

    • PESEL bądź w przypadku jego braku należy podać rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość (osoba fizyczna z nadanym numerem nip i regon nie wskazuje numeru pesel),
    • imię,
    • nazwisko,
    • numer telefonu,
    • adres e-mailowy.

    W przypadku pytań i wątpliwości podanie numeru telefonu i adresu e-mail w znacznym stopniu ułatwia kontakt z ZUS-em.

    Wniosek RDS - dane wnioskodawcy
  2. Wniosek RDS – dane wnioskodawcy
     
  3. Treść wniosku

    W drugiej części wniosku przedsiębiorca zaznacza jedną z dwóch możliwości:

    • zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy,
    • Dotyczy sytuacji, gdy ubezpieczony posiada zawartą umowę z ZUS o rozłożenie zadłużenia na raty lub umowę o odroczeniu terminu płatności i jednocześnie ze względu na wystąpienie pandemii COVID-19 ma trudności z uregulowaniem zobowiązań. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na zawieszeniu realizacji spłaty zobowiązań wynikających z umowy na okres 3 miesięcy. Dotyczy to rat i składek nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
    • zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek na okres 3 miesięcy.
    • Dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca w następstwie wystąpienia pandemii COVID-19 ma problemy finansowe z uregulowaniem zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na odroczeniu terminu płatności składek ZUS nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
    Wniosek RDS - treść wniosku
  4. Wniosek RDS – treść wniosku
     
  5. Uzasadnienie wniosku – wskaż, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na Twoją sytuację finansową i brak możliwości opłacenia w terminie należności
    Wniosek RDS - uzasadnienie wniosku

    Wniosek RDS – uzasadnienie wniosku
      W tej części ubezpieczony uzasadnia wniosek, podając w jakim stopniu epidemia wpłynęła na sytuację finansową jego przedsiębiorstwa.
  6. Oświadczenie ubezpieczonego
    Wniosek RDS - oświadczenie

Wniosek RDS – oświadczenie
 

Z uwagi na epidemię COVID-19, ZUS umożliwia wysłanie skanu lub zdjęcia podpisanej umowy na adres e-mailowy danego oddziału ZUS. Podpisaną umowę można również złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.

Przedsiębiorca, który skorzystał z możliwości przesłania umowy mailem, ma obowiązek najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii dostarczyć papierowy oryginał dokumentu. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, ZUS przyjmie stanowisko, że nie doszło do zawarcia umowy i w konsekwencji naliczy odsetki od należności objętych umową.

Jeżeli ZUS rozpatrzy negatywnie wniosek, płatnik składek może zakwestionować wydaną decyzję. W tym celu konieczne jest złożenie pisma do placówki ZUS w terminie 7 dni od otrzymania negatywnej odpowiedzi.

W jakich przypadkach można ponownie składać wniosek RDS?

ZUS daje możliwość ponownego złożenia wniosku o renegocjację zawartej umowy, jeżeli w przeciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie.

 
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość