Jak wypełnić wniosek RDS – zawieszenie spłaty umowy?

Złożenie wniosku RDS może być rozwiązaniem dla przedsiębiorców u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w spłacie. Sprawdź jak wypełnić wniosek.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Złożenie wniosku RDS może być rozwiązaniem dla przedsiębiorców u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w spłacie. Sprawdź jak wypełnić wniosek.

W jakich sytuacjach przedsiębiorca może składać wniosek?

Możliwość złożenia wniosku RDS jest rozwiązaniem przeznaczonym dla przedsiębiorców u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w spłacie:

  • zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności składek nieopłaconych dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
  • rat pomimo wcześniejszego podpisania z ZUS-em umowy o rozłożenie zadłużenia na raty. Płatnik może wnioskować o zawieszenie spłaty składek, dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
Zawieszenie realizacji umowy o rozłożeniu zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy skutkuje wydłużeniem obowiązywania tej umowy o okres 3 miesięcy.

 zawieszenie spłaty umowy

Wniosek RDS – zawieszenie spłaty umowy
 

Jak i gdzie złożyć wniosek?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych umożliwia pobranie wniosku bezpośrednio z ich strony.

Wniosek można złożyć za pośrednictwem:

  • formy elektronicznej na Platformie Usług Elektronicznych PUE. Instrukcja dotycząca wypełnienia wniosku dostępna jest tutaj,
  • Poczty Polskiej,
  • osobiście w placówce ZUS. W przypadku placówek, które w dalszym ciągu pozostają nieczynne, wypełniony i podpisany formularz można wrzucić do skrzynki na dokumenty (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).

Jak wypełnić wniosek RDS?

Płatnicy składek, którzy mają zawartą z ZUS umowę o:

  • rozłożenie zadłużenia na raty lub
  • odroczenie terminu płatności składek

mogą wnioskować na formularzu RDS o zawieszenie zapłaty raty bądź odroczenie terminu należności ZUS. Dzięki uldze przedsiębiorca ma możliwość zapłaty składek w późniejszym terminie, bez naliczania odsetek za zwłokę.

Wniosek składa się z następujących części:

  1. Dane wnioskodawcy

    W pierwszej części wniosku przedsiębiorca wskazuje dane identyfikacyjne swojej firmy takie jak:

    • NIP,
    • REGON,
    • nazwa skrócona (należy wskazać zarówno w przypadku osób fizycznych jak i osób prawnych np. wspólnicy spółek cywilnych)

    oraz dane identyfikacyjne płatnika składek takie jak:

    • PESEL bądź w przypadku jego braku należy podać rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość (osoba fizyczna z nadanym numerem nip i regon nie wskazuje numeru pesel),
    • imię,
    • nazwisko,
    • numer telefonu,
    • adres e-mailowy.

    W przypadku pytań i wątpliwości podanie numeru telefonu i adresu e-mail w znacznym stopniu ułatwia kontakt z ZUS-em.

    Wniosek RDS - dane wnioskodawcy
  2. Wniosek RDS – dane wnioskodawcy
     
  3. Treść wniosku

    W drugiej części wniosku przedsiębiorca zaznacza jedną z dwóch możliwości:

    • zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy,
    • Dotyczy sytuacji, gdy ubezpieczony posiada zawartą umowę z ZUS o rozłożenie zadłużenia na raty lub umowę o odroczeniu terminu płatności i jednocześnie ze względu na wystąpienie pandemii COVID-19 ma trudności z uregulowaniem zobowiązań. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na zawieszeniu realizacji spłaty zobowiązań wynikających z umowy na okres 3 miesięcy. Dotyczy to rat i składek nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
    • zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek na okres 3 miesięcy.
    • Dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca w następstwie wystąpienia pandemii COVID-19 ma problemy finansowe z uregulowaniem zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na odroczeniu terminu płatności składek ZUS nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
    Wniosek RDS - treść wniosku
  4. Wniosek RDS – treść wniosku
     
  5. Uzasadnienie wniosku – wskaż, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na Twoją sytuację finansową i brak możliwości opłacenia w terminie należności
    Wniosek RDS - uzasadnienie wniosku

    Wniosek RDS – uzasadnienie wniosku
      W tej części ubezpieczony uzasadnia wniosek, podając w jakim stopniu epidemia wpłynęła na sytuację finansową jego przedsiębiorstwa.
  6. Oświadczenie ubezpieczonego
    Wniosek RDS - oświadczenie

Wniosek RDS – oświadczenie
 

Z uwagi na epidemię COVID-19, ZUS umożliwia wysłanie skanu lub zdjęcia podpisanej umowy na adres e-mailowy danego oddziału ZUS. Podpisaną umowę można również złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.

Przedsiębiorca, który skorzystał z możliwości przesłania umowy mailem, ma obowiązek najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii dostarczyć papierowy oryginał dokumentu. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, ZUS przyjmie stanowisko, że nie doszło do zawarcia umowy i w konsekwencji naliczy odsetki od należności objętych umową.

Jeżeli ZUS rozpatrzy negatywnie wniosek, płatnik składek może zakwestionować wydaną decyzję. W tym celu konieczne jest złożenie pisma do placówki ZUS w terminie 7 dni od otrzymania negatywnej odpowiedzi.

W jakich przypadkach można ponownie składać wniosek RDS?

ZUS daje możliwość ponownego złożenia wniosku o renegocjację zawartej umowy, jeżeli w przeciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie.

 
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce