Jakie są wyzwania związane z handlem transgranicznym?

handel transgraniczny wyzwania

Transgraniczny handel elektroniczny ma miejsce wtedy, kiedy klient kupuje od sprzedawcy zlokalizowanego w innym kraju i podlegającego innej jurysdykcji.

Transgraniczny e-commerce obejmuje transakcje zachodzące między przedsiębiorstwami (B2B), przedsiębiorstwami a klientami indywidualnymi (B2C), a także między pojedynczymi konsumentami (C2C).

Ten model sprzedaży notuje obecnie bardzo duże wzrosty. Jednak przed firmami chcącymi rozpocząć swoją działalność za granicą stoją pewne wyzwania. Jakie konkretnie? Dowiesz się z poniższego artykułu.

Handel transgraniczny – wyzwania stojące przed taką sprzedażą

Kluczowe wyzwania, jakie stoją obecnie przed handlem transgranicznym, dotyczą dystrybucji dóbr ze względu na długi czas realizacji zamówienia, wysokie koszty zagranicznych dostaw i zwrotów, a także różnice kulturowe w oczekiwaniach klientów względem ich obsługi.

Język obsługi

Często dużą barierą między sprzedającym a kupującym jest język. Ogromne wyzwanie, jakie stoi przed polskim przedsiębiorcą, to zapewnienie konsumentom z zagranicznych rynków obsługi w ich rodzimym języku. Dotyczy to nie tylko informacji o produktach umieszczonych na stronie internetowej, ale również komunikacji w przypadku zadawanych pytań czy ewentualnego zwrotu towaru.

Kolejnym wyzwaniem jest zdobycie zaufania zagranicznego klienta. Będzie to o tyle trudne, ponieważ większość dobrych opinii czy recenzji naszego sklepu internetowego została zapewne napisana w języku polskim. Dlatego tak ważne jest przetłumaczenie wszystkich treści na język ojczysty danego konsumenta. Być może będzie to wymagało zatrudnienia na etat tłumacza danego języka, jednak z pewnością w dłuższej perspektywie się to opłaci.

Polityka zwrotów

E-sklepy powinny informować klientów o przysługującym im prawie do odstąpienia od umowy. Warto również w tej sytuacji przygotować stosowny formularz. Większość przedsiębiorstw uprzedza, że koszty przesyłki towaru do sklepu w przypadku zwrotu ponosi klient.

Dla wielu konsumentów odesłanie produktów do odległego miejsca w Europie lub nawet poza nią może być problematyczne. Koszt takiej wysyłki może być wysoki, co skutecznie zniechęci potencjalnych klientów do robienia międzynarodowych zakupów. Jest to z pewnością wyzwanie dla wszystkich sprzedawców, aby wysoką jakością lub atrakcyjną ceną przekonać klienta, aby mimo wszystko nabył produkt.

Większa ekspansja

Badanie “Tablica wyników dla rynków konsumenckich” pokazało, że wciąż e-handel transgraniczny jest słabo rozwinięty na Starym Kontynencie. Aż 61% klientów bardziej ufa lokalnym sprzedawcom niż tym w innym państwie Unii Europejskiej (więcej przeczytasz TUTAJ).

Większa ekspansja zagraniczna to z pewnością wyzwanie, jakie stoi przed wszystkimi przedsiębiorcami. Jednak po drodze e-sprzedawcy będą napotykali różnego rodzaju bariery. Jedną z nich jest chociażby różna polityka fiskalna w każdym z państw, co generuje dodatkowego koszty księgowe. Przedsiębiorcy utrzymują, że problemy te mogą zostać zniesione poprzez ustalenie spójnych zasad i praw na poziomie Unii Europejskiej.

Handel transgraniczny – perspektywy rozwoju

Jakie są czynniki rozwoju handlu transgranicznego?

  • wielosezonowość – możliwość sprzedawania produktów sezonowych nawet przez cały rok. Ma to istotne znaczenie w przypadku optymalizacji stanów magazynowych, sprzedaży końcówek kolekcji czy produktów outletowych. Daje to możliwość sprzedaży za granicę produktów, które w naszym kraju są już poza sezonem,
  • uniezależnienie od jednej gospodarki – działanie na innych rynkach to szansa na zwiększenie wolumenu sprzedaży nawet w obliczu kryzysu na lokalnym podwórku,
  • nasycenie rynku lokalnego – silna konkurencja sprawia, że przedsiębiorcy wychodzą poza granice swojego kraju, co pomaga zmniejszyć walkę cenową. Może być też tak, że trafią akurat na chłonną niszę, w której ich produkty będą cieszyły się dużą popularnością,
  • dywersyfikacja ryzyka – handel transgraniczny zmniejsza ryzyko porażki – jest ono rozłożone na kilka rynków, jeśli nie powiedzie się na jednym, zawsze jeszcze są pozostałe
  • .
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość