Prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie musi wiązać się z mnogością ewidencji i deklaracji – szczególnie, jeśli podatnik zdecyduje się na kartę podatkową. Ta uproszczona forma opodatkowania pozwala na minimalną liczbę dokumentacji. Co będzie tu potrzebne?
Karta podatkowa bez księgowania
Podstawową zasadą zryczałtowanej karty podatkowej jest opłacanie podatku dochodowego w jednej, z góry ustalonej z urzędem skarbowym, kwocie. W związku z tym, że podatnik ma informację o wysokości wymaganego podatku, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji, które miałyby dokumentować podstawę opodatkowania. Tym samym przy karcie podatkowej nie spotkamy się z podatkową księgą przychodów i rozchodów ani z ewidencją przychodów. Podatnicy na karcie podatkowej mogą natomiast zdecydować się na prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz ewidencji wyposażenia – nie stanowi to jednak ich obowiązku.
Jedyną obowiązkową ewidencją w przypadku karty podatkowej byłaby natomiast ewidencja zatrudnienia – jeśli przedsiębiorca będzie zatrudniał pracowników.
Brak ewidencji nie oznacza jednak braku dokumentacji. Przedsiębiorca na karcie podatkowej jest zobowiązany dokumentować swoją sprzedaż fakturą, jeśli takiego dowodu zażąda nabywca. Faktury sprzedaży należy w takim przypadku przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Przepisy nie narzucają natomiast konieczności przechowywania dowodów zakupu (faktur, rachunków), przy czym przedsiębiorca może zdecydować się na ich archiwizowanie w firmie.
Deklaracje przy karcie podatkowej
Podatnik rozliczający się na podstawie karty podatkowej nie składa w trakcie roku deklaracji podatkowych. Do jego obowiązków należy natomiast terminowe regulowanie zobowiązania podatkowego – w tym wypadku należność trzeba uiścić do 7 dnia każdego miesiąca. Wyjątek jest grudzień, kiedy to termin wpłaty zaliczki mija 28 grudnia danego roku.
Natomiast do końca stycznia kolejnego roku podatkowego należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację PIT-16A.
Karta podatkowa a VAT
Karta podatkowa to forma rozliczania się podatnika z podatku dochodowego – zatem co do zasady, jej zastosowanie nie wpływa na ogólne zasady rozliczania VAT. Może się zatem zdarzyć, że przedsiębiorca, rozliczający się na karcie, będzie jednocześnie podatnikiem VAT czynnym. Wtedy też konieczne będzie zastosowanie się do przepisów o VAT i prowadzenie właściwych ewidencji VAT dla podatku naliczonego i należnego, a także przechowywanie dokumentów źródłowych, na podstawie których naliczono i odliczono podatek. Dodatkowo – zgodnie z właściwymi przepisami Ustawy o VAT – przedsiębiorca powinien pamiętać o terminowym złożeniu właściwej deklaracji.
A co jeżeli klient nie zażąda faktury za kupioną rzecz lub wykonaną usługę – czy wówczas także jest obowiązek wystawienia faktury i jej przechowywania przez 5 lat?