Koszty zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej
Rejestracja działalności gospodarczej nie wymaga opłat – wpis do CEIDG (także każda jego zmiana) jest darmowy. W przypadku ZUS nowi przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania z “ulgi na start” czy tzw. „preferencyjnych” składek ZUS. Generalnie koszty prowadzenia działalności możemy podzielić na 2 typy: opłaty administracyjno-skarbowe oraz bieżące koszty prowadzenia firmy.
za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej, np.: podmiotu wykonującego działalność kantorową – 1087 zł.
b) Za wydanie zaświadczeń i pozwoleń:
zaświadczenie o numerze nadania NIP (np. jeśli zgubimy taki dokument. Przy zakładaniu działalności jest on wysyłany podatnikowi bez pobierania opłaty) – 21 zł,
zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości – 21 zł (za każdy egzemplarz),
pozwolenia lub koncesje, np. za zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń albo reasekuracji – 1087 zł,
od czynności cywilnoprawnych (PCC) – przy zakładaniu spółki cywilnej 0,5% wartości umowy spółki. Podatek ten płaci także nabywca od umowy kupna-sprzedaży (np. komputera, samochodu lub innego przedmiotu) w wysokości 2%, jednak jeśli wartość umowy kupna jest ≥1000 zł,
od nieruchomości,
akcyzowy,
cło.
d) Pozostałe:
udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, czyli upoważnienie osoby do podpisywania w naszym imieniu np. deklaracji VAT lub innych pism wyjaśniających bądź rejestrację – 17 zł, (w przypadku UPL-1, pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, nie ma dodatkowych opłat),
notarialna – np. przy zakupie nieruchomości,
sądowa – np. przy zakupie nieruchomości,
opłaty członkowskie – np. do Krajowej Izby Lekarskiej, Krajowej Izby Architektów, itp.
2. Bieżące koszty prowadzenia działalności
Zgodnie z art. 22. ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Podatnik powinien ocenić czy między wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy.
a) Koszty związane z funkcjonowaniem biura/lokalu/hali
pieczątka – może kosztować od 15 zł do 50 zł (lub więcej), w zależności jaki rodzaj i format przedsiębiorca wybierze. Na chwilę obecną, kiedy większość dokumentów jest w formie elektronicznej.
materiały i urządzenia biurowe,
czynsz za lokal, pomieszczenie biurowe lub halę produkcyjną,
opłaty za media (prąd, woda, gaz) związane z użytkowaniem pomieszczeń, w których jest prowadzona działalność,
abonament za internet, telefon, specjalistyczne programy czy dostęp do portali branżowych,
strona internetowa, opłaty za usługi informatyczne czy reklamowe,
raty leasingowanych maszyn, urządzeń lub samochodów.
b) Rachunek bankowy
Wiele banków oferuje klientom posiadającym firmy, bezpłatne prowadzenie konta i/lub darmowe przelewy. Jeśli jednak na koncie firmowym pobierane są prowizje lub inne dodatkowe opłaty możemy je zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności.
c) Ubezpieczenie działalności/lokalu/samochodu
Księgujemy w koszty prowadzenia działalności na podstawie polisy. Nie ma znaczenia czy ubezpieczenie jest ono płatne jednorazowo czy w ratach.
d) Samochody
Używane na trzy różne sposoby:
środek trwały– oprócz wydatków eksploatacyjnych tj. paliwo, płyny, części czy naprawy kosztem będzie także amortyzacja.
pojazd w leasingu – w ciężar kosztów będą zaliczane raty leasingowe, w tym duża opłata wstępna, oraz bieżące wydatki na utrzymanie pojazdu.
samochód prywatny używany do celów służbowych – kosztem będzie jedynie 20% wartości wydatków poniesionych na jego eksploatację i ubezpieczenie w przypadku pojazdów osobowych, dla samochodów ciężarowych nie ma takiego ograniczenia.
Ważne! W zależności od tego czy posiadamy samochód osobowy czy ciężarowy będą występowały różnice w ich rozliczaniu.
e) Środki trwałe, wyposażenie
Środkami trwałymi są przedmioty o wartości początkowej powyżej 10 000 zł (dla płatników VAT liczy się cena netto z faktury).
Do ewidencji wyposażenia można wpisywać przedmioty w wartości między 1 500 zł a 10 000 zł (dla płatników VAT liczy się cena netto z faktury). Od 2020 roku nie ma już obowiązku prowadzenia ewidencji wyposażenia, jednak przepisy nie zabraniają tego dla własnych potrzeb.
Przedmioty o wartości poniżej 1 500 zł możemy księgować bezpośrednio w KPiR jako „Pozostałe wydatki”.
Wyposażenie staje się od razu kosztem w cenie zakupu, natomiast przy środkach trwałych kosztem są odpisy amortyzacyjne.
f) Pracownicy
W przypadku zatrudniania pracowników na umowę o pracę, zlecenia czy dzieło, kosztem będzie wartość brutto wynagrodzenia. Dodatkowym kosztem będą także składki ZUS opłacane przez pracodawcę (pracodawca finansuje część składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz składkę wypadkową, Fundusz Pracy i składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych), wpłaty na PPK oraz inne wydatki np. na badania okresowe, szkolenia bhp lub podnoszące kwalifikacje zawodowe zatrudnianych osób.
g) Kursy i szkolenia
Także sam przedsiębiorca może podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez uczestniczenie w różnego rodzaju szkoleniach. Ważne jest, aby zakupione kursy miały związek z prowadzoną działalnością (branżą) i nie miały charakteru wydatku osobistego.
h) ZUS
Rozpoczynający działalność gospodarczą mogą na początku wybrać opcję “ulgi na start” (opłacanie przez 6 miesięcy wyłącznie składki zdrowotnej) – jeśli spełniają warunki do jej zastosowania. Innym wariantem są tzw. składki preferencyjne (24 miesiące obniżonego zusu) – jednak i tutaj należy sprawdzić czy jakieś sytuacje nie dyskwalifikują nas do skorzystania z tej możliwości.
W kolejnych latach przedsiębiorcy mają także do wyboru mały zus lub duży zus.
Prowadzenie działalności wymaga sporządzania odpowiednich ewidencji: zakupu, sprzedaży, środków trwałych, wyposażenia, a także składania deklaracji VAT, VAT-UE czy miesięcznych raportów osób ubezpieczonych. Przedsiębiorcy najchętniej zlecają swoją księgowość do biura rachunkowego. Jednak coraz bardziej popularne staje się korzystanie z księgowości internetowej. Koszty obsługi księgowej również wrzucimy w koszty prowadzenia działalności. W ifirma.pl proponujemy oba te rozwiązania: zarówno biuro rachunkowe, gdzie klient ma przypisaną księgową, która zajmuje się wyliczeniami podatków, jak i możliwość samodzielnego wprowadzania swoich dokumentów w opcji księgowości internetowej.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jakie są koszty rozpoczęcia działalności gospodarczej?
Do podstawowych kosztów rozpoczęcia działalności gospodarczej możemy zaliczyć m.in.:
pieczątka
czynsz za lokal, pomieszczenie biurowe lub halę produkcyjną,
strona internetowa, opłaty za usługi informatyczne czy reklamowe.
Jakie są opłaty urzędowe związane z uruchomieniem działalności?
Między innymi trzeba liczyś się z opłatami takimi jak:
Absolwentka wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Po studiach ze specjalnością z integracji europejskiej przez kilkanaście lat zdobywała doświadczenie w księgowości. Od ponad dekady związana z IFIRMA, gdzie w Biurze Obsługi Klienta pomaga rozwiązywać problemy z ustawami o PIT i VAT.
W swoich tekstach stara się prostym językiem tłumaczyć zagadnienia podatkowe. Najchętniej pochyla się nad tematami związanymi z kosztami w działalności gospodarczej i zeznaniami rocznymi.
Prywatnie: mama dwójki szalonych urwisów, aktywnie udziela się w organizacjach non profit, relaksuje się przy grach logicznych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z dniem 1 grudnia 2024 roku zaczęła obowiązywać Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2831 w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform, znana jako dyrektywa platformowa, mająca na celu uregulowanie i poprawę warunków pracy osób świadczących usługi za pośrednictwem platform cyfrowych. Nowe przepisy wprowadzają m.in. domniemanie istnienia stosunku pracy oraz większą przejrzystość algorytmicznego zarządzania. Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, mają czas do 2 grudnia 2026 roku na dostosowanie krajowego prawa do nowych unijnych wymogów.
Czy założenie firmy w Polsce jest trudniejsze niż na przykład w Wielkiej Brytanii czy na Kajmanach? W oparciu o najnowsze raporty analizujemy, jak Polska wypada na tle innych krajów pod względem złożoności procedur i warunków biznesowych. Odkrywamy również, co przyciąga inwestorów do naszego kraju i w jakich obszarach Polska ma jeszcze pole do poprawy.
Myślisz o rozpoczęciu własnego biznesu na popularnym portalu aukcyjnym? A może już prowadzisz sklep internetowy i chciałbyś znaleźć nowe możliwości sprzedaży? Bez względu na to, czy jesteś początkującym przedsiębiorcą, czy doświadczonym sprzedawcą, nasz kompleksowy poradnik “Jak sprzedawać na Allegro – krok po kroku” pomoże Ci osiągnąć sukces na tej dynamicznej platformie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Bardzo fajny i konkretny artykuł. Pozdrawiam