Koszty zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej

Rejestracja działalności gospodarczej nie wymaga opłat – wpis do CEIDG (także każda jego zmiana) jest darmowy (do 30.03.2009 wpis kosztował 100 zł, a zmiana 50 zł). W przypadku ZUS nowi przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania z „ulgi na start” – przez pierwszych 6 miesięcy czy tzw. „preferencyjnych” składek ZUS przez pierwsze 24 miesiące działalności (do 01-07-2005 każdy przedsiębiorca opłacał pełne składki ZUS). Koszty prowadzenia działalności możemy podzielić na 2 typy: opłaty administracyjno-skarbowe oraz bieżące koszty prowadzenia firmy.

Opłaty administracyjno-skarbowe

Do pierwszej grupy możemy zaliczyć następujące opłaty:

1. Rejestracyjne:

  • jako czynny podatnik VAT – 170 zł. Opłaty należy dokonać tylko w przypadku chęci otrzymania druku potwierdzenia rejestracji do VAT,
  • rejestracja szczególnej formy działalności, np. spółki jawnej: wpis do KRS – 500 zł oraz 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym,
  • za rejestrację samochodu,
  • dokonanie wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych – 110 zł,
  • za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej, np.: podmiotu wykonującego działalność kantorową – 1087 zł.

Polecamy nasz materiał video:

Jak zmniejszyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

Odwiecznym pytaniem, powracającym do każdego przedsiębiorcy jest „Jak zmniejszyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej?”. Poszukiwanie oszczędności i optymalizacja wydatków nie dziwi już nikogo.

2. Za wydanie zaświadczeń i pozwoleń:

  • zaświadczenie o numerze nadania NIP (np. jeśli zgubimy taki dokument. Przy zakładaniu działalności jest on wysyłany podatnikowi bez pobierania opłaty) – 21 zł,
  • zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości – 21 zł (za każdy egzemplarz),
  • pozwolenia lub koncesje, np. za zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń albo reasekuracji – 1087 zł,
  • zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

3. Podatki:

  • od czynności cywilnoprawnych (PCC) – przy zakładaniu spółki cywilnej 0,5% wartości umowy spółki. Podatek ten płaci także nabywca od umowy kupna-sprzedaży (np. komputera, samochodu lub innego przedmiotu) w wysokości 2%, jednak jeśli wartość umowy kupna jest ≥1000 zł,
  • od nieruchomości,
  • akcyzowy,
  • cło.

4. Pozostałe:

  • udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, czyli upoważnienie osoby do podpisywania w naszym imieniu np. deklaracji VAT lub innych pism wyjaśniających bądź rejestrację – 17 zł, (w przypadku UPL-1, pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, nie ma dodatkowych opłat),
  • notarialna – np. przy zakupie nieruchomości,
  • sądowa – np. przy zakupie nieruchomości,
  • opłaty członkowskie – np. do Krajowej Izby Lekarskiej, Krajowej Izby Architektów, itp.

Bieżące koszty prowadzenia działalności

Zgodnie z art. 22. ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Podatnik powinien ocenić czy między wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy.

Koszty związane z funkcjonowaniem biura/lokalu/hali:

  • pieczątka – może kosztować od 15 zł do 50 zł (lub więcej), w zależności jaki rodzaj i format przedsiębiorca wybierze. Na chwilę obecną, kiedy większość dokumentów  jest w formie elektronicznej.
  • materiały i urządzenia biurowe,
  • czynsz za lokal, pomieszczenie biurowe lub halę produkcyjną,
  • opłaty za media (prąd, woda, gaz) związane z użytkowaniem pomieszczeń, w których jest prowadzona działalność,
  • abonament za internet, telefon, specjalistyczne programy czy dostęp do portali branżowych,
  • strona internetowa, opłaty za usługi informatyczne czy reklamowe,
  • raty leasingowanych maszyn, urządzeń lub samochodów.

Rachunek bankowy

Wiele banków oferuje klientom posiadającym firmy, bezpłatne prowadzenie konta i/lub darmowe przelewy. Jeśli jednak na koncie firmowym pobierane są prowizje lub inne dodatkowe opłaty możemy je zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności.

▲ wróć na początek

Ubezpieczenie działalności/lokalu/samochodu

Księgujemy w koszty prowadzenia działalności na podstawie polisy. Ważne jest czy ubezpieczenie jest płatne jednorazowo czy w ratach.

Samochody

Używane na trzy różne sposoby:

  • środek trwały – oprócz wydatków eksploatacyjnych tj. paliwo, płyny, części czy naprawy kosztem będzie także amortyzacja.
  • pojazd w leasingu – w ciężar kosztów będą zaliczane raty leasingowe. W tym duża opłata wstępna, oraz bieżące wydatki na utrzymanie pojazdu.
  • samochód prywatny używany do celów służbowych – kosztem będzie jedynie 20% wartości wydatków poniesionych na jego eksploatację i ubezpieczenie.

Środki trwałe, wyposażenie

Środkami trwałymi są przedmioty o wartości początkowej powyżej 10 000 zł (dla płatników VAT liczy się cena netto z faktury). Do ewidencji wyposażenia wpisywać należy przedmioty w wartości między 1 500 zł a 10 000 zł (dla płatników VAT liczy się cena netto z faktury). Przedmioty o wartości poniżej 1 500 zł możemy księgować bezpośrednio w KPiR jako „Pozostałe wydatki”. Wyposażenie staje się od razu kosztem w cenie zakupu, natomiast przy środkach trwałych kosztem są odpisy amortyzacyjne.

Pracownicy

W przypadku zatrudniania pracowników na umowę o pracę, zlecenia czy dzieło, kosztem będzie wartość brutto wynagrodzenia. Dodatkowym kosztem będą także składki ZUS opłacane przez pracodawcę (pracodawca finansuje część składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz składkę wypadkową, Fundusz Pracy i składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) oraz inne wydatki np. na badania okresowe, szkolenia bhp lub podnoszące kwalifikacje zawodowe zatrudnianych osób.

ZUS

Rozpoczynający działalność gospodarczą mogą na początku wybrać opcję „ulgi na start” (opłacanie przez 6 miesięcy wyłącznie składki zdrowotnej) – jeśli spełniają warunki do jej zastosowania. Innym wariantem są tzw. składki preferencyjne (24 miesiące obniżonego zusu) – jednak i tutaj należy sprawdzić czy jakieś sytuacje nie dyskwalifikują nas do skorzystania z tej możliwości.

W kolejnych latach przedsiębiorcy mają także do wyboru zus zależny od przychodu lub duży zus.

W sytuacji, gdy właściciel firmy pracuje równocześnie na etacie i zarabia co najmniej minimalną krajową to w jego przypadku opłacana będzie jedynie składka zdrowotna.

▲ wróć na początek

Obsługa księgowa

Prowadzenie działalności wymaga sporządzania odpowiednich ewidencji: zakupu, sprzedaży, środków trwałych, wyposażenia, a także składania deklaracji VAT, VAT-UE czy miesięcznych raportów osób ubezpieczonych. Przedsiębiorcy najchętniej zlecają swoją księgowość do biura rachunkowego. Jednak coraz bardziej popularne staje się korzystanie z księgowości internetowej. Koszty obsługi księgowej również wrzucimy w koszty prowadzenia działalności. W ifirma.pl proponujemy oba te rozwiązania: zarówno biuro rachunkowe, gdzie klient ma przypisaną księgową, która zajmuje się wyliczeniami podatków, jak i możliwość samodzielnego wprowadzania swoich dokumentów w opcji księgowości internetowej.

 
Sprawdź – czy w trakcie zawieszenia działalności można rozliczać koszty?

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ
Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań