Do pierwszej grupy możemy zaliczyć następujące opłaty:
Zgodnie z art. 22. ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Podatnik powinien ocenić czy między wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy.
Wiele banków oferuje klientom posiadającym firmy, bezpłatne prowadzenie konta i/lub darmowe przelewy. Jeśli jednak na koncie firmowym pobierane są prowizje lub inne dodatkowe opłaty możemy je zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności.
Księgujemy w koszty prowadzenia działalności na podstawie polisy. Nie ma znaczenia czy ubezpieczenie jest ono płatne jednorazowo czy w ratach.
Używane na trzy różne sposoby:
Ważne! W zależności od tego czy posiadamy samochód osobowy czy ciężarowy będą występowały różnice w ich rozliczaniu.
Wyposażenie staje się od razu kosztem w cenie zakupu, natomiast przy środkach trwałych kosztem są odpisy amortyzacyjne.
W przypadku zatrudniania pracowników na umowę o pracę, zlecenia czy dzieło, kosztem będzie wartość brutto wynagrodzenia. Dodatkowym kosztem będą także składki ZUS opłacane przez pracodawcę (pracodawca finansuje część składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz składkę wypadkową, Fundusz Pracy i składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych), wpłaty na PPK oraz inne wydatki np. na badania okresowe, szkolenia bhp lub podnoszące kwalifikacje zawodowe zatrudnianych osób.
Także sam przedsiębiorca może podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez uczestniczenie w różnego rodzaju szkoleniach. Ważne jest, aby zakupione kursy miały związek z prowadzoną działalnością (branżą) i nie miały charakteru wydatku osobistego.
Rozpoczynający działalność gospodarczą mogą na początku wybrać opcję “ulgi na start” (opłacanie przez 6 miesięcy wyłącznie składki zdrowotnej) – jeśli spełniają warunki do jej zastosowania. Innym wariantem są tzw. składki preferencyjne (24 miesiące obniżonego zusu) – jednak i tutaj należy sprawdzić czy jakieś sytuacje nie dyskwalifikują nas do skorzystania z tej możliwości.
W kolejnych latach przedsiębiorcy mają także do wyboru mały zus lub duży zus.
W sytuacji, gdy właściciel firmy pracuje równocześnie na etacie i zarabia co najmniej minimalną krajową to w jego przypadku opłacana będzie jedynie składka zdrowotna.
Prowadzenie działalności wymaga sporządzania odpowiednich ewidencji: zakupu, sprzedaży, środków trwałych, wyposażenia, a także składania deklaracji VAT, VAT-UE czy miesięcznych raportów osób ubezpieczonych. Przedsiębiorcy najchętniej zlecają swoją księgowość do biura rachunkowego. Jednak coraz bardziej popularne staje się korzystanie z księgowości internetowej. Koszty obsługi księgowej również wrzucimy w koszty prowadzenia działalności. W ifirma.pl proponujemy oba te rozwiązania: zarówno biuro rachunkowe, gdzie klient ma przypisaną księgową, która zajmuje się wyliczeniami podatków, jak i możliwość samodzielnego wprowadzania swoich dokumentów w opcji księgowości internetowej.
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…
Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…
Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…