|
|
5 minut czytania

Muzyka na TikToku – legalność i prawa autorskie

TikTok, zaraz po Instagramie i Facebooku, uchodzi za kolejną najpopularniejszą bezpłatną aplikację społecznościową. Wyróżnia się ona możliwością tworzenia wszelkiego rodzaju filmików o długości maksymalnie 3 minut oraz publikowaniem (udostępnianiem) stworzonych treści wideo dla szerokiego grona odbiorców (tych zarejestrowanych w aplikacji i tych nieposiadających konta), a także przeglądaniem materiałów innych twórców.

Muzyka na TikToku

Prawa autorskie – co obejmują i jak wygląda ochrona praw autorskich? – najważniejsze informacje w formie video:

Aplikacja zawiera szeroki katalog narzędzi możliwych do wykorzystania przez użytkowników TikToka, dzięki którym można nadać oryginalności tworzonemu filmikowi. Wśród takich narzędzi wyróżnić należy wszelkiego rodzaju filtry – zarówno te wykorzystywane do zmiany wyglądu osoby występującej w wideo, a także do zmiany przykładowo tła filmiku. Niemniej na popularności zyskuje niewątpliwie dźwięk i muzyka, albowiem większość filmików udostępnionych w aplikacji zazwyczaj zawiera popularne utwory muzyczne bądź inną znaną wśród odbiorców ścieżkę dźwiękową. Niekiedy zdarzy się również wykorzystywanie przez twórców występów artystycznych.

Co zatem z prawami autorskimi treści muzycznych wykorzystywanych przez użytkowników będących twórcami filmików na TikToku? Czy autorzy muzyki wykorzystywanej w aplikacji korzystają z ochrony prawnej wobec swoich utworów? Na te jak i inne pytania udzielimy odpowiedzi w niniejszym artykule.

Muzyka na TikToku a jej legalność

Muzyka jako utwór w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z kolei w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych znajduje się przykładowy katalog utworów, wśród których ustawodawca wyróżnia m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne oraz audiowizualne (w tym filmowe).

Prawo autorskie stanowi zatem zespół praw przysługujących twórcy (autorowi) dzieła chroniących ich przedmiot, czyli utwór w rozumieniu ww. przepisu. Więcej na temat praw autorskich przeczytasz tutaj.

Wykorzystanie muzyki z poszanowaniem praw autorskich

Przechodząc do legalnej możliwości wykorzystywania utworu wskazać należy, iż istnieją całkowicie zgodne z prawem formy wykorzystywania utworu (który jak najbardziej może stanowić muzykę na TikToku) przez osoby trzecie, a w szczególności:

  • uzyskanie zgody twórcy na dalsze wykorzystywanie (rozpowszechnianie) jego utworu;
  • zawarcie umowy cywilnoprawnej, przy założeniu, że osoba trzecia będzie zainteresowana przeniesieniem na jej własność autorskich praw majątkowych wynikających z utworu, to w takim przypadku można również poczynić działania w kierunku zawarcia odpowiedniej umowy;
  • znalezienie utworu, który nie podlega prawu autorskiemu.

Legalne korzystanie z muzyki na TikToku

Platforma TikTok przewiduje możliwość wykorzystywania muzyki do:

  • użytku niekomercyjnego:
  • Wszelka muzyka udostępniona w aplikacji TikTok jest legalna, bowiem serwis ten korzysta z wielu licencji zawartych z artystami bądź wytwórniami, co oznacza, iż twórcy muzyki wyrazili zgodę na wykorzystywanie swojej twórczości w określonym w licencji zakresie. Warto również zauważyć, że TikTok nie udziela użytkownikowi żadnych praw do wykorzystywanej muzyki;

  • użytku komercyjnego:
  • Muzyka zawarta w tzw. Komercyjnej Stronie Dźwięków może zostać włączona do filmów tworzonych na platformie TikTok, które są tworzone w celach komercyjnych lub nieosobistych. Obejmuje to powiązanie takiej muzyki z marką oraz reklamą, marketingiem, popieraniem, sponsorowaniem i/lub publikowaniem produktu lub usługi na platformie.

Szerzej w tym zakresie dowiesz się w warunkach korzystania z usług muzycznych.

Wykorzystanie muzyki na TikToku w sposób bezprawny

Na oficjalnej stronie TikToka widnieje informacja skierowana bezpośrednio do użytkowników, zgodnie z którą: Jako użytkownik TikToka jesteś odpowiedzialny za zamieszczane przez siebie treści.

Nie ulega zatem wątpliwości, iż platforma w sposób szczególny podchodzi do kwestii związanej z odpowiedzialnością i ochroną prawnoautorską utworów wykorzystywanych do tworzonych przez użytkowników filmików.

Konsekwencje według prawa

Co do zasady naruszenie praw autorskich, niezależnie od tego czy nastąpi w świecie rzeczywistym czy wirtualnym, opiera się na odpowiedzialności karnej i cywilnej.

Najpowszechniejsza jest odpowiedzialność cywilna uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, która obejmuje w swym zakresie m.in.:

  • roszczenia o zaniechanie i o usunięcie skutków naruszenia (roszczenia niemajątkowe);
  • możliwość dochodzenia także roszczeń majątkowych obejmujących zadośćuczynienie pieniężne lub zapłatę odpowiedniej sumy na cel społeczny, a także o naprawienie szkody majątkowej na podstawie przepisów odrębnych.

Dodatkowo z przepisu art. 24 § 2 Kodeksu cywilnego wynika, że Jeżeli wskutek naruszenia dobra osobistego została wyrządzona szkoda majątkowa, poszkodowany może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.

Poszkodowany będzie zatem każdorazowo zobowiązany do udowodnienia zaistnienia szkody majątkowej na jego osoby oraz przypisać winę konkretnej osobie.

W większości krajów wyjątki od naruszenia praw autorskich zezwalają na wykorzystywanie z utworów chronionych prawem autorskim w konkretnych okolicznościach bez posiadania należnego upoważnienia. Zalicza się do nich instytucja fair use istniejąca w USA i dozwolone działania w ramach instytucji fair dealing na terenie Unii Europejskiej. Taka informacja również została przedstawiona na oficjalnej stronie TikToka, z którą warto się zapoznać.

Konsekwencje uregulowane w regulaminie TikToka

Dodatkowo władze TikToka zwróciły uwagę na konsekwencje przysługujące za naruszenie prawa autorskiego dotykające bezpośrednio treści i konto użytkownika. Przede wszystkim wskazano, że:

  • wszelkie treści użytkownika naruszające prawa autorskie osób trzecich mogą zostać usunięte;
  • konto użytkownika może zostać zawieszone lub zamknięte za wielokrotne naruszenie praw autorskich w związku:
    • z korzystaniem z witryny lub aplikacji TikTok lub
    • za inne naruszenia Warunków Świadczenia Usług oraz Zasad Społeczności.

Podsumowanie

Dostępność i łatwość wykorzystywania aplikacji TikTok do tworzenia własnych treści (wideo) niewątpliwie przyciąga rzeszę użytkowników, bowiem wszystko to co użytkownik stworzy będzie co do zasady stanowić jego własność. Niemniej należy pamiętać, że:

  • platforma TikTok zastrzega sobie pełne i bezwarunkowe prawo do wszystkich treści udostępnianych w aplikacji;
  • co ważniejsze, udostępniane przez użytkownika materiały, nie mogą naruszać prawa autorskiego osób trzecich (wymagana jest zgoda autora albo korzystanie z treści udostępnionej przez TikTok, które korzystają z licencji albo materiałów własnych itp.).

Warto zatem przed przystąpieniem do korzystania z aplikacji TiKTok zapoznać się z regulaminem udostępnionym na stronie internetowej platformy, dzięki któremu każdy użytkownik będzie mieć świadomość praw i obowiązków wynikających z wykorzystywania dobrodziejstw aplikacji.

Warto tworzyć oryginalne filmiki, ale jeszcze lepiej robić to zgodnie z prawem. Pamiętaj, że social media dają wiele możliwości w tym tych zarobkowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zarabiania w mediach społecznościowych, to zajrzyj do naszego artykułu, w którym omawiamy kwestię zarobku jak i jego opodatkowania.

Autor ifirma.pl

Adrianna Glapiak

Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.

Najważniejsze pytania

  1. Tiktok a prawa autoskie - jak legalnie korzystać z muzyki?

    Wszelka muzyka udostępniona w aplikacji TikTok jest legalna, bowiem serwis ten korzysta z wielu licencji zawartych z artystami bądź wytwórniami, co oznacza, iż twórcy muzyki wyrazili zgodę na wykorzystywanie swojej twórczości w określonym w licencji zakresie. Muzyka zawarta w tzw. Komercyjnej Stronie Dźwięków może zostać włączona do filmów tworzonych na platformie TikTok, które są tworzone w celach komercyjnych lub nieosobistych.
Komentarze czytelników
  1. 12 czerwca 2023 o 19:57
    Ewa

    Co w sytuacji, gdy na tik toku nagrywało się filmiki i konto było prywatne i używało się muzyki dostępnej na tiktoku. Później konto zostało przekształcone na firmowe, ale poprzednie filmiki z muzyką nie zostały usunięte. Czy jest to naruszenie prawa?

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie