Obecnie każdy przedsiębiorca ma obowiązek comiesięcznego przekazywania dokumentów do ZUS, bez względu na to czy zatrudnia pracowników, czy prowadzi działalność jednoosobowo. W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat projektu nowego rozporządzenia w sprawie elektronicznej wysyłki do ZUS.
Nowe rozporządzenie w sprawie elektronicznej wysyłki do ZUS
Zmiana ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która zaczęła obowiązywać od 18 września 2021 roku wymusiła wydanie nowego rozporządzenia w sprawie wymagań, jakie muszą spełnić płatnicy składek przekazujący dokumenty ubezpieczeniowe w formie dokumentu elektronicznego poprzez transmisję danych. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu w nowym rozporządzeniu zostały powielone wszystkie dotychczasowe przepisy. Jedyna zmiana polega na dodaniu możliwości składania dokumentów za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez ZUS poza możliwością składania dokumentów ubezpieczeniowych za pomocą oprogramowania interfejsowego.
Projekt rozporządzenia został opublikowany dnia 10 marca 2022 roku, musi wejść w życie najpóźniej od 19 września 2022 roku, ponieważ zgodnie z ustawą stare rozporządzenie może obowiązywać jedynie do 18 września. Projekt nie zawiera przepisów przejściowych i nie będzie miał wpływu na sektor małych i średnich przedsiębiorców.