↲ Blog ifirma.pl
Od demo do wersji premium – jak skłonić użytkowników do abonamentu?
|
5 sierpnia 2014
|
3 minut czytania
Kasowanie aplikacji po wygaśnięciu okresu testowego można trochę porównać do porzucania koszyka zakupów w e-sklepie. Klient znalazł ciekawy towar, postanowił dodać go do listy zakupów (aplikacji), a gdy w końcu trzeba było sięgnąć po portfel – uciekł. W obu tych przypadkach właściciele głowią się co zrobić, aby klient zdecydował się jednak zapłacić. Jak zachęcić użytkowników do wykupienia abonamentu?
Kasowanie aplikacji po wygaśnięciu okresu testowego można trochę porównać do porzucania koszyka zakupów w e-sklepie. Klient znalazł ciekawy towar, postanowił dodać go do listy zakupów (aplikacji), a gdy w końcu trzeba było sięgnąć po portfel – uciekł. W obu tych przypadkach właściciele głowią się co zrobić, aby klient zdecydował się jednak zapłacić. Jak zachęcić użytkowników do wykupienia abonamentu?
Przede wszystkim należy zrozumieć powody rezygnacji z płacenia i w odpowiedni sposób zareagować. Użytkownikowi nie zawsze chodzi o pieniądze, dlatego warto dowiedzieć się, dlaczego nie zdecydował się na abonament.
Pytaj
Decyzję o skorzystaniu z wersji trial warto potraktować jako świetną okazję do nawiązania kontaktu z klientem. Próba dowiedzenia się, czego tak naprawdę klient oczekuje od produktu jest trudnym zadaniem, ale nie nieosiągalnym. Dziś marketerzy i przedsiębiorcy mają o wiele łatwiej, niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu, chociażby za sprawą narzędzi do monitoringu internetu i internetowych ankiet.
Dobrze jest też zapytać klienta, czy wersja próbna mu się podoba, do czego dokładnie będzie jej używał oraz czy potrzebuje pomocy w konfiguracji i spersonalizowaniu ustawień. Lub po prostu przywitać się i podziękować mu za skorzystanie z wersji testowej produktu. Warto robić dobre wrażenie i zaciśniać relacje już od samego początku.
Pozwól pytać
Nie zawsze jednak musisz pytać. Współcześnie konsumenci coraz chętniej dzielą się swoimi opiniami na temat konkretnych produktów – na blogach, na Facebooku, na Twitterze, forach, a także wysyłając e-maile bezpośrednio do firm. Bierz więc udział w dyskusjach, odpowiadaj na pytania, pomagaj w rozwiązywaniu problemów i zwyczajnie pokaż, że jesteś i ci zależy. Warto umożliwić klientowi kontakt z działem obsługi poprzez kilka kanałów, udostępniając mu adres mailowy do konsultanta, odpowiedni numer telefonu, a także forum lub chat. Może przy okazji dobrze byłoby pomyśleć o Social Media Care? Jak się okazuje, dla wielu konsumentów zostawienie wiadomości na fanpage’u firmy lub napisanie do niej za pośrednictwem Twittera jest dziś najwygodniejsze.
Zapobiegaj pytaniom
A jeśli niektóre pytania od użytkownikow się powtarzają, to może dobrze byłoby zamieścić krótkie FAQ na stronie?
Szczegółowy opis każdego z abonamentów, wyjaśnienie do czego można je wykorzystać i czytelne porównanie różnic między nimi również może zwiększyć chęć klienta do zakupu. Jeśli użytkownik nie będzie wiedział w jaki sposób korzystać z danego abonamentu lub uzna, że gubi się w opisach i specyfikacjach, to najzwyczajniej w świecie zrezygnuje z zakupu. Nikt raczej nie kupuje abonamentu w ramach testów.
Usługi i abonamenty opisuj językiem korzyści (ale nie koloryzuj!). Spróbuj przyciągnąć zainteresowanie klienta i pokazać mu, że wykupienie abonamentu będzie dla niego opłacalne – rozwiąże dany problem, pomoże w codziennej pracy, spełni oczekiwania. Jeśli nadal nie będzie przekonany, zaproponuj mu coś dodatkowego, na przykład rabat na pierwszy abonament lub szósty miesiąc gratis przy przedłużaniu abonamentu na pół roku z góry.
Zapewnienie użytkownikowi uwagi i opieki może przełożyć się na większą konwersję, niż kolejna kampania reklamowa na Facebooku. Ważne jednak, aby w kontakcie z klientem nie być zbyt nachalnym – inaczej chęć pomocy może zostać uznana za atak.
Zespół IFIRMA
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.