Głównym celem stosowanej polityki gospodarowania odpadami jest ograniczenie ilości produkowanych odpadów, ale również zwiększenie ilości odzyskiwania odpadów przemysłowych, tzw. recykling. Niektóre odpady są bardziej niebezpieczne dla środowiska od innych, dlatego objęto je szczególnym nadzorem, należą do nich m.in. baterie i akumulatory. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, czym jest opłata depozytowa i kiedy jest pobierana.
Ustawa o bateriach i akumulatorach
W ustawie o bateriach i akumulatorach zostały omówione zasady wprowadzania do obrotu baterii i akumulatorów, zasady zbierania, przetwarzania, recyklingu zużytych baterii i akumulatorów. W przepisach zawarte są również szczegółowe regulacje dotyczące:
- praw i obowiązków w stosunku do podmiotów, które wprowadzają do obrotu baterie i akumulatory,
- zasad zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych baterii i akumulatorów,
- zasad pobierania i zwrotu opłaty depozytowej.
Co to jest opłata depozytowa i jaka jest jej wysokość?
Sprzedawca detaliczny baterii samochodowych lub akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych jest obowiązany do pobrania od kupującego niebędącego przedsiębiorcą opłaty depozytowej oraz do potwierdzenia jej pobrania, jeżeli przy sprzedaży tych baterii lub akumulatorów kupujący nie przekazał mu zużytych baterii lub akumulatorów.
Taki obowiązek wynika wprost z ustawy o bateriach i akumulatorach. Dodatkowo sprzedawca ma obowiązek, w terminie 30 dni od dnia pobrania opłaty depozytowej, do przyjęcia zużytych akumulatorów lub baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych oraz do zwrotu pobranej opłaty depozytowej i potwierdzenia jej zwrotu. Stawka opłaty depozytowej wynosi 30 zł za sztukę baterii i akumulatora samochodowego.
Przykład
Pan Marek Kowalski zajmuje się sprzedażą akumulatorów samochodowych. Klient zakupił od niego 2 akumulatory, przy zakupie przekazał jednak tylko jeden zużyty akumulator. W takim przypadku pan Marek pobierze od klienta 30 zł opłaty depozytowej i wystawi dla niego potwierdzenie poboru opłaty. Jeżeli klient w ciągu 30 dni dostarczy zużyty akumulator pan Marek zwróci mu opłatę depozytową i potwierdzi ten fakt na dokumencie.
W celu ujednolicenia dokumentów oraz zapewnienia prawidłowego gospodarowania wpływami z opłat depozytowych opracowano wzór dokumentu potwierdzającego pobranie opłaty depozytowej i dokumentu potwierdzającego zwrot opłaty depozytowej. Jest to rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wzoru dokumentu potwierdzającego pobranie opłaty depozytowej i dokumentu potwierdzającego zwrot opłaty depozytowej.
Obowiązki sprawozdawcze sprzedawcy
Sprzedawca przekazuje nieodebraną opłatę depozytową na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę sprzedawcy, w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku, w którym nastąpiło pobranie opłaty i sporządza w tym terminie sprawozdanie o wysokości pobranej opłaty depozytowej i przekazanej nieodebranej opłaty depozytowej. Wzór takiego sprawozdania znajduje się w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie sprawozdania o wysokości pobranej opłaty depozytowej i przekazanej nieodebranej opłaty depozytowej
Podsumowanie
Przedsiębiorca, który zajmuje się obrotem bateriami/akumulatorami powinien dodatkowo zarejestrować taką działalność w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska i pamiętać o obowiązkach ewidencyjnych i sprawozdawczych:
- Prowadzić ewidencję poboru i zwrotu opłaty depozytowej.
- Przekazywać roczne sprawozdanie do urzędu marszałkowskiego w terminie do 15. dnia marca.