W poprzednich częściach Poradnika dokończyliśmy wystawianie oferty na Allegro. Dziś zajmiemy się wypromowaniem jej i przedstawimy Wam dwie najskuteczniejsze techniki sprzedażowe. Do dzieła!
Jak promować oferty na Allegro?
Sprzedawca wystawiający ofertę na Allegro może ją wypromować. Dzięki temu ma szansę zwiększyć prawdopodobieństwo, że potencjalny klient poszukujący danego przedmiotu zdecyduje się na zakupy właśnie u niego, a nie u konkurencji. Do wyboru ma kilka opcji: m.in. wyróżnienie, pogrubienie, podświetlenie, wspieram Fundację All For Planet i promowanie oferty na stronie działu.
Przyjrzyjmy się im dokładnie.
Pierwszą dostępną opcją jest wyróżnienie oferty, które wygląda w ten sposób:

Promowana oferta wyświetla się na początku listy przedmiotów nad ofertami tych sprzedawców, którzy nie wykupili tej opcji. Jak twierdzi Allegro, wyróżnienie zwiększa liczbę potencjalnych kupujących nawet o 500 procent. Opcja kosztuje od 9 do 29 zł.
Kolejną oferowaną przez serwis możliwością jest pogrubienie tytułu oferty:

To najtańsza z płatnych opcji promowania ofert – kosztuje od 2 do 5 zł.
Sprzedawca może także wykupić podświetlenie oferty. Wówczas oferta znajdująca się na liście przedmiotów podświetlona zostaje niebieskim kolorem, tak jak na poniższym obrazie:

Dzięki temu oferta staje się bardziej widoczna, niż inne. Problem pojawia się w momencie, gdy na tę opcję zdecyduje się kilku sprzedawców na raz. Podświetlenie kosztuje kilka zł.
Istnieje także możliwość promowania oferty na stronie działu:

Wówczas oferta pojawi się na stronie działu w przewijanej galerii, wraz z pozostałymi promowanymi ofertami. To skuteczna metoda, ponieważ sporo kupujących przed rozpoczęciem zakupów przegląda strony działów. Opcja kosztuje od 18 zł do 39 zł w zależności od kategorii i jest dostępna jedynie dla tych sprzedawców, którzy posiadają co najmniej 5 punktów w systemie komentarzy.
Ofertę można również promować w strefie okazji:

Strefa okazji to jedna z najpopularniejszych stron na Allegro. Przeznaczona jest dla kupujących szukających gratki i dla sprzedawców, którzy oferują atrakcyjne towary po okazyjnej cenie. Aby promować się w ten sposób nie wystarczy jedynie zapłacić. Sprzedawcy muszą spełnić kilka warunków, na przykład przedstawić udokumentowaną wysoką jakość obsługi klienta, posiadać konto Firma (czym różni się konto zwykłe od konta firmowego wyjaśniliśmy w pierwszej części poradnika) i minimum 100 przedmiotów w ofercie.
Cena za tę usługę ustalana jest przez Allegro indywidualnie.
Wspieram Fundację All For Planet to najmniej korzystna ze wszystkich opcji, aczkolwiek przyświeca jej szczytny cel. Fundacja ta zajmuje się promowaniem zdrowego stylu życia i ochrony środowiska naturalnego. Jeśli sprzedawca wpłaci na jej konto minimum 5 zł, wówczas Allegro oznacza ofertę jako eko, umieszczając na stronie oferty oznaczenie „Sprzedający wsparł All For Planet”. Oznaczenie nie jest jednak widoczne na listach ofert, nie można też filtrować wyników wyszukiwania pod kątem takiego oznaczenia.
Istnieje jeszcze jedna opcja promowania ofert: wysyłka gratis.

Allegro wyróżnia ofertę zieloną ikonką, jeśli sprzedawca zdecydował się pokryć koszt co najmniej jednej opcji dostawy, np. listu poleconego ekonomicznego lub odbioru w punkcie. Ikonka przyciąga kupujących, którzy poszukują okazji.
Wszystkie te opcje promowania można ze sobą dowolnie łączyć.
Aby wybrać którąś z nich, wystarczy zaznaczyć ją na liście w Szczegółach oferty przy dodawaniu oferty lub (w przypadku Strefy okazji) wypełnić krótki formularz kontaktowy.
Jak jeszcze można promować swoją ofertę?
Swoje aukcje i oferty można promować także poza samym Allegro. Social media i fora tematyczne są do tego idealne! Sporo sprzedawców nie ma jednak pomysłu, jak wykorzystać je do zwiększenia sprzedaży. Wbrew pozorom zadanie wcale nie jest takie trudne, na jakie wygląda. Oto kilka prostych przykładów, jak można to zrobić:
Sklep komputerowy x-Kom założył konto na jednym z portali społecznościowych, aby doradzać Internautom w wyborze sprzętu – budując tym samym wizerunek eksperta w swojej branży – i jednocześnie polecać im swoje produkty:



Jak skutecznie sprzedawać na Allegro?
Jednak często samo promowanie oferty nie wystarczy. Z powodu sporych opłat sprzedawca nie zawsze może sobie pozwolić na to, aby promować każdy przedmiot. Nie każdy ma też możliwość prowadzenia działań w social media. Z pomocą przychodzą więc dwie sprawdzone techniki sprzedaży: up-selling i cross-selling. Na czym polegają?
Obie techniki opierają się na proponowaniu klientowi dodatkowych opcji, gdy klient złożył już zamówienie. Cross-selling to proponowanie kupującym dodatkowych przedmiotów uzupełniających (np. mysz do laptopa, pokrowiec do telefonu, suplementy diety do hantelków itd.). Up-selling jest natomiast proponowaniem ulepszonej, droższej wersji produktu zamiast przedmiotu, na który klient właśnie się zdecydował (np. smartfon o 100 zł droższy, ale z lepszym aparatem fotograficznym).
Załóżmy, że klient postanowił złożyć w sklepie zamówienie na laptopa. Sprzedawca, który chce zarobić więcej, ma wówczas do wyboru dwie możliwości:
a) może zaproponować klientowi „przy okazji” zakup drukarki, myszki lub torby na laptopa (bo sklep oferuje najtańsze produkty na rynku, bo koszt przesyłki będzie przecież ten sam, bo klient nie będzie musiał potem dodatkowo chodzić po sklepach i tracić czas ani drugi raz ponosić kosztów dostawy itd.),
b) może zaproponować klientowi lepszy produkt lub dodatkowe ulepszenia. Jeśli na przykład klient zamówił na Allegro laptopa typowo multimedialnego, sprzedawca może pogratulować kupującemu wyboru dobrego sprzętu, a przy tym zapytać, czy klient nie zechciałby dokupić do niego pamięci RAM, która na pewno mu się przyda. Jeśli klient będzie skłonny dokupić pamięć RAM, sprzedawca może wówczas zaoferować mu inny, lepszy model laptopa (np. z pojemniejszą pamięcią i wydajniejszą baterią), ale o 150 zł droższy.
Istnieją spore szanse na to, że klient skorzysta z propozycji sprzedawcy – w końcu i tak zdecydował się, aby kupić od niego laptopa. Najważniejsze, aby zrobić to płynnie i nie proponować mu od razu najdroższego towaru w całym sklepie, ponieważ kupujący może zniechęcić się do zakupów i uznać, że tak dobry sprzęt wcale nie jest mu potrzebny. A nawet jeśli tak się stanie, to sprzedawca i tak nie straci, ponieważ zarobi pieniądze na laptopie, na którego klient zdecydował się za pierwszym razem. Cross-selling i up-selling są więc technikami, które – umiejętnie stosowane – skutrecznie mogą zwiększyć sprzedaż. Ryzyko niepowodzenia jest niewielkie.I to tyle, jeśli chodzi o tę część poradnika. W dzisiejszym artykule podpowiedzieliśmy, jak możesz promować swoje oferty w Internecie i przedstawiliśmy dwie najskuteczniejsze techniki sprzedażowe na Allegro. Masz swój ulubiony sposób na promowanie ofert? Wykorzystujesz social media do sprzedaży? A może z korzystasz z cross-sellingu? Napisz nam w komentarzu!
W następnych częściach poradnika wyjaśnimy, czy każdy przedsiębiorca musi rozliczać się z fiskusem za prowadzenie sprzedaży na Allegro, a także podpowiemy, czego unikać jako sprzedawca internetowy.
Przejdź do poprzedniej części poradnika: Jak sprzedawać na Allegro? Poradnik cz. 3
Podziel się z innymi: