|
|
2 minut czytania

Samochód firmowy – ulepszenie a pozostałe wydatki

Samochody firmowe generują różne wydatki – większość z nich rozliczymy od razu w kosztach, warto jednak uważać na to, czy któregoś z nich nie powinniśmy potraktować jak ulepszenia. Ulepszenie – w przeciwieństwie do innych wydatków – nie stanowi od razu kosztu, ale powinno być poddane amortyzacji.

ulepszenie samochodu firmowego

Samochód będący firmowym środkiem trwałym wymaga nie tylko zakupu paliwa. Przedsiębiorcy ponoszą również dodatkowe wydatki, związane z utrzymaniem pojazdu w dobrym stanie i dostosowaniu go do wymogów działalności. Warto zatem wiedzieć, kiedy takie wydatki będą stanowić koszt, a kiedy uznamy je za ulepszenie samochodu.

Wydatki na samochód a ulepszenie

Oczywistym wydaje się być fakt, że wydatki związane z firmowym samochodem ponoszone na zakup płynów eksploatacyjnych, podstawowych części, myjnię czy przegląd okresowy będą stanowiły standardowe koszty uzyskania przychodu. Wątpliwość może pojawić się natomiast przy większych remontach czy naprawach, a także w momencie, kiedy dostosowujemy auto do potrzeb działalności.

Zatem, jeśli wydatki ponoszone na firmowy samochód sprawiają, że jego wartość wzrasta bądź uzyskuje on funkcje, których wcześniej nie posiadał, można generalnie uznać, że mamy do czynienia z ulepszeniem. Przykładem takiego postępowania będzie np. znaczące zwiększenie mocy samochodu, przystosowanie go do przewozu osób niepełnosprawnych etc. Warto jednak zwrócić uwagę, że przedsiębiorca jest zobligowany do uznania takiego działania za ulepszenie wyłącznie w sytuacji, gdy jego wartość przekracza 10.000 zł.

Natomiast gdy mamy do czynienia z wydatkiem, którego celem jest przywrócenie stanu początkowego samochodu albo jego zwykła, standardowa eksploatacja, raczej nie uznajemy go za ulepszenie. Może to być natomiast remont samochodu – czyli np. naprawa układu hamulcowego w celu przywrócenia jego sprawnego działania.

Samochód w firmie a koszty i ulepszenie

Dlaczego rozróżnienie ulepszenia i innych wydatków związanych z pojazdem samochodowym jest tak istotne? Chodzi o sposób księgowania i zaliczania wydatku do kosztów. Zasadniczo ulepszenie zwiększa wartość początkową samochodu, a co za tym idzie nie stanowi od razu kosztu, ale podlega amortyzacji. Natomiast pozostała eksploatacja oraz remonty są co do zasady uznawane za koszt uzyskania przychodu na bieżąco i nie wymagają rozksięgowania w czasie.

Jeśli mamy do czynienia z wydatkami na samochód osobowy warto pamiętać, że – o ile nie spełniamy warunków do pełnego odliczenia – najczęściej do kosztów zaliczymy wyłącznie 75% wartości poniesionych wydatków w przypadku wydatków bieżących. Amortyzacja będzie natomiast podlegała ograniczeniu w momencie, kiedy wartość auta przekroczy limit 150.000 zł.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Komentarze czytelników
  1. 16 grudnia 2020 o 16:54
    Marcin

    Czy jeżeli wycofamy później taki pojazd ze środków trwałych na cele prywatne, gdy montaż instalacji gazowej nastąpił po dacie przyjęcia w środki trwałego (pojazdu) do działalności, której koszt wyniósł poniżej 10 000 zł, to czy należy naliczyć VAT od wartości tej instalacji przy jego wycofaniu?

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobisty księgowy
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie