|
|
9 minut czytania

Wizualne przekazywanie emocji: moc obrazów w marketingu cyfrowym

Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone tysiące lat temu, czy też obecnie publikowane w internecie grafiki i wideo – wszystkie te formy służą przekazywaniu informacji i opowiadaniu historii. Obrazy przyciągają uwagę i wywołują emocje, co jest niezwykle ważne w komunikacji marketingowej. W dodatku mózg ludzki przetwarza obrazy znacznie szybciej niż tekst, co czyni komunikację wizualną niezwykle skutecznym narzędziem w rękach marketerów.

komunikacja wizualna

Według badań ludzki mózg jest w stanie zidentyfikować obraz widziany zaledwie przez 100 milisekund, natomiast testy przeprowadzone przez neurobiologów z MIT wskazują, że nasz mózg może zidentyfikować obraz widziany przez zaledwie 13 milisekund. Co więcej, lepiej zapamiętujemy obrazy niż tekst.

Z tych powodów marki coraz mocniej stawiają na wykorzystanie komunikacji wizualnej. Obejmuje ona wszystkie formy przekazu, które do przedstawienia informacji czy historii używają elementów obrazowych. Wśród nich są grafiki (w tym m.in. logo, symbole, infografiki, diagramy), fotografie, animacje czy filmy. Wszystkie te narzędzia służą przekazaniu treści w sposób bardziej bezpośredni i przystępny dla odbiorcy niż chociażby dłuższy materiał tekstowy.

Dlaczego warto postawić na komunikację wizualną za pomocą obrazów i wideo?

Przyciąga uwagę i zwiększa zaangażowanie

Obrazy i wideo przede wszystkim skutecznie zwracają uwagę i zwiększają zaangażowanie użytkowników. W świecie pełnym rozpraszaczy odpowiednio dobrane kolory i dynamiczny ruch mogą szybko przyciągnąć wzrok i uwagę odbiorcy. Dodatkowo treści wizualne są łatwiejsze do przyswojenia na małych ekranach urządzeń mobilnych niż formy tekstowe. Jest to niezwykle istotne szczególnie teraz, gdy większość użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania contentu w internecie.

Co ciekawe, według psychologicznych badań nad efektem wyższości obrazu (picture superiority effect) obrazy są znacznie lepiej zapamiętywane niż same słowa – mózg lepiej zapamiętuje treści i informacje, gdy zawierają one ilustrujące je obrazy.

Budowanie emocjonalnych połączeń

Grafiki i wideo mają niezwykłą zdolność do wywoływania emocji i wspomagania budowania więzi między marką a konsumentem. Wizualne elementy mogą szybko wywoływać szeroki zakres emocji — od radości i ekscytacji po smutek i współczucie. Dzięki odpowiednio dobranym obrazom i wideo marki mogą nie tylko przyciągnąć uwagę, ale także wywołać silne emocjonalne reakcje, które są niezwykle istotne dla głębszego zaangażowania odbiorców. Takie wizualne przedstawienie produktów czy usług w kontekście, który jest dopasowany do osobistych doświadczeń i wartości odbiorców, wpływa pozytywnie na lojalność wobec marki. Nie tylko może to zwiększyć szanse na zakup, ale także sprzyjać długotrwałym relacjom.

Wzmocnienie tożsamości marki i kreatywności

Konsekwentne wykorzystywanie elementów wizualnych wspiera budowanie rozpoznawalnej marki. Brandy, które efektywnie używają unikalnych stylów graficznych, kolorystyki i wideo lepiej komunikują swoje wartości i wyróżniają się na tle konkurentów. W dodatku formaty takie jak grafika i wideo pozwalają markom na większą dozę kreatywności w komunikacji niż standardowe formy tekstowe, dzięki czemu mogą one tworzyć rozwinięte projekty visual storytellingowe.

Szybkie przekazywanie i przyswajanie informacji

Istotnym aspektem komunikacji wizualnej jest to, że pomaga ona efektywnie przekazywać skomplikowane wiadomości. Dzięki grafice i wideo informacje mogą być przedstawione w sposób prosty, czytelny i przystępny dla każdego. Zwizualizowane informacje czy dane w postaci infografik lub krótkich filmów i video explainerów są przyswajane szybciej niż tradycyjne bloki tekstu, co pomaga w zrozumieniu i zapamiętywaniu informacji. Według aż 88% wideomarketerów filmy pomagają im znacznie zwiększyć zrozumienie ich produktu lub usługi w oczach klientów*.

Zwiększanie zasięgu i konwersji

Atrakcyjne wizualnie treści mogą znacząco wpłynąć na zwiększenie współczynnika konwersji w e-sklepach, czyniąc produkty bardziej atrakcyjnymi. Dobrze przedstawiony na fotografii produkt pomoże lepiej oddać jego istotę niż suchy opis tekstowy. Ponadto grafika i wideo są chętnie udostępniane w mediach społecznościowych, co naturalnie zwiększa zasięgi i dotarcie marki z jej przekazem. W szczególności wideo jest formatem, który według 90% marketerów przynosi im dobry zwrot z inwestycji (ROI)*. Z kolei 90% wideomarketerów uważa, że filmy pomogły im zwiększyć świadomość marki, a 87% uznało, że wideo pomaga im generować więcej leadów*.

Co ważne, obecnie sporo internautów korzysta w wyszukiwarkach z funkcji wyszukiwania obrazem, w związku z czym dobrze zaprojektowane treści wizualne, nie tylko ułatwiają zrozumienie, ale również, dzięki odpowiedniej optymalizacji i użycie odpowiednich opisów alt, mogą poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Do czego wykorzystywać grafiki i wideo w marketingu?

Grafiki, a głównie wideo są wykorzystywane przede wszystkim do opowiadania historii, czy to w krótszych formach reklamowych, czy też dłuższych produkcjach. Te wizualne narracje sprzyjają budowaniu relacji z konsumentami. Dobrym przykładem jest efektywne wykorzystanie branded contentu w formie dłuższych wideo, co zrobiły na przykład Coca-Cola we współpracy z influencerem Martinem Stankiewiczem, marka VANS, czy też Legendy Polskie od Allegro oraz BMW, które stworzyło serię filmów z udziałem Agnieszki Holland, Janusza Gajosa, Tomasza Stańki, Kory i Rafała Olbińskiego.

 
 

Materiały wizualne są także istotnymi elementami stron internetowych, gdzie nie tylko przyciągają uwagę odwiedzających, ale także poprawiają user experience. W kontekście e-commerce wizualne prezentacje produktów takie jak wysokiej jakości zdjęcia i filmy, bezpośrednio wpływają na decyzje zakupowe klientów, zwiększając zaufanie i sprzedaż.

Komunikacja wizualna

allegro.pl/oferta/sonos-era-100-glosnik-multiroom-i-bluetooth-czarny-13415697282 | Screen zrobiony: 18/04/2024 godz. 14:35

W mediach społecznościowych grafiki i wideo są z kolei niezwykle ważne z perspektywy angażowania odbiorców. Treści wizualne pomagają w przekazywaniu informacji w sposób zarówno edukacyjny, jak i rozrywkowy, zachęcając odbiorców do lajkowania, udostępnienia czy komentowania. Spore znaczenie w social mediach, w szczególności na Youtubie, mają także miniaturki zamieszczone przy wideo. Mogą one znacznie wpływać na to, czy odbiorca kliknie dany film, czy też będzie szukał dalej.

Wideo explainery, grafiki instruktażowe czy infografiki są natomiast wykorzystywane do informowania klientów o produktach i usługach, a także do prezentowania danych. Przedstawiają one dane w przystępny sposób, zastępując tradycyjne, długie instrukcje tekstowe czy opisy, co jest nieocenione dla osób poszukujących szybkich i jasnych wyjaśnień.

 
 

Jak pokazują dane, w ostatnich latach marki w działaniach komunikacyjnych stawiają coraz większy nacisk na formy wideo. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Wyzowl*, przeważająca większość firm wykorzystuje już wideo jako narzędzie marketingowe. Filmy typu „live action video” są najczęściej tworzonymi przez marketerów formami, natomiast na drugim miejscu znajdują się animacje. Ponad 39% marketerów tworzy video testimonials, 38% explainer video, 34% prezentacje wideo i filmy na social media, natomiast 30% przygotowuje filmy sprzedażowe czy spoty reklamowe. Najlepiej sprawdzają się krótsze formy wideo o długości 30-60 sekund*.

Z kolei, jak wynika z raportu Wistia, już dla 93% firm wideo jest ważną częścią strategii marketingowej, a głównym celem wykorzystania tego formatu jest generowanie leadów i wzrost sprzedaży*. Co ciekawe, większość firm tworzy filmy na potrzeby swoich stron internetowych (63%) czy też komunikacji e-mailowej (49%) – zaledwie 43% publikuje je na LinkedInie, 40% na YouTubie, 22% na Instagramie, 19% na Facebooku, natomiast 7% na TikToku*.

Komunikacja wizualna w e-commerce

Grafiki i wideo są niezwykle ważnym elementem ekosystemu e-commerce. W świecie handlu elektronicznego, gdzie osobisty kontakt z produktem jest często niemożliwy, znaczenie komunikacji wizualnej znacznie rośnie. Jakość i atrakcyjność prezentacji produktów bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Dobre zdjęcia produktów, atrakcyjne wideo i przemyślane grafiki mogą skutecznie zastąpić fizyczne doświadczenie z produktem, dostarczając konsumentom wszystkich niezbędnych informacji potrzebnych do podjęcia decyzji o zakupie. Czyni tak w swoim e-sklepie, chociażby marka Sodastream.

Wysokiej jakości zdjęcia, które pokazują produkt z różnych perspektyw i w różnych konfiguracjach, pozwalają konsumentom lepiej go ocenić. Zdjęcia te powinny być na tyle szczegółowe, aby odbiorca mógł dostrzec teksturę, jakość wykonania czy też inne istotne cechy produktu. Dobrym pomysłem są również wizualizacje 360, które umożliwiają oglądanie produktu z każdej strony, co przykładowo wykorzystują w swoich e-sklepach adidas czy IKEA.

Wideo może oddziaływać jeszcze mocniej niż zdjęcia, oferując dynamiczne przedstawienie produktu w użyciu. Demonstracja funkcji produktu, jego zalet, a także możliwości zastosowania w realnych warunkach może znacząco zwiększyć zainteresowanie potencjalnych klientów.

 
 

W przypadku szczegółowego opisu produktu dobrze może się sprawdzić przedstawienie go w formie infografik. Uczyni to informacje bardziej przystępnymi i zrozumiałymi. Infografiki są szczególnie przydatne przy wyjaśnianiu technicznych aspektów produktów, ich elementów lub korzyści płynących z ich zastosowania. Takie animowane grafiki stosuje do przedstawienia specyfikacji swoich produktów na przykład marka Samsung lub wspomniane wcześniej Sodastream.

Komunikacja wizualna

Fot. sodastream.pl/products/art?variant=47626626597212

Niezwykle ważną funkcję w komunikacji wizualnej w e-commerce pełnią także grafiki w formie miniatur produktów. W szczególności na marketplace’ach, takich jak Allegro, Amazon, eBay, czy też Empikplace, pierwsze wrażenie jest kluczowe, a przyciągające wzrok miniatury mogą znacząco wpływać na zainteresowanie klienta. Wizualna prezentacja produktu często stanowi pierwszy punkt kontaktu potencjalnego kupującego z ofertą. Dobra miniatura nie tylko wyróżnia produkt spośród tysięcy innych, ale również w sposób szybki i przejrzysty komunikuje jego najważniejsze cechy, w tym wygląd i kształt.

Komunikacja wizualna

allegro.pl/oferta/sonos-era-100-glosnik-multiroom-i-bluetooth-czarny-13415697282 | Screen zrobiony: 18/04/2024 godz. 15:27

Warto mieć na uwadze, że komunikacja wizualna w e-commerce jest nie tylko narzędziem wspierającym sprzedaż, ale staje także się ważnym elementem budowania długoterminowych relacji z klientami. W sytuacji, gdy pierwsze wrażenie jest często najważniejsze, inwestycja w wysokiej jakości materiały wizualne jest kluczowa dla sukcesu każdej firmy działającej w e-handlu.

O czym pamiętać, stawiając na komunikację wizualną?

  1. Dopasowanie do kontekstu i grupy docelowej– komunikacja wizualna powinna być dopasowana do kontekstu, w jakim będzie prezentowana, oraz do oczekiwań i preferencji grupy docelowej. Dlatego ważne jest dobre zrozumienie, gdzie, kiedy i jak odbiorcy będą zapoznawać się z treścią. Wiedza o tym, co jest odpowiednie dla danej grupy, pozwala tworzyć materiały, które są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale również efektywnie komunikują zamierzony przekaz.
  2. Opowiadanie historii i wzbudzanie emocji – visual storytelling jest narzędziem, które może skutecznie wzbudzać emocje i budować głębsze relacje z odbiorcami. Dobrze opowiedziana historia ukazana za pomocą atrakcyjnych wizualnie obrazów czy wideo może przyciągnąć uwagę, wzbudzić emocje i wspomóc budowanie lojalności wobec marki. Staraj się wywoływać emocje, które chcesz, aby odbiorcy kojarzyli z Twoją marką i pamiętaj, że opowiadana historia powinna być zgodna z wartościami brandu.
  3. Optymalizacja wideo pod różne platformy i formaty – dostosowanie wideo, w tym jego formatu do specyfiki danej platformy i medium społecznościowego jest niezwykle ważne dla skuteczności publikowanego contentu. Na przykład YouTube jest dobrym miejscem dla dłuższych form wideo, które mogą szczegółowo omawiać produkty lub usługi, natomiast formaty takie jak YouTube Shorts, Instagram Reels czy Stories, a także filmy na TikToku, które zazwyczaj są krótsze, doskonale nadają się do szybkiego przekazania angażującej treści, dostosowanej do dynamicznego stylu konsumpcji tych formatów. Zrozumienie i wykorzystanie różnic między platformami i formatami pozwala na optymalizację treści pod kątem maksymalnego zasięgu i zaangażowania odbiorców.
  4. Spójna paleta kolorów i styl graficzny – spójność wizualna w materiałach graficznych jest istotna w budowaniu dobrej rozpoznawalności marki. Dlatego warto ustalić paletę kolorów, typografię i style graficzne, które będą używane we wszystkich materiałach wizualnych. Nie tylko wzmocni to tożsamość marki, ale także sprawi, że wszystkie Twoje treści będą łatwo rozpoznawalne i zapamiętywane.
  5. Testowanie różnych wersji – efektywności kampanii wizualnej nie zawsze można przewidzieć, dlatego ważne jest testowanie różnych wersji treści wideo i grafik. Zamiast inwestować wszystkie zasoby w jedną, warto stworzyć kilka różnych, które promują tę samą markę lub produkt w różnorodny sposób. Można w nich eksperymentować na przykład z różnymi sloganami czy wezwaniami do działania (CTA). Różnice w montażu czy dynamice wideo również mogą wpływać na skuteczność. Testowanie pozwala zidentyfikować, które elementy najskuteczniej trafiają do grupy docelowej konsumentów, umożliwiając optymalizację mediową i skupienie budżetu na najbardziej efektywnych wariantach.
  6. Warto także pamiętać o stałym monitorowaniu i analizie wyników. Aby lepiej zrozumieć, jakie historie najlepiej trafiają do Twojej grupy docelowej, ważne jest analizowanie reakcji i osiąganych efektów. Korzystanie z narzędzi analitycznych pozwoli ci dostosować przyszłe kampanie, aby były jeszcze bardziej skuteczne.

Źródła do badań:

news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116

datareportal.com/reports/digital-2024-deep-dive-how-the-world-goes-online

en.wikipedia.org/wiki/Picture_superiority_effect

www.wyzowl.com/video-marketing-statistics/

Wistia 2024 State of Video Report

A clearer picture: the contribution of visuals and text to framing effects Powell, T.E.; Boomgaarden, H.G.; De Swert, K.; de Vreese, C.H

Autor ifirma.pl

Wojciech Samborski

Właściciel i redaktor naczelny aboutMarketing.pl. Serwisu z artykułami, newsami i wywiadami skierowanymi do marketerów. Od 2013 roku związany z branżą marketingową.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie