Pociąga jednak za sobą pewne ryzyko. Dlatego zanim przedsiębiorstwo ruszy na podbój innych rynków, będzie musiało się do tego solidnie przygotować. O czym należy wtedy pamiętać?
Jak przygotować się do wejścia na rynek zagraniczny?
Jak przygotować się do sprzedaży zagranicznej? O czym należy pamiętać, aby nie zaliczyć falstartu? Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych kwestii, które musi wziąć pod uwagę każdy, kto planuje zagraniczną ekspansję.
Wybór kraju
Kluczowy jest wybór kraju, w którym firma chce rozpocząć sprzedaż. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, przeprowadź dokładną analizę i sprawdź, w którym państwie masz największe szanse na powodzenie. Jeśli nie dysponujesz odpowiednimi środkami, możesz zlecić wykonanie takiego badania specjalistycznej firmie.
Należy dokonać analizy preferencji lokalnych konsumentów, trendów na danym rynku, a także poznać różnice społeczne i kulturowe. Warto mieć na względzie informacje dotyczące demografii oraz tego, jaki procent klientów robi zakupy online, a także dane dotyczące stricte e-commerce: wymagania dotyczące standardów obsługi klienta, jakości towaru czy form płatności.
Jeśli już masz zamówienia z zagranicy, to zorientuj się, dlaczego właśnie z tych konkretnych miejsc. Czy to Polonia kupuje, a może z jakiegoś powodu Twoje produkty spodobały się tamtejszym mieszkańcom? Bardzo ważne jest również zapoznanie się z ofertą konkurencji. Postaraj się odpowiedzieć na najważniejsze pytania: Jakie mają ceny? Jak szeroki asortyment? ?Jak szybko dostarczają zamówienia? Jakie działania reklamowe prowadzą?
Gdy dojdziesz do wniosku, że masz szansę wybić się na tle lokalnych przedsiębiorstw, pamiętaj o przygotowaniu budżetu. Postaraj się przekalkulować koszty i obliczyć prognozę, kiedy otrzymasz zwrot zainwestowanych pieniędzy.
Rodzaj platformy sprzedażowej
Rozszerzanie działalności biznesowej na zagraniczne rynki wymaga odpowiedniego dostosowania sklepu internetowego. Jeśli zdecydujesz się na pozostawienie dotychczasowej strony internetowej, musisz upewnić się, że istnieje możliwość dodania różnych wersji językowych, zmiany waluty, a także integracja z lokalnymi firmami kurierskimi. Czasami lepszym rozwiązaniem jest stworzenie od nowa e-sklepu, który będzie obsługiwał tylko dany rynek.
Czasami warto skorzystać z platformy marketplace. To miejsce, które łączy konsumentów i sprzedających. Jest powszechnie znane, dlatego zapewnia dużą liczbę potencjalnych klientów. Ponadto gwarantuje gotową infrastrukturę, dzięki czemu nie musisz budować nowego sklepu. To duża oszczędność czasu i wysiłku.
Skuteczny marketing
Przyjęło się powiedzenie, że reklama dźwignią handlu. Promocja na samym początku działalności jest równie ważna, jak w jej późniejszym etapie. W końcu potencjalni klienci muszą się dowiedzieć o istnieniu Twojego sklepu internetowego.
Możesz do tego wykorzystać ogólnodostępne narzędzia, jak chociażby kampanie Google Ads, pozycjonowanie strony internetowej czy reklamy w mediach społecznościowych. Czasami jednak warto skorzystać z usług lokalnej agencji reklamowej, która zna specyfikę danego rynku i pomoże wybrać najbardziej efektywną formę reklamy. W końcu o skuteczności danych działań mogą zadecydować szczegóły.
Tłumaczenie treści
Jak przygotować się do wejścia na rynek zagraniczny? Bardzo istotne jest przetłumaczenie zawartości strony na język danego państwa. Klienci muszą mieć przygotowane opisy produktów, kategorii, a także wszelkie informacje techniczne i formalne w ich ojczystym języku. Czasami trzeba nawet zainwestować w lokalną domenę, jeśli dotychczasowa nazwa jest typowo polska i obcokrajowcom nie będzie się z niczym kojarzyć.
Metody płatności
Zanim założysz sklep internetowy, musisz sprawdzić, jakie metody płatności są preferowane na danym rynku. Klienci nie lubią zmieniać swoich przyzwyczajeń, a szybkie i wygodne transakcje dają poczucie bezpieczeństwa, niezastąpione przecież w obszarze e-commerce.
Polacy lubią płacić BLIK-iem, a co z mieszkańcami innych państw? Szwajcarzy, Beldzy czy Francuzi najchętniej korzystają z kart kredytowych, Portugalczycy czy Włosi uwielbiają e-portfele, Czesi regulują należność przy odbiorze, a Turcy preferują karty lojalnościowe umożliwiające rozłożenie wydatków na miesięczne raty.
Co kraj, to inne metody płatności. Pamiętaj, aby wcześniej sprawdzić, w jaki sposób konsumenci lubią płacić w miejscu, którym się interesujesz.
Dostawa
Obawa przed długim czasem oczekiwania na przesyłkę jest głównym powodem, który zniechęca konsumentów przed zakupami za granicą. Dlatego tak ważne jest, abyś zadbał o szybką dostawę w korzystnej cenie, a także szeroki wybór opcji wysyłki. Możesz zapewnić swoim klientom przesyłkę kurierską, click&collect, czyli odbiór w punkcie (zaliczają się do nich zarówno sklepy stacjonarne, jak i paczkomaty), przesyłkę pocztową, która jest chętnie wybierana w mniejszych miejscowościach.
Duże znaczenie ma położenie geograficzne, które wpływa na dostępność paczkomatów czy innych punktów odbioru. Zawsze możesz też skorzystać z usług międzynarodowych gigantów: UPS, Fedexu czy DHL.
Podziel się z innymi: