Ekspansja zagraniczna firmy – kiedy firma jest gotowa do sprzedaży zagranicznej?

ekspansja zagraniczna firmy

Ekspansja zagraniczna firmy to dla niej ogromna szansa na rozwój i zwiększenie zysków ze sprzedaży.

Pociąga jednak za sobą pewne ryzyko. Dlatego zanim przedsiębiorstwo ruszy na podbój innych rynków, będzie musiało się do tego solidnie przygotować. O czym należy wtedy pamiętać?

Jak przygotować się do wejścia na rynek zagraniczny?

Jak przygotować się do sprzedaży zagranicznej? O czym należy pamiętać, aby nie zaliczyć falstartu? Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych kwestii, które musi wziąć pod uwagę każdy, kto planuje zagraniczną ekspansję.

Wybór kraju

Kluczowy jest wybór kraju, w którym firma chce rozpocząć sprzedaż. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, przeprowadź dokładną analizę i sprawdź, w którym państwie masz największe szanse na powodzenie. Jeśli nie dysponujesz odpowiednimi środkami, możesz zlecić wykonanie takiego badania specjalistycznej firmie.

Należy dokonać analizy preferencji lokalnych konsumentów, trendów na danym rynku, a także poznać różnice społeczne i kulturowe. Warto mieć na względzie informacje dotyczące demografii oraz tego, jaki procent klientów robi zakupy online, a także dane dotyczące stricte e-commerce: wymagania dotyczące standardów obsługi klienta, jakości towaru czy form płatności.

Jeśli już masz zamówienia z zagranicy, to zorientuj się, dlaczego właśnie z tych konkretnych miejsc. Czy to Polonia kupuje, a może z jakiegoś powodu Twoje produkty spodobały się tamtejszym mieszkańcom? Bardzo ważne jest również zapoznanie się z ofertą konkurencji. Postaraj się odpowiedzieć na najważniejsze pytania: Jakie mają ceny? Jak szeroki asortyment? ?Jak szybko dostarczają zamówienia? Jakie działania reklamowe prowadzą?

Gdy dojdziesz do wniosku, że masz szansę wybić się na tle lokalnych przedsiębiorstw, pamiętaj o przygotowaniu budżetu. Postaraj się przekalkulować koszty i obliczyć prognozę, kiedy otrzymasz zwrot zainwestowanych pieniędzy.

Rodzaj platformy sprzedażowej

Rozszerzanie działalności biznesowej na zagraniczne rynki wymaga odpowiedniego dostosowania sklepu internetowego. Jeśli zdecydujesz się na pozostawienie dotychczasowej strony internetowej, musisz upewnić się, że istnieje możliwość dodania różnych wersji językowych, zmiany waluty, a także integracja z lokalnymi firmami kurierskimi. Czasami lepszym rozwiązaniem jest stworzenie od nowa e-sklepu, który będzie obsługiwał tylko dany rynek.

Czasami warto skorzystać z platformy marketplace. To miejsce, które łączy konsumentów i sprzedających. Jest powszechnie znane, dlatego zapewnia dużą liczbę potencjalnych klientów. Ponadto gwarantuje gotową infrastrukturę, dzięki czemu nie musisz budować nowego sklepu. To duża oszczędność czasu i wysiłku.

Skuteczny marketing

Przyjęło się powiedzenie, że reklama dźwignią handlu. Promocja na samym początku działalności jest równie ważna, jak w jej późniejszym etapie. W końcu potencjalni klienci muszą się dowiedzieć o istnieniu Twojego sklepu internetowego.

Możesz do tego wykorzystać ogólnodostępne narzędzia, jak chociażby kampanie Google Ads, pozycjonowanie strony internetowej czy reklamy w mediach społecznościowych. Czasami jednak warto skorzystać z usług lokalnej agencji reklamowej, która zna specyfikę danego rynku i pomoże wybrać najbardziej efektywną formę reklamy. W końcu o skuteczności danych działań mogą zadecydować szczegóły.

Tłumaczenie treści

Jak przygotować się do wejścia na rynek zagraniczny? Bardzo istotne jest przetłumaczenie zawartości strony na język danego państwa. Klienci muszą mieć przygotowane opisy produktów, kategorii, a także wszelkie informacje techniczne i formalne w ich ojczystym języku. Czasami trzeba nawet zainwestować w lokalną domenę, jeśli dotychczasowa nazwa jest typowo polska i obcokrajowcom nie będzie się z niczym kojarzyć.

Metody płatności

Zanim założysz sklep internetowy, musisz sprawdzić, jakie metody płatności są preferowane na danym rynku. Klienci nie lubią zmieniać swoich przyzwyczajeń, a szybkie i wygodne transakcje dają poczucie bezpieczeństwa, niezastąpione przecież w obszarze e-commerce.

Polacy lubią płacić BLIK-iem, a co z mieszkańcami innych państw? Szwajcarzy, Beldzy czy Francuzi najchętniej korzystają z kart kredytowych, Portugalczycy czy Włosi uwielbiają e-portfele, Czesi regulują należność przy odbiorze, a Turcy preferują karty lojalnościowe umożliwiające rozłożenie wydatków na miesięczne raty.

Co kraj, to inne metody płatności. Pamiętaj, aby wcześniej sprawdzić, w jaki sposób konsumenci lubią płacić w miejscu, którym się interesujesz.

Dostawa

Obawa przed długim czasem oczekiwania na przesyłkę jest głównym powodem, który zniechęca konsumentów przed zakupami za granicą. Dlatego tak ważne jest, abyś zadbał o szybką dostawę w korzystnej cenie, a także szeroki wybór opcji wysyłki. Możesz zapewnić swoim klientom przesyłkę kurierską, click&collect, czyli odbiór w punkcie (zaliczają się do nich zarówno sklepy stacjonarne, jak i paczkomaty), przesyłkę pocztową, która jest chętnie wybierana w mniejszych miejscowościach.

Duże znaczenie ma położenie geograficzne, które wpływa na dostępność paczkomatów czy innych punktów odbioru. Zawsze możesz też skorzystać z usług międzynarodowych gigantów: UPS, Fedexu czy DHL.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość