Facebook Analytics. Do czego służy i jak z niego korzystać?

Facebook, którego potęga została zbudowana na danych, musi nieustannie udowadniać reklamodawcom, że wykorzystuje je efektywnie. Stale więc rozwija ekosystem narzędzi analitycznych, dzięki którym można sprawdzać, czy jak pracują nasze budżety. Pierwszym był Audience Insight, który pomaga zrozumieć zachowanie użytkowników na fanpage’ach, kolejnym – Facebook Analytics, który bierze na warsztat tzw. podróż klienta.

Facebook Analytics to kompleksowe narzędzie analityczne, które umożliwia uzyskanie informacji o zachowaniach użytkowników i ich reakcji na reklamy w witrynie, aplikacji i na stronie na Facebooku.

Co zyskujesz dzięki Facebook Analytics?

Narzędzie jest bezpłatnie dostępne dla wszystkich, którzy mają zaimplementowany kod pixel i zdefiniowane zdarzenia (czyli aktywności podejmowanie przez użytkowników), które mają podlegać śledzeniu. Jego celem jest lepsze dopasowanie działań marketingowych do preferencji odbiorców, a co za tym idzie zwiększenie ich efektywności.

Facebook Analytics daje dostęp do danych na temat:

  • sposobów korzystania z aplikacji, witryny, strony na Facebooku lub innych obsługiwanych źródeł zdarzeń w różnych kanałach;
  • osób, które wchodzą w interakcję z witryną lub aplikacją, włącznie ze zbiorczymi danymi demograficznymi, np. na temat ich wieku i płci;
  • sposobu interakcji różnych grup osób ze źródłami zdarzeń.

Ostatnia aktualizacja Facebook Analytics przyniosła wiele korzyści reklamodawcom, którzy do tej pory widzieli jedynie, co bezpośrednio poprzedzało konwersję. W ten sposób doceniana była jednak wyłącznie ostatnia reklama lub post, który przełożył się na pożądane kliknięcie. W czasach, kiedy korzystamy z wielu platform i wielu urządzeń jednocześnie, takie podejście pokazywało tylko połowę historii. Teraz można zobaczyć pełną ścieżkę interakcji klienta z marką, która doprowadziła konwersji, a nie tylko ostatni punkt styku.

Pojęcia, które ułatwią zrozumienie działania Facebook Analytics:

  • podróż klienta – wszystkie punkty interakcji klienta z marką;
  • kanał – konkretna metoda interakcji z produktem oraz środowisko używane do rejestrowania zdarzeń (np. urządzenie z systemem Android, witryna);
  • zdarzenie – działanie wykonywane przez użytkowników (np. zakup produktu);
  • parametr – konkretne dane opisujące zdarzenie (np. 3,25 USD);
  • źródło zdarzenia – punkt wyjścia, z którego narzędzie otrzymuje informacje o zaistnieniu zdarzenia (np. aplikacja, piksel w witrynie).

Jak uzyskać dostęp do konta Facebook Analytics?

Dostęp do Facebook Analytics mają administratorzy źródła zdarzeń, np. piksela lub aplikacji lub osoby, które zostały przez niego przypisane do danej roli. Z narzędzia można korzystać na komputerze (https://www.facebook.com/analytics) lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej, dostępnej na urządzenia z Androidem i iOS.

By rozpocząć korzystanie z Facebook Analytics, trzeba zainstalować piksel Facebooka, który pozwala na mierzenie przepływu użytkowników od momentu wejścia na stronę po zakończenie transakcji.

Jak utworzyć piksela Facebooka?

1. Przejdź do karty Piksele w Menedżerze zdarzeń.

2. Kliknij przycisk Utwórz piksel.

3. Dodaj nazwę piksela.

4. Wprowadź adres URL witryny, aby sprawdzić opcje łatwej konfiguracji.

5. Kliknij przycisk Continue (Kontynuuj).

Jak dodać piksela Facebooka do witryny?

Dodając piksel ręcznie, trzeba wkleić go w kod witryny, nad znacznikiem zamykającym nagłówek:

Podstawowe zdarzenia, jakie mierzy piksel to np.:

1. Page View, czyli odsłona strony – moment, w którym użytkownik pojawił się w obrębie strony

2. View Content, czyli przeglądanie wybranej treści – można do niego dołączyć parametry (np. ID produktu) precyzujące, jakiego typu treści przegląda użytkownik

3. Add To Cart, czyli dodanie do koszyka – by informacje pełna można ją wzbogacić o parametr takie jak ID produktu czy informacje o cenie

4. Add to wishlist – zdarzenie informujące o dodaniu do listy życzeń

5. Lead (kontakt) – np. przesłanie formularza lub zapisanie się na wersję próbną.

6. Znalezienie lokalizacji

7. Zainicjowanie przejścia do kasy

8. Przesłanie wniosku

9. Subskrybuj

10. Purchase (zakup), etc.

Zdarzenia standardowe są wstępnie zdefiniowane. Po dodaniu ich do kodu piksela można optymalizować działania reklamowe z myślą o nich, co dla większości biznesów jest wystarczające. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by zdefiniować zdarzenia niestandardowe, unikalne i na ich podstawie tworzyć grupy niestandardowych odbiorców.

Zarówno standardowe, jaki niestandardowe zdarzenia mogą pochodzić z różnych źródeł takich jak:

1.Piksel

2.Android

3.iOS

4.Boty aplikacji Messenger

5.Gry na Facebooku

6.Strony na Facebooku

Oprócz pojedynczego piksela, można więc utworzyć całą grupę źródeł zdarzeń, która zbiera różne informacje i analizuje, jak poszczególne kanały (np. boty czy gry) oddziałują ze sobą. Można zobaczyć, ile osób skomentowało post, a następnie obejrzało stronę, a potem dokonało zakupu. Składa się to na możliwie pełny obraz ścieżki zakupowej klienta, uwzględniającej zależności pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami i platformami.

Co zyskujesz dzięki Facebook Analytics?

  • Dokładnie wiesz, ile osób, które np. skomentowały konkretny post na Facebooku, dodały produkt do koszyka kilka dni później albo pobrali aplikację, by następnie odwiedzić stronę i – nawet kilka tygodniu później – coś na niej kupić;
  • Facebook Pixel pozwala mierzyć działania w oparciu o ludzi, a nie o urządzenia, ponieważ większość jest stale zalogowana na wielu urządzeniach;
  • Facebook bezpośrednio analizuje, jak aktywność reklamowa w digitalu – nie tylko na Facebooku – przekłada się na przychody z działalności gospodarczej.

Popularne posty:

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ

Szukasz księgowości?
wybierz ifirma.pl

✅ dedykowana księgowa,


✅ program do faktur,


✅ gotowe rozliczenia i zero zmartwień.

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań