Czy kod GTU obowiązuje freelancerów?

Oznaczanie sprzedaży niektórych towarów i usług specjalnym kodem GTU to nowy obowiązek, który został nałożony na czynnych podatników VAT począwszy od okresów rozliczeniowych za październik 2020. Czym jest GTU, czy dotyczy również freelancerów?

Co to jest GTU?

GTU to inaczej grupy towarowo-usługowe, które podlegają obowiązkowym oznaczeniom w plikach JPK_V7 (czyli w nowym JPK_VAT). Powyższe oznacza, że przypadku świadczenia określonych usług, freelancer będzie je musiał opatrzyć specjalnym kodem GTU wskazanym w Rozporządzeniu Ministra Finansów Inwestycji i Rozwoju z dnia 15.10.2019 (Dz.U.2019, poz.1988).

Jakie kody GTU należy zastosować dla towarów i usług?

Towar lub usługa
Kod GTU
Sprzedaż napojów alkoholowych
GTU_01
Sprzedaż towarów typu benzyna, olej napędowy, olej opałowy
GTU_02
Sprzedaż towarów typu oleje opałowe, smarowe
GTU_03
Sprzedaż wyrobów tytoniowych
GTU_04
Dostawa odpadów
GTU_05
sprzedaż urządzeń elektronicznych i części do nich wskazanych w poz. 7–9, 59–63, 65, 66, 69 i 94–96 załącznika nr 15 do ustawy
GTU_06
Sprzedaż określonych pojazdów i części samochodowych
GTU_07a
Sprzedaż metali szlachetnych i nieszlachetnych
GTU_08
Sprzedaż leków i wyrobów medycznych
GTU_09
Dostawa budynków, budowli i gruntów
GTU_10
Świadczenie usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych
GTU_11
Świadczenie usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head office), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych
GTU_12
Świadczenie usług transportu i gospodarki magazynowej wykazanej w sekcji H PKWiU 2015 ex.49.4, ex.52.1
GTU_13

Jeśli dana usługa lub towar nie został wskazany w powyższym spisie – wtedy nie należy go oznaczać żadnym kodem. Pole GTU dla tej usługi/towaru należy pozostawić puste.

Freelancer a kody GTU – który kod stosować?

Dla freelancerów wystawiających faktury VAT za świadczone usługi zastosowanie może mieć kod GTU_12. Należy nim oznaczyć wykonywane usługi o charakterze niematerialnym – WYŁĄCZNIE: doradcze, księgowe, prawne, zarządcze, szkoleniowe, marketingowe, firm centralnych (head office), reklamowe, badań rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Jest to katalog zamknięty. Tylko i wyłącznie ten rodzaj usług podlega pod kod GTU_12.

Z kolei już szerzej należy patrzeć na to, co wchodzi w skład usług doradczych, szkoleniowych, marketingowych, reklamowych, czy zarządczych – w tym celu pomocne będzie sięgnięcie do klasyfikacji PKWiUPKWiU 2015 a podatki dochodowe i VAT. Jeśli freelancer świadczył właśnie taki rodzaj usługi, wtedy musi ją oznaczyć kodem GTU_12. Jeśli świadczył usługi inne niż doradcze, szkoleniowe, marketingowe, reklamowe, czy zarządcze – nie stosuje kodu GTU.

W rozpoznaniu, kiedy stosować kod GTU_12 może pomóc odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie nr 21, w której wskazuje, do jakich numerów PKWiU można przykładowo przyporządkować GTU_12.

Przykład 1.

Marek jest grafikiem. Z kontrahentem podpisał umowę na świadczenie usług polegających na opracowaniu projektów graficznych, koncepcji materiałów informacyjnych i promocyjnych prezentujących działalność i ofertę klienta. Jaki kod GTU powinien zastosować Marek?

Usługi, które wykonał Marek nie widnieją w katalogu GTU, co oznacza, że nie należy ich opatrywać żadnym kodem.

Przykład 2.

Janek zaprojektował logo dla Zamawiającego. Ponadto, doradzał mu w kwestii strategii wizerunkowej dla firmy oraz wyboru druku do ulotek reklamowych, na co również opiewała faktura w odrębnym wierszu. Jaki kod GTU powinien zastosować Janek?

Janek powinien użyć kodu GTU_12, ponieważ świadczył usługi doradcze. Jeżeli na jednej fakturze co najmniej jedna pozycja dotyczy świadczenia usługi objętej grupą towarowo-usługową, która nie jest rozumiana jako usługa kompleksowa, a jest odrębną i osobno wycenioną usługą, wtedy dany JPK_V7 należy oznaczyć stosownym kodem.

Przykład 3.

Monika jako copywriter prowadzi blog dla e-sklepu. Jaki kod GTU powinna wybrać Monika?

Usługi redaktorskie, edycji tekstów nie widnieją w katalogu GTU, dlatego takiej usługi nie należy oznaczać kodem GTU.

Przykład 4.

Justyna wykonywała w agencji reklamowej, na podstawie umowy współpracy, prace polegające na pisaniu tekstów, za które wystawiła jedną fakturę. Agencja reklamowa zleciła również Justynie jako doświadczonemu copywriterowi przeprowadzenie szkoleń z pisania tekstów dla pracowników firmy, za które Justyna wystawiła kolejną fakturę. Jaki kodem GTU Justyna powinna oznaczyć świadczone usługi wykazane na fakturach?

Usługi redaktorskie, edycji tekstów nie widnieją w katalogu GTU, dlatego takiej usługi nie należy oznaczać kodem GTU.

Natomiast dla faktury za przeszkolenie copywritingowe, Justyna powinna wybrać kod GTU_12, ponieważ są nim objęte m.in. usługi szkoleniowe.

Podsumowanie

Freelancerów będzie dotyczył kod GTU_12, jednak nie w każdym przypadku. Ten kod należy zastosować tylko i wyłącznie do świadczonych usług doradczych, szkoleniowych, marketingowych, reklamowych czy czasami – zarządczych. Freelancer-przedsiębiorca sam musi zapoznać się z kodami, bo tylko on wie, jakie konkretnie usługi świadczył.

Przeczytaj również: Jaki kod GTU powinien zastosować programista?
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

2 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

2 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

2 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

2 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

4 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

4 dni temu