Strategia wejścia na rynek międzynarodowy - omówione zagadnienia:
Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę podczas wchodzenia na globalne rynki?
Rozwój handlu transgranicznego
Raport Statista podaje, że globalna sprzedaż detaliczna w Internecie w 2021 roku wyniosła około 4 bilionów USD i wciąż rośnie. W końcu międzynarodowa ekspansja to okazja na promocję swojej marki i zwiększenie zysków. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na podbój zagranicznych rynków.
Badania wskazują, że najwięcej konsumentów z Australii decyduje się na zakupy poza granicami swojego kraju (63%), później znajdują się Kanadyjczycy i Rosjanie (po 54%). Co ciekawe, również osoby z Azji chętnie kupują w zachodnich sklepach internetowych. Z handlu transgranicznego korzystają: mieszkańcy Korei Południowej (21%), Chin (19%), a także Indii i Japonii (po 15%).
Zanim jednak postawi się pierwszy krok ku celowi i wystartuje ze sprzedażą transgraniczną, najpierw trzeba wszystko dokładnie zaplanować. Strategia wejścia na rynek międzynarodowy jest kluczowa, aby odnieść sukces, a biznes przynosił duże dochody.
Strategia wejścia na rynek kluczem do sukcesu
Każdy biznes chcący zaistnieć na arenie międzynarodowej musi mieć wypracowaną długookresową strategię działania. Decyzje nie mogą być podejmowane z dnia na dzień – muszą być zaplanowane z jak największym wyprzedzeniem w oparciu o wiedzę zdobytą dzięki analizie różnych czynników. Zagraniczne sklepy internetowe, które prowadzą działalność na kilku rynkach równolegle, dzięki strategii mogą efektywniej funkcjonować.
Nie istnieje niestety uniwersalna metoda kreowania strategii. Każdy musi ją skroić w oparciu o charakterystykę prowadzonej firmy. Od samego startu należy mieć oczy dookoła głowy, być elastycznym i gotowym na zmiany, aby dostosować się do nowego rynku.
Czynniki wpływające na sprzedaż międzynarodową
Przed tym, gdy dane przedsiębiorstwo zdecyduje się na sprzedaż międzynarodową, powinno rozważyć czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mające wpływ na prowadzenie takiej działalności. Do zewnętrznych zaliczają się: specyfika popytu, potencjał danego rynku zagranicznego oraz warunki do prowadzenia biznesu. Z kolei spośród wewnętrznych należy zwrócić szczególną uwagę na: strategię, posiadane zasoby i możliwość konkurowania z zagranicznymi firmami.
Czynniki zewnętrzne
Gotowość klientów do kupowania w zagranicznych sklepach internetowych jest zasadnicza. Analiza musi zbadać zainteresowanie lokalnych konsumentów produktami, które mają być sprzedawane. Czy są one tam przydatne? W oparciu o takie badanie zostaną wdrożone odpowiednie działania marketingowe. Będą one obejmowały zaspokojenie potrzeb konsumentów poprzez dostarczanie im towarów, a także skuteczne komunikowanie się z otoczeniem i słuchanie klientów, aby sprostać ich wymaganiom.
Zanim zdecydujesz się na wybór określonego rynku, zbadaj jego wielkość oraz potencjał i stopień rozwoju. Jest to istotne, ponieważ łatwiej będzie zaistnieć na rynkach dopiero rozwijających się, na których pozycja innych podmiotów jeszcze nie jest aż tak silna.
Konieczne jest również sprawdzenie, czy dany rynek spełnia warunki do prowadzenia biznesu. Czy są tam właściwe podstawy technologiczne? Czy wystarczająco duża grupa osób w wieku pozwalającym na robienie zakupów ma dostęp do Internetu? Czy tamtejsza struktura serwerów pozwala na stworzenie stron internetowych gwarantujących bezpieczeństwo podawanych danych podczas transakcji online? To bardzo ważne pytania, na które warto znać odpowiedź.
Czynniki wewnętrzne
Każda firma musi wyczuć odpowiedni moment, kiedy warto ruszyć ze sprzedażą również w innych krajach. Musi mieć na tyle ustabilizowaną sprzedaż w rodzimym państwie, aby mogła pozwolić sobie na podjęcie takiego ryzyka. Jego właściciele muszą dysponować wystarczającymi środkami finansowymi, aby móc w razie konieczności zainwestować określoną sumę.
Każde przedsiębiorstwo musi także rozważyć, które z etapów realizacji zamówień i zwrotów będą wykonywać we własnym zakresie, a które zlecą podmiotom zewnętrznym, np. firmom kurierskim, paczkowym, pocztowym lub operatorom logistycznym.
Coraz więcej firm o podobnym profilu wkracza na rynek międzynarodowy. Analiza konkurencji jest niezbędna przy badaniu danej strefy handlowej. Ilu sprzedawców oferujących podobne produkty już tam działa? Jakie mają ceny? Jaka jest jakość ich produktów? Jakie prowadzą działania reklamowe? Wszystko to najpierw należy dogłębnie sprawdzić.
Podbój za granicą – na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę?
Przy rozpoczęciu sprzedaży międzynarodowej należy pamiętać o przestrzeganiu przepisów prawnych i księgowych w danym kraju. Wiele z tych paragrafów obowiązuje jedynie lokalnie, ale zacznie nas dotyczyć, gdy wystartujemy ze sprzedażą w danym rejonie.
Mniej skomplikowana jest sprzedaż na terenie Unii Europejskiej. Prawa obowiązującego podczas transakcji internetowych określa Unijna Dyrektywa Konsumencka. Według nich każdy sklep musi posiadać zrozumiały dla klientów regulamin, w którym m.in. będzie wytłumaczona polityka zwrotów. W przypadku krajów nienależących do wspólnoty niezbędna będzie odprawa celna.
Najważniejsze pytania
-
🔸Dlaczego wzrasta znaczenie budowania strategii wejścia na rynek międzynarodowy?
Międzynarodowa ekspansja to okazja na promocję swojej marki i zwiększenie zysków. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na podbój zagranicznych rynków.
-
🔸Co należy uwzględnić przy tworzeniu strategii wejścia na rynek międzynarodowy?
Powinno się rozważyć czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mające wpływ na prowadzenie takiej działalności. Do zewnętrznych zaliczają się: specyfika popytu, potencjał danego rynku zagranicznego oraz warunki do prowadzenia biznesu. Z kolei spośród wewnętrznych należy zwrócić szczególną uwagę na: strategię, posiadane zasoby i możliwość konkurowania z zagranicznymi firmami.
Podziel się z innymi: