Jak powinieneś określić swoją strategię wejścia na rynek międzynarodowy?

strategia wejścia na rynek międzynarodowy

Ekspansja międzynarodowa wymaga odpowiedniego przygotowania, m.in. analizy konkurencji.

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę podczas wchodzenia na globalne rynki?

Rozwój handlu transgranicznego

Raport Statista podaje, że globalna sprzedaż detaliczna w Internecie w 2021 roku wyniosła około 4 bilionów USD i wciąż rośnie. W końcu międzynarodowa ekspansja to okazja na promocję swojej marki i zwiększenie zysków. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na podbój zagranicznych rynków.

Badania wskazują, że najwięcej konsumentów z Australii decyduje się na zakupy poza granicami swojego kraju (63%), później znajdują się Kanadyjczycy i Rosjanie (po 54%). Co ciekawe, również osoby z Azji chętnie kupują w zachodnich sklepach internetowych. Z handlu transgranicznego korzystają: mieszkańcy Korei Południowej (21%), Chin (19%), a także Indii i Japonii (po 15%).

Zanim jednak postawi się pierwszy krok ku celowi i wystartuje ze sprzedażą transgraniczną, najpierw trzeba wszystko dokładnie zaplanować. Strategia wejścia na rynek międzynarodowy jest kluczowa, aby odnieść sukces, a biznes przynosił duże dochody.

Strategia wejścia na rynek kluczem do sukcesu

Każdy biznes chcący zaistnieć na arenie międzynarodowej musi mieć wypracowaną długookresową strategię działania. Decyzje nie mogą być podejmowane z dnia na dzień – muszą być zaplanowane z jak największym wyprzedzeniem w oparciu o wiedzę zdobytą dzięki analizie różnych czynników. Zagraniczne sklepy internetowe, które prowadzą działalność na kilku rynkach równolegle, dzięki strategii mogą efektywniej funkcjonować.

Nie istnieje niestety uniwersalna metoda kreowania strategii. Każdy musi ją skroić w oparciu o charakterystykę prowadzonej firmy. Od samego startu należy mieć oczy dookoła głowy, być elastycznym i gotowym na zmiany, aby dostosować się do nowego rynku.

Czynniki wpływające na sprzedaż międzynarodową

Przed tym, gdy dane przedsiębiorstwo zdecyduje się na sprzedaż międzynarodową, powinno rozważyć czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mające wpływ na prowadzenie takiej działalności. Do zewnętrznych zaliczają się: specyfika popytu, potencjał danego rynku zagranicznego oraz warunki do prowadzenia biznesu. Z kolei spośród wewnętrznych należy zwrócić szczególną uwagę na: strategię, posiadane zasoby i możliwość konkurowania z zagranicznymi firmami.

Czynniki zewnętrzne

Gotowość klientów do kupowania w zagranicznych sklepach internetowych jest zasadnicza. Analiza musi zbadać zainteresowanie lokalnych konsumentów produktami, które mają być sprzedawane. Czy są one tam przydatne? W oparciu o takie badanie zostaną wdrożone odpowiednie działania marketingowe. Będą one obejmowały zaspokojenie potrzeb konsumentów poprzez dostarczanie im towarów, a także skuteczne komunikowanie się z otoczeniem i słuchanie klientów, aby sprostać ich wymaganiom.

Zanim zdecydujesz się na wybór określonego rynku, zbadaj jego wielkość oraz potencjał i stopień rozwoju. Jest to istotne, ponieważ łatwiej będzie zaistnieć na rynkach dopiero rozwijających się, na których pozycja innych podmiotów jeszcze nie jest aż tak silna.

Konieczne jest również sprawdzenie, czy dany rynek spełnia warunki do prowadzenia biznesu. Czy są tam właściwe podstawy technologiczne? Czy wystarczająco duża grupa osób w wieku pozwalającym na robienie zakupów ma dostęp do Internetu? Czy tamtejsza struktura serwerów pozwala na stworzenie stron internetowych gwarantujących bezpieczeństwo podawanych danych podczas transakcji online? To bardzo ważne pytania, na które warto znać odpowiedź.

Czynniki wewnętrzne

Każda firma musi wyczuć odpowiedni moment, kiedy warto ruszyć ze sprzedażą również w innych krajach. Musi mieć na tyle ustabilizowaną sprzedaż w rodzimym państwie, aby mogła pozwolić sobie na podjęcie takiego ryzyka. Jego właściciele muszą dysponować wystarczającymi środkami finansowymi, aby móc w razie konieczności zainwestować określoną sumę.

Każde przedsiębiorstwo musi także rozważyć, które z etapów realizacji zamówień i zwrotów będą wykonywać we własnym zakresie, a które zlecą podmiotom zewnętrznym, np. firmom kurierskim, paczkowym, pocztowym lub operatorom logistycznym.

Coraz więcej firm o podobnym profilu wkracza na rynek międzynarodowy. Analiza konkurencji jest niezbędna przy badaniu danej strefy handlowej. Ilu sprzedawców oferujących podobne produkty już tam działa? Jakie mają ceny? Jaka jest jakość ich produktów? Jakie prowadzą działania reklamowe? Wszystko to najpierw należy dogłębnie sprawdzić.

Podbój za granicą – na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę?

Przy rozpoczęciu sprzedaży międzynarodowej należy pamiętać o przestrzeganiu przepisów prawnych i księgowych w danym kraju. Wiele z tych paragrafów obowiązuje jedynie lokalnie, ale zacznie nas dotyczyć, gdy wystartujemy ze sprzedażą w danym rejonie.

Mniej skomplikowana jest sprzedaż na terenie Unii Europejskiej. Prawa obowiązującego podczas transakcji internetowych określa Unijna Dyrektywa Konsumencka. Według nich każdy sklep musi posiadać zrozumiały dla klientów regulamin, w którym m.in. będzie wytłumaczona polityka zwrotów. W przypadku krajów nienależących do wspólnoty niezbędna będzie odprawa celna.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Dlaczego wzrasta znaczenie budowania strategii wejścia na rynek międzynarodowy?

    Międzynarodowa ekspansja to okazja na promocję swojej marki i zwiększenie zysków. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na podbój zagranicznych rynków.

  2. 🔸Co należy uwzględnić przy tworzeniu strategii wejścia na rynek międzynarodowy?

    Powinno się rozważyć czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mające wpływ na prowadzenie takiej działalności. Do zewnętrznych zaliczają się: specyfika popytu, potencjał danego rynku zagranicznego oraz warunki do prowadzenia biznesu. Z kolei spośród wewnętrznych należy zwrócić szczególną uwagę na: strategię, posiadane zasoby i możliwość konkurowania z zagranicznymi firmami.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość