Każdy przedsiębiorca, który zajmuje się szeroko rozumianą gastronomią chyba nie wyobraża sobie braku napojów alkoholowych, począwszy od piwa, wina a skończywszy na wysokoprocentowych trunkach.
Sprzedaż alkoholi jest możliwa pod warunkiem posiadania zezwolenia. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem uzyskania zezwolenia na obrót alkoholem.
Rodzaje zezwoleń na alkohol
Jak się okazuje mamy kilka rodzajów zezwoleń na alkohol. W zależności od tego sprzedażą jakiego alkoholu będziemy się zajmowali będą nam potrzebne różne zezwolenia. Podstawowe kryteria w oparciu, o które są wydawane zezwolenie zależą od procentowej zawartości alkoholu:
Kategoria A – do 4,5% zawartości alkoholu i piwo.
Kategoria B – pomiędzy 4,5% a 18% zawartości alkoholu.
Kategoria C – powyżej 18% zawartości alkoholu.
Dodatkowo ważne jest również, czy będziemy dokonywali sprzedaży detalicznej czy hurtowej alkoholu, w zależności od tego tryb ubiegania się o zezwolenie będzie wyglądał nieco odmiennie. Na sprzedaż alkoholi w układzie opisanym powyżej będą wymagane odrębne zezwolenia. Oznacza to, że jeżeli będziemy dystrybuowali napoje alkoholowe o różnej zawartości alkoholu musimy posiadać kilka zezwoleń. Więcej szczegółów na ten temat zostanie zaprezentowane poniżej.
Sprzedaż detaliczna alkoholu
Pod pojęciem sprzedaży detalicznej należy rozumieć sprzedaż w sklepie, barze, restauracji lub innym punkcie gastronomicznym. Przy sprzedaży detalicznej w pierwszej kolejności należy ustalić jakiej mocy alkohol będzie przedmiotem naszej działalności. W zależności od mocy trunków w układzie opisanym powyżej trzeba będzie złożyć wniosek o jedno, dwa lub trzy zezwolenia. Wniosek o wydanie zezwolenia składa się do urzędu miasta lub gminy, można go przygotować i złożyć osobiście lub przez pełnomocnika.
Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną
Na rządowych stronach internetowych publikowane są wzory wniosków o uzyskanie zezwolenia. Przede wszystkim we wniosku należy zaznaczyć właściwe checkboxy w układzie zaprezentowanym poniżej:
W dalszej części wniosku należy podać swoje dane identyfikacyjne, takie jak nazwa przedsiębiorcy, miejsce siedziby i adres, dane kontaktowe:
Przy jednoosobowej działalności gospodarczej podajemy numer NIP, przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej, adresy sprzedaży i składowania napojów alkoholowych:
Dodatkowo wraz z wnioskiem należy dołączyć następujące załączniki:
tytuł prawny do lokalu,
zgoda właściciela lokalu, jeżeli punkt sprzedaży zlokalizowany jest w budynku wielorodzinnym,
decyzja inspektora sanitarnego.
Dokładny opis zgodnie ze wzorem wniosku zamieszczono poniżej:
Wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną alkoholu
Po rozpatrzeniu wniosku, jeżeli został złożony prawidłowo wniosek, wydane zostanie zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych na okres:
Minimum 2 lat – dla placówek handlu detalicznego, typu sklep.
Minimum 4 lata – dla punktów gastronomicznych, typu restauracja, pub.
Opłaty za wydanie zezwolenia kształtują się w następujący sposób:
Rodzaj sprzedawanego alkoholu
Opłata za zezwolenie
Opłaty w kolejnych latach
Napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu i piwo,
Napoje alkoholowe pomiędzy 4,5% a 18% bez piwa
525 zł
1,4% wartości sprzedaży*) alkoholu w poprzednim roku podatkowym jeśli sprzedaż przekroczyła 37.500 zł
Napoje alkoholowe powyżej 18%
2.100 zł
2,7% wartości sprzedaży*) w poprzednim roku podatkowym jeśli sprzedaż przekroczyła 77.000 zł
*) wartość sprzedaży należy obliczyć w kwotach brutto, a więc z podatkiem VAT i akcyzą oddzielnie dla każdego rodzaju alkoholu.
Opłaty za pierwsze zezwolenia wpłaca się na rachunek bankowy urzędu miasta lub gminy przed otrzymaniem zezwolenia. Natomiast opłaty roczne należy wpłacić w trzech równych ratach:
do 31 stycznia,
do 31 maja,
do 30 września,
lub jednorazowo do 31 stycznia.
Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu
Przepisy przewidują również sytuację, w której może dojść do cofnięcia zezwolenia, będzie to miało miejsce jeżeli przykładowo wystąpią okoliczności typu:
sprzedaż alkoholu osobom nieletnim, nietrzeźwym,
brak reakcji na awanturujących się klientów,
sprzedaż alkoholu z nielegalnych źródeł,
podanie nieprawdziwych danych o ilości sprzedanego alkoholu w trakcie roku,
zakaz wykonywania działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
Ponownie można się ubiegać o wydanie zezwolenia po upływie 3 lat od dnia jego cofnięcia.
Kiedy zezwolenie wygasa?
Istnieją również określone okoliczności, w których dochodzi do wygaśnięcia zezwolenia przykładowo:
jeżeli sprzedaż prowadzona jest przez spółkę cywilną jeśli nastąpi zmiana składu osobowego spółki.
Jeżeli zezwolenie wygaśnie a przedsiębiorca posiada zapasy napojów alkoholowych, to może wystąpić o wydanie zezwolenia na ich wyprzedaż. Maksymalny okres, na który wydawane jest takie zezwolenie wynosi 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia zezwolenia.
Sprzedaż hurtowa alkoholu
Przebieg procesu ubiegania się o wydanie zezwolenia na obrót hurtowy alkoholem będzie wyglądał nieco inaczej w sytuacji, gdy przedsiębiorca podejmie decyzję o sprzedaży hurtowej. W takim przypadku również zezwolenia są wydawane w następujących kategoriach:
Kategoria A – do 4,5% zawartości alkoholu i piwo.
Kategoria B – pomiędzy 4,5% a 18% zawartości alkoholu.
Kategoria C – powyżej 18% zawartości alkoholu.
Wydanie zezwolenia na hurtową sprzedaż alkoholu można ująć w dwóch zgrupowaniach:
Hurtowa sprzedaż alkoholu do 18% zawartości alkoholu.
Hurtowa sprzedaż alkoholu powyżej 18% zawartości alkoholu.
Hurtowa sprzedaż alkoholu do 18% zawartości alkoholu
Przy hurtowej sprzedaży alkoholu do 18% zawartości alkoholu wniosek należy złożyć do urzędu marszałkowskiego, na terenie którego znajduje się siedziba firmy. Jeżeli będzie dokonywana sprzedaż do 4,5% i piwa i powyżej 4,5% do 18%, to w takim przypadku należy złożyć wniosek o dwa różne zezwolenia:
i/lub:
Urząd marszałkowski po sprawdzeniu wniosku ocenia, czy jest kompletny. Jeżeli są jakieś braki formalne wzywa do ich uzupełnienia w ciągu 7 dni od wezwania. W przypadku braku kompletu dokumentów wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
Opłaty za wydanie zezwolenia:
Rodzaj sprzedawanego alkoholu
Opłata za zezwolenie
Opłata w kolejnych latach
Napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu i piwo
4.000 zł
0,4% wartości sprzedaży w poprzednim roku podatkowym jeśli sprzedaż przekroczyła 1.000.000 zł, otrzymaną wartość zaokrąglamy do 100 zł
Napoje alkoholowe pomiędzy 4,5% a 18% bez piwa
4.000 zł
0,4% wartości sprzedaży w poprzednim roku podatkowym jeśli sprzedaż przekroczyła 1.000.000 zł, otrzymaną wartość zaokrąglamy do 100 zł
Zezwolenie jest wydawane na okres 2 lat, jest to okres maksymalny.
Hurtowa sprzedaż alkoholu powyżej 18% zawartości alkoholu
Hurtowa sprzedaż alkoholu powyżej 18% zawartości alkoholu wymaga zgody Ministerstwa Rozwoju i Technologii, wniosek jest kierowany do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw:
Po weryfikacji poprawności złożonego wniosku minister wyda zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi powyżej 18% zawartości alkoholu. Takie zezwolenie wydawane jest jedynie na okres maksymalnie jednego roku.
Opłata za zezwolenie
Uwagi
22.500 zł
Limit obrotu minimum 250.000 litrów 100% alkoholu
Opłata ustalana indywidualnie
Jeżeli sprzedaż polega na zaopatrywaniu statków, pociągów lub samolotów. Maksymalny roczny limit sprzedaży wynosi 2.000 litrów 100% alkoholu
Opłata ustalana indywidualnie
Obrót własnymi wyrobami alkoholowymi w ilości do 10.000 lirów rocznie 100% alkoholu
O czym należy pamiętać sprzedając hurtowo alkohol?
Każdy przedsiębiorca, który zdecyduje się na hurtową sprzedaż alkoholu nie może zapominać o przestrzeganiu wielu ważnych zasad:
sprzedaż może być dokonywana wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym zezwolenie na obrót hurtowy alkoholem lub zezwolenie na sprzedaż detaliczną,
sprzedawane napoje alkoholowe muszą być oznaczone znakami akcyzy,
zakup napojów alkoholowych, wymienionych w zezwoleniu, musi być dokonywany u producentów oraz u przedsiębiorców posiadających zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami,
stacjonarny magazyn musi być dostosowany do przechowywania napojów alkoholowych a przedsiębiorca musi posiadać tytuł prawny do korzystania z niego,
działalność gospodarcza musi być wykonywana we własnym imieniu i wyłącznie w miejscach wymienionych w zezwoleniu,
wszelkie zmiany zawarte w zezwoleniu muszą być zgłaszane marszałkowi województwa lub ministrowi właściwemu do spraw gospodarki w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.
Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż hurtową alkoholu
Organ wydający zezwolenie może cofnąć to zezwolenie w sytuacji, gdy wystąpią następujące okoliczności:
alkohol będzie sprzedawany bez akcyzy,
do obrotu zostanie wprowadzony alkohol pochodzący z nielegalnych źródeł,
jeżeli zakup alkoholu będzie dokonywany u podmiotów, które nie posiadają zezwolenia na obrót hurtowy alkoholem,
jeżeli sprzedaży dokonuje przedsiębiorca, który nie jest wymieniony w zezwoleniu lub sprzedaż jest dokonywana w miejscach niewymienionych w zezwoleniu,
jeżeli dojdzie do popełnienia przestępstwa, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
przedstawione zostaną fałszywe dane w oświadczeniu o wartości sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w ostatnim roku kalendarzowym,
orzeczony zostanie zakaz prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem,
podpisywanie umów z innymi przedsiębiorcami na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
dochodzi do powtarzających się zakłóceń porządku publicznego w miejscu obrotu alkoholem.
Kiedy zezwolenie wygasa?
Do wygaśnięcia zezwolenia na hurtowy obrót alkoholem dojdzie w sytuacji:
Zakończenia działalności gospodarczej.
Zaprzestania prowadzenia hurtowej sprzedaży alkoholu.
Upływu terminu ważności zezwolenia.
Zmiany składu osobowego w przypadku spółek cywilnych o ile nie zostanie zgłoszona do Marszałka województwa lub Ministra Rozwoju i Technologii.
Po cofnięciu zezwolenia wyprzedaż napojów alkoholowych może być dokonywana na wniosek przedsiębiorcy w maksymalnym terminie 6 miesięcy od cofnięcia zezwolenia. Jeżeli dojdzie do zawieszenia działalności gospodarczej nie powoduje to wygaśnięcia zezwolenia i trzeba pamiętać o wypełnianiu obowiązków, m.in. składaniu oświadczeń o wysokości sprzedaży.
Sprzedaż alkoholu w opakowaniach do 300 ml – tzw. podatek od małpek
Od sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych na rzecz firm posiadających zezwolenia na sprzedaż detaliczną w opakowaniach o pojemności do 300 ml należy dokonać dodatkowej opłaty za zezwolenie w wysokości 25 zł od litra 100% alkoholu. Informacje o ilości sprzedanego alkoholu w odniesieniu do każdego zezwolenia wnosi się w terminie do końca miesiąca po zakończeniu półrocza. Obowiązek zapłaty powstaje w momencie sprzedaży alkoholu w opakowaniach do 300 ml i płacony jest w terminie do 31 lipca danego roku. Podatek od małpek opłacany jest przez przedsiębiorców dokonujących sprzedaży hurtowej alkoholu. Za brak informacji i zapłaty grożą sankcje:
Rodzaj sprzedawanego alkoholu
Wysokość sankcji
Napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu i piwo,
Napoje alkoholowe pomiędzy 4,5% a 18% bez piwa
2.000 zł
Napoje alkoholowe powyżej 18%
11.250 zł
Jednorazowe zezwolenia na sprzedaż alkoholu
O wydanie takiego zezwolenia mogą ubiegać się różne podmioty. Chodzi tutaj o sprzedaż alkoholu podczas różnego rodzaju imprez czy pikników. Wnioski o wydanie takiego jednorazowego zezwolenia składa się do urzędu miasta lub gminy:
W takim przypadku zezwolenie jest ważne przez 2 dni, a opłaty są uzależnione od rodzaju sprzedawanego alkoholu:
Rodzaj sprzedawanego alkoholu
Wysokość opłaty
Napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu i piwo
43,75 zł
Napoje alkoholowe pomiędzy 4,5% a 18% bez piwa
43,75 zł
Napoje alkoholowe powyżej 18%
175 zł
Podsumowanie
W artykule zostały opisane zasady uzyskiwania zezwoleń na obrót alkoholem. Wynika z nich, że nieco inaczej będzie wyglądał wniosek składany przez przedsiębiorców prowadzących handel detaliczny i hurtowy. Wysokość wnoszonych opłat też jest różna i zależy od kilku czynników a także procentowej zawartości alkoholu w sprzedawanych napojach alkoholowych. Sprzedaż alkoholu jest pod szczególnym nadzorem, dlatego należy skrupulatnie przestrzegać obowiązków z tym związanych. Bardzo ważne jest np. coroczne składanie oświadczeń o ilości sprzedanego alkoholu w roku poprzednim. Nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów wiąże się m.in. z nałożeniem kary grzywny.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dyscyplinarne zwolnienie pracownika jest najbardziej dotkliwym sposobem rozwiązania umowy o pracę. W jakich przypadkach zwolnić dyscyplinarnie pracownika?
W relacjach z organami państwowymi, bankami czy kontrahentami przedsiębiorca lub osoba niebędąca przedsiębiorcą może potrzebować różnych zaświadczeń dotyczących swojej firmy lub wywiązywania się z obowiązków podatkowych. Sprawdź, jakie zaświadczenia możesz uzyskać i jak to zrobić.
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo